Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-01-01, 21:13
  #1
Medlem
gregerolles avatar
Jag har en ganska (i mitt tycke) låg vilopuls.

När jag för typ 10 år sedan hamnade på akuten så frågade sköterskan om jag var vältränad (jag skrattade eftersom jag inte är/var det) eftersom jag hade en puls på 55 (eller om det var 50). Jag har även varit inlagd för övervakning på sjukhus för c:a 5 år sedan och fick höra av en av sköterskorna att min puls hade varit nere i 38 under natten (så att apparaturen hade larmat ... Och för ett par månader sedan när jag skulle ta prover för att bli blodgivare sa de att jag hade 51 i puls och att det var precis 1 slag över den undre gränsen för att bli blodgivare.

Nu fick jag en pulsmätare i Julklapp och har roat mig med att kolla min puls lite då och då och jag har verkligen låg puls hela tiden. Om jag sitter och läser en bok eller liknande så droppar pulsen ner till 40-45.

Det intressanta är att jag inte är speciellt vältränad. Jag började träna först i somras (cykling) och har utökat med löpning under hösten, men min låga vilopuls har jag haft innan dess och jag har inte tränat något på flera år innan dess.

Vad kan detta bero på? Jag har normalt blodtryck (alla gånger jag har fått det mätt) och hade 157 resp. 151 i blodvärde när jag fått det uppmätt. Jag har aldrig yrsel eller känner mig trött, men jag lovar och svär att min kondition inte alls är på topp...

Kan det vara något genetiskt? Kan det vara farligt?
Citera
2008-01-01, 22:08
  #2
Medlem
Hur snabbt springer du en halvmil?
Citera
2008-01-01, 22:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sbsd
Hur snabbt springer du en halvmil?

Vet vi det kan man lätt avgöra åt vilket håll det bär med din puls, TS. Väldigt svag eller väldigt stark...
Citera
2008-01-01, 22:45
  #4
Avstängd
Lärdoms avatar
Väldigt subjektivt säga att du inte har bra kondition.

Låt oss höra ge oss några exempel, som en annan i tråden sa. Hur snabbt springer du en halvmil?

Hur snabbt och hur länge orkar du cykla?
Citera
2008-01-01, 23:49
  #5
Medlem
gregerolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lärdom
Väldigt subjektivt säga att du inte har bra kondition.

Låt oss höra ge oss några exempel, som en annan i tråden sa. Hur snabbt springer du en halvmil?

Hur snabbt och hur länge orkar du cykla?

Jag har inte mätt längden på mina löprundor exakt, men löpning i terräng, c:a 5km som jag höftat på en karta, springer jag på c:a 30 minuter. Löpning på asfalt, plan utan backar, c:a 6-6.5km på c:a 35 min

Jag cyklade halvvättern på 5.59 (15 mil) varav c:a 5.20 i "sadeln" och resten i depåerna.

Men detta är ju resultat från att jag började träna överhuvudtaget i våras. Jag har ju haft låg vilopuls även innan jag började träna.
Citera
2008-01-02, 00:05
  #6
Medlem
Drooms avatar
Kan ju finnas mer info här:
http://www.flashback.org/showthread...=492633&page=6

Har dock inte läst.
Citera
2008-01-02, 00:09
  #7
Medlem
C M Burnss avatar
Det är väl positivt med låg vilopuls? Var glad för det istället. När jag sitter stilla har jag en vilopuls på runt 80..
Citera
2008-01-02, 07:52
  #8
Medlem
gregerolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C M Burns
Det är väl positivt med låg vilopuls? Var glad för det istället. När jag sitter stilla har jag en vilopuls på runt 80..

Jo, man hoppas ju det. men det var ju därför jag undrade. Så att det inte är farligt (om det är symptom på något fel eller så)
Citera
2008-01-02, 13:34
  #9
Medlem
låter ju fett najs att ha så låg puls!
Citera
2008-01-02, 13:56
  #10
Avstängd
Lärdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Droom
Kan ju finnas mer info här:
http://www.flashback.org/showthread...=492633&page=6

Har dock inte läst.

Fast han sa ju att hans blodtryck var normalt.
Citera
2008-01-02, 14:00
  #11
Medlem
brcks avatar
Är samma för mig, jag har en vilopuls kring uppskattningsvis 55 och jag har också medelmåttig kondition.
Citera
2008-01-02, 15:03
  #12
Medlem
Har också relativt låg vilopuls, ligger under 50 slag per minut i vila fast jag inte tränar så särskilt mycket. När jag var tillsammans med min pojkvän väckte han mig en morgon för att kolla om jag levde, tydligen så hade jag nästan slutat andas och pulsen var jättelåg. Man blir ju lite halvskraj när någon tror att man är död

Men så vitt jag vet så är det inte farligt med en låg vilopuls, det är snarare positivt eftersom slitningarna på hjärtat minskar; har du hög puls innebär det att hjärtat måste jobba extra hårt --> hjärtat tröttnar fortare, och resten kan du nog räkna ut själv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback