Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-31, 15:04
  #1
Medlem
Oi
Har hört att man ska kunna använda comhem uttag för att få in radio, har kass mottagning på mitt rum och har försökt använda comhem uttaget. Har någon prövat detta?
Citera
2007-12-31, 16:56
  #2
Medlem
Max Powers avatar
Ja, jag har prövat. Det fungerar bra. Vad är det du vill veta?
Citera
2007-12-31, 17:05
  #3
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosalinda
Oi
Har hört att man ska kunna använda comhem uttag för att få in radio, har kass mottagning på mitt rum och har försökt använda comhem uttaget. Har någon prövat detta?

Ja det fungerar bra, men om du försöker ratta in SRs kanaler så kan de vara frekvensskiftade pga risk för störningar. I Göteborg t ex är det så, alla SR-kanalerna ligger nere runt 88 MHz. Privatstationerna har sina vanliga frekvenser då de har betydligt lägre uteffekt från sina sändare.

De radioprogram som sänds via kabel-tv-frekvens är följande: P1: 87,6MHz, P2: 88,3 MHz; P3: 88,7 MHz; P4: 89,8 MHz, RIX: 105,9 MHz;City 107: 107,3 MHz; Mix Megapol: 107,8 MHz; RTL Lugna favoriter:104,8 MHz; NRJ: 105,3 MHz; Göteborg City I: 94,9 MHz; GöteborgCity II: 103,1 MHz; Göteborg City III: 102,6 MHz; Radio FM närradio:88,0 MHz (endast Partille).

/capmac
Citera
2007-12-31, 21:08
  #4
Medlem
min fråga är, hur kopplar jag andra ändan av antennkabeln till radio, för den första ändan sitter i comhem dosan, där den passar medans den andra ska gå till radio, fast där finns inget uttag utan mer av två skruvar som man kan skruva fast två antenntrådar på, ska jag helt enkelt skära sönder antennkabeln på slutet och göra två korta trådar? kommer det att funka?
Citera
2008-01-02, 16:23
  #5
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosalinda
där finns inget uttag utan mer av två skruvar som man kan skruva fast två antenntrådar på,

Det låter som du har en gammal mottagare som har uttag för 300-ohms trådantenn, en enkel dipol som ser ut som ett stort T på väggen.

Nästan alla moderna apparater har koaxialuttag för 75 Ohm, samma som TVn och Comhems uttag. Då brukar det komma med en adapter och en trådantenn. Adaptern kallas balun och omvandlar mellan 300 och 75 ohm. En sådan kan du också använda, den fungerar även "baklänges".

http://homepage.ntlworld.com/altisuk/fm/fmparts.jpg

Det är även möjligt att du får hyfsad mottagning genom att göra som du föreslår, klippa upp kablen och koppla in, och strunta i impedansanpassningen. Det beror på hur stark antennsignalen är och hur radion gillar en sån felanpassning. Prova!

/capmac
Citera
2008-01-02, 20:28
  #6
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosalinda
där finns inget uttag utan mer av två skruvar som man kan skruva fast två antenntrådar på

Står det något på den förresten? 300 eller 75 Ohm? Det kan finnas skruvar som är märkta 75 Ohm och då är det bara att klippa och skruva fast antenn sladden (egentligen är även det för en balanserad anslutning, och din koax är obalanserad, men det funkar hyfsat ändå).

Exempel:

http://homepage.ntlworld.com/altisuk/fm/300ohm.jpg

Det finns en hel guide om just detta här:

http://homepage.ntlworld.com/altisuk/fm/

/capmac
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback