Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-17, 21:17
  #4153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Visst, men om man säger att man vet, så får man räkna med att bli ifrågasatt.
Jag vet att du är en gnom som är fyrtiotre centimeter lång och bara äter maskar. Det har min andlige berättat för mig.
Känns det okej för dig att du ska behöva motbevisa det? Eller är det kanske min grej att visa att det jag säger stämmer?
Ska vi bara accepterar precis allt någon säger, eller hur tänker du?
Nu är det inte jag som påstår att det i programmet "Det okända" stämmer.

Om du ska göra en läsning av mig som professionellt medium ska du först fråga om lov. Det är respektlöst att läsa av personer och kasta runt informationen utan att först be om lov.

Sedan om du bett mig om lov och jag sagt ja har jag givetvis rätt att berätta huruvida informationen stämmer eller ej.

Det är ingen som påstått att klienten till ett medium måste acceptera det som sägs. Programmet "det okända" bygger på att undersöka huruvida klienterna kan berätta huruvida det som sägs stämmer eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Men du anser ändå att det är min uppgift att visa att det som sker i programmet stämmer? Hur tänkte du där?
Jo, man kan skrika efter bevis, och man kan absolut vara mycket kritisk. Förstår att du inte är det, varför inte? Varför vill du inte att man ska "skrika efter bevis"?
Handlar det om att du vill ha din tro, och tycker att det är jobbigt att få tron bli ifrågasatt? Du är inte ensam. Det händer konstant i hela världen, det innebär dock inte att det du påstår är sant.

Har aldrig krävt av dig att du ska bevisa något.
Citera
2018-02-18, 12:06
  #4154
Moderator
Humbugs avatar
De senaste inläggen hade mycket lite med trådens ämne att göra och har därför tagits bort.
/mod
Citera
2018-02-22, 18:18
  #4155
Medlem
torrenttobbes avatar
Alltså jag kollar på det här nu för första gången och DERMOT CLEMINGER är nu medium? Asså vad är det som händer?
Man kan ju bara tänka sig hur det vattnades i munnen på det medium som lyckades lura honom.
Resten av programmet var vaga gissningar som hotellägarna sa ja till samtidigt som dom skruvade på sig. Vilket skräp.
Citera
2018-02-23, 16:03
  #4156
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Alltså jag kollar på det här nu för första gången och DERMOT CLEMINGER är nu medium? Asså vad är det som händer?
Man kan ju bara tänka sig hur det vattnades i munnen på det medium som lyckades lura honom.
Resten av programmet var vaga gissningar som hotellägarna sa ja till samtidigt som dom skruvade på sig. Vilket skräp.

Regina Lund var ju också ett medium i ett program, dock behöver nog både Regina och Dermot öva upp sin förmåga mera innan man blir ett professionellt tvmedium.
Citera
2018-02-26, 07:42
  #4157
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarasquest
Regina Lund var ju också ett medium i ett program, dock behöver nog både Regina och Dermot öva upp sin förmåga mera innan man blir ett professionellt tvmedium.
De kanske till och med skulle bevisa att de har någon förmåga först.
Citera
2018-07-05, 00:16
  #4158
Medlem
Yolandees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
De kanske till och med skulle bevisa att de har någon förmåga först.

Det ser ut som alla som är med bor under lite torftiga förhållanden. Kanske i behov av pengar?
Det kanske finns en ekonomisk uppgörelse som gör det lättare att få de medverkande att spela med?
Citera
2018-07-05, 07:09
  #4159
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolandee
Det ser ut som alla som är med bor under lite torftiga förhållanden. Kanske i behov av pengar?
Det kanske finns en ekonomisk uppgörelse som gör det lättare att få de medverkande att spela med?
Det är betydligt troligare än att spöken finns och att de kan påverka oss fysiskt.
Citera
2018-07-05, 15:01
  #4160
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolandee
Det ser ut som alla som är med bor under lite torftiga förhållanden. Kanske i behov av pengar?
Det kanske finns en ekonomisk uppgörelse som gör det lättare att få de medverkande att spela med?
Vad jag sett så är det väl mest restauranger och hotell och vandrarhem osv.

Det är inte så ofta, vad jag sett iaf, som det är någon vanlig privatperson som är med.
Fast ett avsnitt jag iaf sett handlade om nån tjock kille som såg ut som nån "goth-sci fi-fantast" som bodde i en pytteliten etta.

Men det var nog ett undantag.

Dvs vanliga privatpersoner Behöver ju inte marknadsföra sig som "spökhus" eftersom de ändå aldrig kommer att få några betalade natt- och matgäster.

Det finns ju trots allt en hel del som är aktivt lockade av utsikten av att få sova en natt i ett hus det sägs det spökar i.
Det är sådant folk tycker är spännande. Och roligt att prata med sina nära & kära om ("Vet ni vaa-aad, vi har bokat en natt i det där Spöökhotellet som var med i Det okända ni vet.")


Men jag förstår inte riktigt varför vanliga sunkiga lägenhetsinnehavare är med i programmet.
Kostar det inte ganska mycket att få dit dem?
Eller är det nånslags "Pro Bono" de kör med för att slippa få samvetskval över att ha ett så skamlöst program för företagsreklam ???
Dvs att hotell och värdshus och restauranger osv betalar hutlösa svinpriser för möjligheten att få vara med i ett avsnitt.
Jag vet inte.
Citera
2018-07-07, 09:56
  #4161
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Vad jag sett så är det väl mest restauranger och hotell och vandrarhem osv.

Det är inte så ofta, vad jag sett iaf, som det är någon vanlig privatperson som är med.
Fast ett avsnitt jag iaf sett handlade om nån tjock kille som såg ut som nån "goth-sci fi-fantast" som bodde i en pytteliten etta.

Men det var nog ett undantag.

Dvs vanliga privatpersoner Behöver ju inte marknadsföra sig som "spökhus" eftersom de ändå aldrig kommer att få några betalade natt- och matgäster.

Det finns ju trots allt en hel del som är aktivt lockade av utsikten av att få sova en natt i ett hus det sägs det spökar i.
Det är sådant folk tycker är spännande. Och roligt att prata med sina nära & kära om ("Vet ni vaa-aad, vi har bokat en natt i det där Spöökhotellet som var med i Det okända ni vet.")


Men jag förstår inte riktigt varför vanliga sunkiga lägenhetsinnehavare är med i programmet.
Kostar det inte ganska mycket att få dit dem?
Eller är det nånslags "Pro Bono" de kör med för att slippa få samvetskval över att ha ett så skamlöst program för företagsreklam ???
Dvs att hotell och värdshus och restauranger osv betalar hutlösa svinpriser för möjligheten att få vara med i ett avsnitt.
Jag vet inte.

Har tänkt i samma banor som du.

Vi kan aldrig veta vad det har läst på, innan programmen görs.
Jag tror också att många som skriver in till programmet, gör det för
att få lite uppmärksamhet i tv, de har ofta tatueringar, barn, de är överviktiga och en
har varit med i lyxfällan.

Jag är mycket skeptiskt till de här "mediumen", personerna som kommer för att räta
ut allt som är krokigt hemma hos de som sökt till programmet.
De går runt och "känner in" och ibland är det hos värdshusägare och hotellägare.
Vill de ha fler gäster?

Min syn på det hela:
Jag är inte uppväxt i en kristen familj, blev det medvetet och av eget beslut
i vuxen ålder. Min kritik mot programmet grundar sig ur min tro, och nej jag ska
inte predika för er

Mediumet i fråga kommer till ett hus där någon slår i köksskåp, river ner böcker och
saker från bord och bokhyllor, tavlor lossnar från sina platser osv.

"Här finns en kvinna", "här finns ett barn" och "nu mår jag illa för här finns mycket
negativ energi" osv.
Sen får de plötsligt kontakt med någon avliden till dem som bor i huset osv.

Jag tror att det här är bara mumbojumbo. Jag jämför vad den kristna tron säger genom
Bibeln och det är för det första:
Söker man på spöken och andar på nätet får man miljontals träffar. Också finkulturens glassiga magasin berättar för läsarna hur de ska ställa sängen för att inte störas av ”negativa energier”. Vem har väl för övrigt inte hört berättas om olustiga upplevelser i mörka vrår? Sanningen är väl den att den här sortens folktro har levt sida vid sida med mer officiella trosföreställningar genom alla tider.

Arild Romarheim, (teolog som forskar på det här ämnet), beskriver fenomenet som ett uttryck för vårt behov av förtrollning, ”en kompensation för den moderna civilisationens jordiska, gråa vardag”. Kyrkan å sin sida har varit kluven till det övernaturliga. Periodvis har man understött och integrerat folktron, andra tider och i andra delar av världen har man låtsats som om frågan inte fanns. Inte minst har det gällt i vårt allt mer rationella land de senaste hundra åren. Men är det en rimlig och klok hållning att tiga ihjäl folktron? Är inte risken i stället att den florerar och snärjer människor i onödiga rädslor?

Arild Romarheim stryker under att det inte handlar om en påhittad tro för samtidens människor. Andar är en realitet för dem, de upplever verkligen detta.– Därför är det är viktigt att kristna har en verklig Gud, en konkret tro på Guds närvaro. Först då kan vi kommunicera med dem som upplever en andevärld. Arild Romarheim vill inte svara på frågan om vi omges av de döda.– ”Spökteologins” första bud är att veta vad vi inte ska veta, och det här hör dit, säger han. Vad man kan säga är att alla människor upplever andar, och att den upplevelsen inte kan bortförklaras.

Han talar om de olika sätt som Bibeln beskriver de dödas tillstånd på, oftast i termer av att de sover och att de ska väckas upp.– En sak är fullkomligt glasklar i Bibeln: Man ska inte kontakta de döda, säger han. Det finns andra saker vi inte heller ska veta, enligt Arild Romarheim.

Det finns andra saker vi inte heller ska veta, enligt Arild Romarheim. Till exempel ska vi inte alltid veta om obegripliga erfarenheter är onda eller goda.

Men han tycker inte att man ska förhasta sig med att bedöma de andliga väsen någon säger sig uppleva. Och han kontrasterar det till nyandlighetens företrädare.– New age-folk ”vet” förfärligt mycket, de har en omfattande ideologi, säger Arild Romarheim. De kan till exempel påstå att det handlar om en avliden, och de tar på sig uppdraget att ”hjälpa den döde vidare”. Han undrar om det inte borde vara en mänsklig rättighet att få vila i sin grav och slippa att offentligt bli framställd som ett spöke åratal efter sin död?

Driv aldrig ut något, utan be om fred, vad det än må vara, säger han.

Min egen syster har varit med om några konstiga upplevelser och jag har korsförhört henne om det för själv vill jag alltid försöka få ihop något utifrån vetenskapligt perspektiv.

Jag har citerat en del ur den här länken: http://www.dagen.se/bilagor/bortom-d...rlden-1.207373

Och står helt bakom det som skrivs där.

Jag tycker att Det okända är humbug, och sen gör de ett program till (!) Andarna vänder tillbaka. (!)
Tacka sjutton för att de gör det, när mediumet inte gjort sitt jobb!

Det står i Bibeln:
[24. När en oren ande har farit ut ur en människa, vandrar han omkring i ökentrakter och söker efter ro. Men då han icke finner någon, säger han: 'Jag vill vända tillbaka till mitt hus, som jag gick ut ifrån.'
Matt. 12:43 f.

25. Och när han kommer dit och finner det fejat och prytt,

26. då går han åstad och tager med sig sju andra andar, som äro värre än han själv, och de gå ditin och bo där; och så bliver för den människan det sista värre än det första."
Joh. 5:14. Hebr. 6:4 f. 10:26 f. 2 Petr. 2:20 f. ]

En del av programmens deltagare upplever nog sk övernaturliga saker. Men jag tycker de som kommer och "driver bort" farmor, mormor upp i ljuset, (vad nu det är) inte kan sina saker.
Citera
2018-07-07, 13:35
  #4162
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Har tänkt i samma banor som du.

Vi kan aldrig veta vad det har läst på, innan programmen görs.
Jag tror också att många som skriver in till programmet, gör det för
att få lite uppmärksamhet i tv, de har ofta tatueringar, barn, de är överviktiga och en
har varit med i lyxfällan.

Jag är mycket skeptiskt till de här "mediumen", personerna som kommer för att räta
ut allt som är krokigt hemma hos de som sökt till programmet.
De går runt och "känner in" och ibland är det hos värdshusägare och hotellägare.
Vill de ha fler gäster?

Min syn på det hela:
Jag är inte uppväxt i en kristen familj, blev det medvetet och av eget beslut
i vuxen ålder. Min kritik mot programmet grundar sig ur min tro, och nej jag ska
inte predika för er

Mediumet i fråga kommer till ett hus där någon slår i köksskåp, river ner böcker och
saker från bord och bokhyllor, tavlor lossnar från sina platser osv.

"Här finns en kvinna", "här finns ett barn" och "nu mår jag illa för här finns mycket
negativ energi" osv.
Sen får de plötsligt kontakt med någon avliden till dem som bor i huset osv.

Jag tror att det här är bara mumbojumbo. Jag jämför vad den kristna tron säger genom
Bibeln och det är för det första:
Söker man på spöken och andar på nätet får man miljontals träffar. Också finkulturens glassiga magasin berättar för läsarna hur de ska ställa sängen för att inte störas av ”negativa energier”. Vem har väl för övrigt inte hört berättas om olustiga upplevelser i mörka vrår? Sanningen är väl den att den här sortens folktro har levt sida vid sida med mer officiella trosföreställningar genom alla tider.

Arild Romarheim, (teolog som forskar på det här ämnet), beskriver fenomenet som ett uttryck för vårt behov av förtrollning, ”en kompensation för den moderna civilisationens jordiska, gråa vardag”. Kyrkan å sin sida har varit kluven till det övernaturliga. Periodvis har man understött och integrerat folktron, andra tider och i andra delar av världen har man låtsats som om frågan inte fanns. Inte minst har det gällt i vårt allt mer rationella land de senaste hundra åren. Men är det en rimlig och klok hållning att tiga ihjäl folktron? Är inte risken i stället att den florerar och snärjer människor i onödiga rädslor?

Arild Romarheim stryker under att det inte handlar om en påhittad tro för samtidens människor. Andar är en realitet för dem, de upplever verkligen detta.– Därför är det är viktigt att kristna har en verklig Gud, en konkret tro på Guds närvaro. Först då kan vi kommunicera med dem som upplever en andevärld. Arild Romarheim vill inte svara på frågan om vi omges av de döda.– ”Spökteologins” första bud är att veta vad vi inte ska veta, och det här hör dit, säger han. Vad man kan säga är att alla människor upplever andar, och att den upplevelsen inte kan bortförklaras.

Han talar om de olika sätt som Bibeln beskriver de dödas tillstånd på, oftast i termer av att de sover och att de ska väckas upp.– En sak är fullkomligt glasklar i Bibeln: Man ska inte kontakta de döda, säger han. Det finns andra saker vi inte heller ska veta, enligt Arild Romarheim.

Det finns andra saker vi inte heller ska veta, enligt Arild Romarheim. Till exempel ska vi inte alltid veta om obegripliga erfarenheter är onda eller goda.

Men han tycker inte att man ska förhasta sig med att bedöma de andliga väsen någon säger sig uppleva. Och han kontrasterar det till nyandlighetens företrädare.– New age-folk ”vet” förfärligt mycket, de har en omfattande ideologi, säger Arild Romarheim. De kan till exempel påstå att det handlar om en avliden, och de tar på sig uppdraget att ”hjälpa den döde vidare”. Han undrar om det inte borde vara en mänsklig rättighet att få vila i sin grav och slippa att offentligt bli framställd som ett spöke åratal efter sin död?

Driv aldrig ut något, utan be om fred, vad det än må vara, säger han.

Min egen syster har varit med om några konstiga upplevelser och jag har korsförhört henne om det för själv vill jag alltid försöka få ihop något utifrån vetenskapligt perspektiv.

Jag har citerat en del ur den här länken: http://www.dagen.se/bilagor/bortom-d...rlden-1.207373

Och står helt bakom det som skrivs där.

Jag tycker att Det okända är humbug, och sen gör de ett program till (!) Andarna vänder tillbaka. (!)
Tacka sjutton för att de gör det, när mediumet inte gjort sitt jobb!

Det står i Bibeln:
[24. När en oren ande har farit ut ur en människa, vandrar han omkring i ökentrakter och söker efter ro. Men då han icke finner någon, säger han: 'Jag vill vända tillbaka till mitt hus, som jag gick ut ifrån.'
Matt. 12:43 f.

25. Och när han kommer dit och finner det fejat och prytt,

26. då går han åstad och tager med sig sju andra andar, som äro värre än han själv, och de gå ditin och bo där; och så bliver för den människan det sista värre än det första."
Joh. 5:14. Hebr. 6:4 f. 10:26 f. 2 Petr. 2:20 f. ]

En del av programmens deltagare upplever nog sk övernaturliga saker. Men jag tycker de som kommer och "driver bort" farmor, mormor upp i ljuset, (vad nu det är) inte kan sina saker.
Vad har bibeln med saken att göra?
Den är troligtvis också humbug.
Citera
2018-07-07, 14:37
  #4163
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vad har bibeln med saken att göra?
Den är troligtvis också humbug.

Ja, det kan man ju också säga.

Jag beskrev bara att jag utgick från den. Klart att det finns folk
som tycker att jag kackar i eget bo här. Men låt gå, någon annan
kanske tycker något annat......
Citera
2018-07-07, 16:10
  #4164
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Ja, det kan man ju också säga.

Jag beskrev bara att jag utgick från den. Klart att det finns folk
som tycker att jag kackar i eget bo här. Men låt gå, någon annan
kanske tycker något annat......

Varför inte fråga oss som är den där mottagliga personen i programmet?
Satt nämligen mottaglig och upplyst om verkligheten mot vår egen vilja!

Hand i hand med djävulen längtar tills ateism är ett minne blott!

För har du en konversation med en som inte ens varit i närheten får du samma svar!

Vanhedra fadern sonen eller den heliga anden tillhör deras vardag svåra att kommunicera med!
__________________
Senast redigerad av TwoThousand 2018-07-07 kl. 16:16.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback