Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-01-02, 16:57
  #1
Medlem
Asons avatar
Efter en jädra massa försök till seriös träning har jag äntligen hittat motivationen och trivs. Mitt nya schema efter nyår började ta fart idag, men jag har fått en rad nedlåtande kommentarer angående det. Nu undrar jag vad ni tycker. Det hela ser ut enligt följande:

Måndag: Styrketräning, lätt löpning
Tisdag: Thaiboxning (1.5h)
Onsdag: Styrketräning, lätt löpning
Torsdag: Styrketräning, lätt löpning
Fredag: Thaiboxning (1.5h)
Lördag: Långdistanslöpning
Söndag: Styrketräning, lätt löpning


Styrketräning:
Måndag: Rygg, biceps
Onsdag: Ben, mage
Torsdag: Axlar, vader
Söndag: Bröst, triceps


Lätt löpning:
ca 6 km


Långdistanslöpning:
ca 12 km


Många har poängterat att jag inte har någon vilodag, men vad jag har läst behöver man endast 72 timmar vila mellan tung belastningar.

Kom gärna med förslag, konstruktiv kritik och så vidare. Ange gärna källa också.


// Ason
Citera
2008-01-02, 17:04
  #2
Medlem
bergelins avatar
Spliten du kör är ju klassisk, många som kör på den.
Som du nämnt så riskerar du överträning, du bör ha åtminstone en vilodag, om inte fler.
Citera
2008-01-02, 17:08
  #3
Medlem
Asons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergelin
Spliten du kör är ju klassisk, många som kör på den.
Som du nämnt så riskerar du överträning, du bör ha åtminstone en vilodag, om inte fler.


Tack för snabbt svar.

Stämpla gärna nybörjare i pannan på mig, men vad menar du exakt med överträning ? Vilka är biverkningarna ?
Citera
2008-01-02, 17:12
  #4
Medlem
bergelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ason
Tack för snabbt svar.

Stämpla gärna nybörjare i pannan på mig, men vad menar du exakt med överträning ? Vilka är biverkningarna ?
http://www.body.se/content/traning/artikel.asp?CID=102
http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1903
Där har du lite läsning..
Citera
2008-01-02, 18:45
  #5
Medlem
Asons avatar
Jag har läst och funderat nu och jag ser endast en dag jag kan förändra och det är lördagen.

Vad föreslår du att jag ska göra ? Ha styrketräning och lätt löpning, eller vila helt och hållet ?

Problemet är att jag känner mig avtrubbad och omotiverad när jag har en dag där jag inte tränar alls. Det är väl lite därför schemat ser ut som det gör.
Citera
2008-01-02, 18:52
  #6
Medlem
bergelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ason
Jag har läst och funderat nu och jag ser endast en dag jag kan förändra och det är lördagen.

Vad föreslår du att jag ska göra ? Ha styrketräning och lätt löpning, eller vila helt och hållet ?

Problemet är att jag känner mig avtrubbad och omotiverad när jag har en dag där jag inte tränar alls. Det är väl lite därför schemat ser ut som det gör.
Vila för sjutton! Du behöver det, jag lovar. Vilodag innebär nödvändigtvis inte sitta framför datorn hela dagen, du kan ta en promenad tex
Citera
2008-01-02, 19:19
  #7
Medlem
Nästan alla idrottstränare är överens om att minst en vilodag/vecka är att rekommendera, vilken nivå du än tränar på.

Ta inte illa upp av det jag nu kommer skriva, jag gör det för ditt eget välbefinnande. Jag får en obehaglig känsla av att du inte riktigt ligger på ditt programs nivå. Din inställning "Efter en jädra massa försök till seriös träning har jag äntligen hittat motivationen och trivs." är mycket positiv men det verkar som om du inte tränat på denna nivå förut (rätta mig om jag har fel). Hur många km per vecka sprang du exempelvis under hösten?

Du verkar heller inte ha någon erfarenhet av vare sig överträning eller specifika överbelastningsskador, vilket är oroande, inte för att det är bra erfarenhet, men för att personer utan sådan erfarenhet lättare tar sig vatten över huvudet när det gäller deras egen kapacitet.

Jag hade en gång i tiden själv aldrig hört talas om överträning. Jag gjorde precis som du och komponerade ett träningsprogram utan hämningar (träning 7 dagar i veckan etc.). Nu var jag lyckligtvis ganska bra tränad innan, vilket jag är tacksam för, men det resulterade iaf i en otrevlig överbelastningsskada.

Jag kanske har helt fel om dig, i vilket fall du kan ignorera det jag skrivit, men jag känner så väl igen din attityd. Skriv lite om din träningsbakgrund 3 år tillbaka t o m nu.
Citera
2008-01-02, 19:30
  #8
Medlem
Asons avatar
Delvis har du rätt, delvis har du fel.

Om man tittar på ett tidsspann över 3 år har min träning minst sagt varit oerhört mycket upp och ner. ´För ca 1 och ½ år sedan tränade jag mycket styrketräning, men la av då motivationen och tränarkompisarna svek.

Detta ledde till att all form av träning lades ner och jag la på mig en hel del kilo.

Ca 10 kilo fett senare, sedan sommaren ungefär, har jag varit ihärdig i min löpning, och för ca 1.5 månader sedan började jag på thaiboxning. Detta har lett till en viktnedgång jag har varit nöjd med och vill nu börja bygga.

