Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-19, 14:18
  #865
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Så Sydkorea och Japan, med Nordkorea och Kina om hörnet, hade grusat sina goda relationer med USA för att köpa gas och olja av Putin?

Nja.

USA är lika beroende av Kina som vise versa om inte mer. USA är även beroende av det militära samarbetet det har med Japan och S Korea. Tror du Tyskland slutar köpa rysk gas bara för att Obama vill det, jag tvivlar på att det kommer att hända. I en global ekonomi är det svårt att "frysa" ut någon totalt.
Citera
2014-04-19, 14:42
  #866
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failure
USA är lika beroende av Kina som vise versa om inte mer. USA är även beroende av det militära samarbetet det har med Japan och S Korea. Tror du Tyskland slutar köpa rysk gas bara för att Obama vill det, jag tvivlar på att det kommer att hända. I en global ekonomi är det svårt att "frysa" ut någon totalt.

Skulle Ryssland fortsätta leka stormakt så kan ju alltid Tyskland starta upp sina kärnkraftverk igen.
Citera
2014-04-19, 14:44
  #867
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nissegrabben
Ja du förstår dig säkert på ekonomi bättre än Putin som har kanske tiofaldigat Rysslands ekonomi sen han tog makten.

Människor som skriver här är verkligen obildade fån.

Som sagt, Rysslands ekonomi hade "tiofaldigats" oavsett vilken idiot som styrt landet, det enda som gett Ryssland tillväxt är att loje- och gaspriser stigit. Sjunker priserna igen (lär det ju inte göra iofs), så sjunker Rysslands ekonomi lika snabbt, utan att de kan göra något åt det.
Citera
2014-04-19, 15:06
  #868
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
Skulle Ryssland fortsätta leka stormakt så kan ju alltid Tyskland starta upp sina kärnkraftverk igen.

Givetvis kan de göra det, de har ett fåtal från 80-talet som fortfarande går att starta förutom de som redan är igång, men jag tror de föredrar gasen. I nödfall får de väl elda kol.
__________________
Senast redigerad av failure 2014-04-19 kl. 15:08.
Citera
2014-04-19, 15:20
  #869
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Givetvis kan de göra det, de har ett fåtal från 80-talet som fortfarande går att starta förutom de som redan är igång, men jag tror de föredrar gasen. I nödfall får de väl elda kol.

Föredrar och föredrar, det var väl befolkningen som inte ville ha kärnkraft efter katastrofen i Japan (varför något jordskalv skulle ske i Tyskland är dock oklart ).

Det blir väl inte dyrare för dem med kärnkraft, snarare billigare? Vad jag fattat det som så är kärnkraft nästan gratis. Det som kostar är bygget och säkerheten. Eftersom de redan har kärnkraft så bli ju det förmodligen inte så dyrt.
Citera
2014-04-19, 15:25
  #870
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failure
USA är lika beroende av Kina som vise versa om inte mer. USA är även beroende av det militära samarbetet det har med Japan och S Korea. Tror du Tyskland slutar köpa rysk gas bara för att Obama vill det, jag tvivlar på att det kommer att hända. I en global ekonomi är det svårt att "frysa" ut någon totalt.

Nej, USA är inte alls lika beroende av Kina som vice versa. Det där är bara något du fått för dig för att du förläst dig på NWO-trams.

Kina producerar och säljer saker billigt, det är deras styrka. Om ingen köper skiten så går Kina käpprätt åt helvete, och det så fort att man knappt kommer att förstå vad som hänt i Peking.

Japan och Sydkorea är väldigt beroende av stöd från USA om det skulle bli konflikter med Kina och Nordkorea. Det vet dessa nationers ledare mycket väl om, och de skulle aldrig äventyra de förbindelserna och samarbetsavtalen för att köpa saker av Putin, som inte kan garantera ett skit vad gäller deras nationella suveränitet.
Citera
2014-04-19, 15:29
  #871
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
Föredrar och föredrar, det var väl befolkningen som inte ville ha kärnkraft efter katastrofen i Japan (varför något jordskalv skulle ske i Tyskland är dock oklart ).

Det blir väl inte dyrare för dem med kärnkraft, snarare billigare? Vad jag fattat det som så är kärnkraft nästan gratis. Det som kostar är bygget och säkerheten. Eftersom de redan har kärnkraft så bli ju det förmodligen inte så dyrt.

Det kostar enorma summor att bygga nytt, renovera och underhålla, det är därför man vill ha ut 20-25 års kontinuerlig drift av kraftverket för att det ska löna sig. Det är garanterat billigare att köpa gas eller fortsätta elda kol även om det senare inte är bra för miljön. Men problematiken är lik den vi har i Sverige, vi stänger ner kärnkraften innan vi har något att ersätta den med.
Citera
2014-04-19, 15:33
  #872
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nej, USA är inte alls lika beroende av Kina som vice versa. Det där är bara något du fått för dig för att du förläst dig på NWO-trams.

Kina producerar och säljer saker billigt, det är deras styrka. Om ingen köper skiten så går Kina käpprätt åt helvete, och det så fort att man knappt kommer att förstå vad som hänt i Peking.

Japan och Sydkorea är väldigt beroende av stöd från USA om det skulle bli konflikter med Kina och Nordkorea. Det vet dessa nationers ledare mycket väl om, och de skulle aldrig äventyra de förbindelserna och samarbetsavtalen för att köpa saker av Putin, som inte kan garantera ett skit vad gäller deras nationella suveränitet.

Och vad har USA, de har ingen inhemsk produktion att tala om alls. De är heller inte självförsörjande på olja, fracking hit och dit, jo tjena. Det är nog du som läst repubilkanernas partiprogram och förlitar dig på wallstreet och dollarn för mycket.
Citera
2014-04-19, 16:00
  #873
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Och vad har USA, de har ingen inhemsk produktion att tala om alls.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...or_composition


Citat:
Ursprungligen postat av failure
De är heller inte självförsörjande på olja, fracking hit och dit, jo tjena.


Jag har aldrig påstått att USA är självförsörjande på olja, även om de är en nettoexportör...

Hur det är relevant, då de inte köper olja från Kina, och de strax under 5% av sin olja de köper från ryska bolag med lätthet kan fås på annat håll, är lite av ett mysterium.


Citat:
Ursprungligen postat av failure
Det är nog du som läst repubilkanernas partiprogram och förlitar dig på wallstreet och dollarn för mycket.

Inte alls. Däremot ser jag världen som den är, inte som jag vill att den ska vara för att jag, t.ex. hatar USA... Som vissa andra... *host host*
Citera
2014-04-19, 19:00
  #874
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Och vad har USA, de har ingen inhemsk produktion att tala om alls. De är heller inte självförsörjande på olja, fracking hit och dit, jo tjena. Det är nog du som läst repubilkanernas partiprogram och förlitar dig på wallstreet och dollarn för mycket.
Kan du belägga detta med en källa?
Har Ryssland större inhemsk produktion?
Citera
2014-04-22, 00:32
  #875
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nej, USA är inte alls lika beroende av Kina som vice versa. Det där är bara något du fått för dig för att du förläst dig på NWO-trams.

Kina producerar och säljer saker billigt, det är deras styrka. Om ingen köper skiten så går Kina käpprätt åt helvete, och det så fort att man knappt kommer att förstå vad som hänt i Peking.

Japan och Sydkorea är väldigt beroende av stöd från USA om det skulle bli konflikter med Kina och Nordkorea. Det vet dessa nationers ledare mycket väl om, och de skulle aldrig äventyra de förbindelserna och samarbetsavtalen för att köpa saker av Putin, som inte kan garantera ett skit vad gäller deras nationella suveränitet.

Är inte USA beroende av att Kina köper amerikanska statspapper och ut lånar pengar till dem? Kina försöker ju även få igång sin inhemska marknad, lyckas de så har de ju minskat sitt beroende av väst drastiskt.

Hade varit intressant att se vilken ekonomi som gått på knäna först vid handelsstopp. Jag kan inget om nationalekonomi, men USA:s ekonomi kanske nästan hade "tvingats" igång om de var tvungna att börja tillverka allt själva igen?

Citat:
Ursprungligen postat av failure
Och vad har USA, de har ingen inhemsk produktion att tala om alls. De är heller inte självförsörjande på olja, fracking hit och dit, jo tjena. Det är nog du som läst repubilkanernas partiprogram och förlitar dig på wallstreet och dollarn för mycket.

USA:s är väl världens näst största producent av varor efter Kina. Även om de gått ner sig lite så här de fortfarande en fet industri.

Samma med olja, världens näst största oljeproducent,? Anledning till att de inte är självförsörjande är att de kör runt i sina v8 SUVs och eldar olja för att det är kul typ. Hade de förbrukat lika mycket olja per person som svenskar så hade de kunnat exporterat massor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback