http://frianyheter.wordpress.com/200...-skadegorelse/
Citat:
Invandrarungdomar åtalade för rån, stölder och skadegörelse
Damian Ciwinski* [född: 19890706] har åtalats vid Malmö tingsrätt [B1130-08] tillsammans med sina tre kamrater. På fredag, samt tisdag nästa vecka, kommer gänget få stå till svars för ett flertal rån och grova stölder.
Gänget består av fyra killar, med utländsk härkomst, mellan 17-19 år. Samtliga bosatta i området kring von Rosens väg på Rosengård och kända av polisen sedan tidigare. Den 19-årige huvudmannen Damian Ciwinski har tidigare dömts för flera ungdomsrån eller stölder.
Sommarens brottsturné började på kvällen den 6 juli då Damian och en 17-åring gick fram till en 37-årig kvinna som kom gående på von Rosens väg.
Damian Ciwinski och Yassin Yusuf [född: 19901226] ska då ha sagt till kvinnan “Du vet att det här är ett rån” och sökte sedan igenom hennes kläder efter mobiltelefon och värdesaker.
Efter rånet larmade kvinnan polisen och i samband med detta såg hon en bild på en av rånarna.
Den 12 juni gick Damian och Atheer Nasser [född: 19881216, irakisk medborgare] fram till en tolvårig pojke som cyklade på en av gårdarna vid von Rosens väg. 19-åringen hotade den tolvåriga pojken med knuten hand fram pojkens ansikte och tog tag i cykeln.
“– Ge mig cykeln. Annars skall jag döda dig”, ska han ha sagt till pojken.
När tolvåringen försökte hålla fast cykeln ryckte gärningsmännen till sig den så att pojken föll till marken.
Dagen efter [den 13 juni, enligt stämningsansökan] ska Damian Ciwinski ha hotat den 12-åriga pojken till livet.
Den 15 juli var Damian Ciwinski med kamrater på Djäknegatan på kvällen och stötte på två killar som han kände igen från Rosengård. Damian hävdade att en av killarna “snackat skit” och tog struptag på den ena killen, varpå han uttalade: “Du är död om jag inte får mobilen”.
Rånet avbröts tack vare en polisbil kom till platsen. Det fick Damian och hans kamrater, som befunnit sig i bakgrunden, att dra sig tillbaka. 17-åringen Ibrahim Said [född: 19910502], som var en i gänget, ska ha uttalat hotelser på vägen till killarna.
De tilltänkta rånoffren begav sig hemåt och satte sig och kollade på tv, när de plötsligt hörde de en smäll och insåg att rutan till balkongen krossats.
Killarna tittade ut på balkongen och såg Ibrahim Said.
Damian Ciwiski greps när polisen sammanställt allt material och hamnade i en arrestcell på polishuset. Där hittade han en lös skruv och ristade in olika ord på väggarna.
Han flyttades då till en cell i gamla polishuset på Davidshallstorg. Här fortsatte han med skadegörelsen genom att skruva loss en branddetektor och en list samt rista sitt namn i taket.
Rättegången startar på fredag och kommer även fortsätta på tisdag den 19 augusti.
*Fotnot: Damian Ciwinski kallas “David” i annan media.
Vilka svin. Nackskott på allihopa är vad jag föreslår.
Där ser man även hur media försöker vrida och vända på saker och ting.