Det skulle väl summera min aktivitet rätt lagom.


Nu när jag sitter här och skriver, kom jag att tänka på en annan sak.

Jag tränar mestadels för att få en sundare kropp och kunna göra bättre ifrån mig på thaiboxningen. Men även för att få en snyggare fysik som jag själv trivs bra med. Jag har aldrig varit killen med magrutor och välutvecklade muskler, men jag skulle må bättre om jag såg lite mer vältränad ut. När ni läser detta tycker ni väl jag låter som en jävla diskobyggare, men så är det inte.

Saken är ju den, precis som många andra vill jag också glänsa på beachen i sommar, men har ingen aning om hur lång tid det tar att få bort det överflödiga fett som jagar mig även i mina drömmar.

Jag är ca 175cm lång, väger 67 kg, och vet inte mitt exakta bf, men skulle tippa att det ligger på max 18%.

Ska man kränga utav helvete nu ett par månader och ändå kunna bli lagom fit till sommaren ? Konstruktiv kritik uppskattas. Nedlåtande och icke-givande inlägg kan ni ha för er själva.
Citera
2008-01-02, 20:26
  #9
Medlem
Hur mycket har du löpt sedan sommaren? Veckodos? 36 km/vecka som i ditt nya program är rätt så rejält och kräver som du förstår att man arbetat sig upp under en tid. Annars kommer knäproblemen, benhinneproblemen, hälseneproblemen... Har inte tränat thaiboxning men kan tänka mig att detta belastar benen ganska mycket i likhet med löpningen.

Annars låter 67 kg på 175 cm inte alls som särskilt mycket kroppsfett. Ligger själv på 71 kg med samma längd som du och har väl urskiljbara magrutor. Kroppskompositionen skiljer sig givetvis från person till person men så många kilon deff lär det inte behövas för din del. Tycker du att du har mycket fett runt midjan? Isf skulle jag byta ut några löppass mot alternativ konditionsträning, typ cykling eller simning. Men jag kan inte uttala mig om din löpmängd är för stor eller inte förrän jag vet hur många km per vecka du sprungit tidigare.

Du kan lätt nå ditt mål till beach 08. För den som vill bränna fett är mitt bästa tips att träna flera former av konditionsträning, så skaderisken minskar.
Citera
2008-01-02, 22:38
  #10
Medlem
Imbriums avatar
Du skulle ju kunna dela in styrketräningen på tre dagar istället för fyra så skulle du få åtminstone en vilodag i veckan. T.ex:

1: Rygg, Bicep
2: Ben, vader, mage
3: Bröst, tricep, axlar
Citera
2008-01-02, 23:04
  #11
Medlem
l00zekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ason
Måndag: Styrketräning, lätt löpning
Tisdag: Thaiboxning (1.5h)
Onsdag: Styrketräning, lätt löpning
Torsdag: Styrketräning, lätt löpning
Fredag: Thaiboxning (1.5h)
Lördag: Långdistanslöpning
Söndag: Styrketräning, lätt löpning

// Ason

Ser farligt ut det där. Hur länge har du löpt innan du börjat ge dig på den här träningsmängden?

Måndag:Styrketräning(överkropp), lätt löpning
Tisdag: Thaiboxning (1.5h)
Onsdag:
Torsdag:Styrketräning(underkropp), lätt löpning
Fredag: Thaiboxning (1.5h)
Lördag:
Söndag: lätt löpning

Jag skulle inte köra hårdare än så här under januari om jag var nybörjare. Och var inte rädd för att dra ner den lätta löpningen till 2-4km.
Citera
2008-01-02, 23:27
  #12
Avstängd
leon666s avatar
Jag tycker att 67kg fördelat på 175 är väldigt lite?. Undrar om du driver med oss?. Kan inte tänka mig att du skulle vara fet?. Sen känns det som du behöver jobba lite med din självkänsla, visst kan du kanske må bättre av att komma i form men i det stora hela så kommer det inte spela nån roll om du skulle va fit om du har kasst självförtroende.

Om du börjar träna 7dagar i veckan utan någon grund kommer du gå i väggen ganska fort(överträning). Alltså din kropp är ju inte van vid träning 7 dagar på raken så du kan räkna med inflammationer på diverse ställen, förkylningar och sämre prestation. Du kommer känna dig trött och hängig hela tiden. Kroppen behöver allt från ett dygn till flera dagars vilaberoende på hur hårt pass du kört, finns ingen exakt vilotid utan beror på hur hårt du tränat och hur tränad du själv är, vila, mat osv.. Du behöver rannsaka dig själv med vad du vill med din träning, Vill du bli bra på thaiboxing så skulle jag anpassat träningen efter den, Alltså hitta styrkeövningar som efterliknar thaiboxingen(orkar inte gå in på det nu=), skulle ta en evighet. Är själv personlig tränare och det skulle ta en bra stund för mig att lägga upp ett program till dig. Men gå annars till ett gym och välj en personlig tränare och förklara vad du vill så får du ett skräddarsytt program för din träning. Dyrt men jävligt bra du kommer lära dig en hel del och du får en bra start. Det är svårt att bygga samtidigt som du kör så mycket kondition. Men gå till en personlig tränare och förklara dina mål så får du en korrekt start.

Lycka till
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback