2015-10-19, 22:06
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Vad tänker ni är det riggat alltihopa? Kvällens program sätter mediumet nästan allt mitt i prick

Om det var läsningen eller klippningen får vara osagt.

Jag undrar, har Öhrnbergskan helt slutat med sin specialitet, att teckna andarna? Nån som sa till henne att teckningarna kunde föreställa i stort sett vem som helst?
Citera
2015-10-20, 10:45
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Vad tänker ni är det riggat alltihopa? Kvällens program sätter mediumet nästan allt mitt i prick
Det var ett intressant avsnitt och mediumet lyckades få lugnt i huset. Alla blev nöjda!
Citera
2015-10-20, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Om det inte är något paranormalt, vad kan det då vara? Eftersom jag inte är någon spökjägare själv så har jag inte riktigt koll på vad för sorts instrument dom använder sig av. Har hört ordet thermo scanner i vissa sammanhang och det är ju någon form av termometer.

Ja du, det är inte så dumt att ha lite koll på teknik o vetenskap, så kanske man inte behöver tro en massa skit som inte någonsin har kunnat bevisas...

Läs detta citat om coldspot...

Citat:
Ghost hunters may carry thermographic cameras and infrared thermometers (which can only detect surface temperatures, rather than ambient air temperatures) to detect the presence of purported cold spots in the ambient air of locations that are reported to be haunted.

Min fetning i citatet. Förstår du vikten av det som står i citatet? Jag tvivlar...
Spökjägarna kutar alltså runt med mätutrustning som är till för att mäta yttemperaturer på föremål, men försöker mäta tempskillnader i den omgivande luften.... Måhända det ser jäkligt seriöst och imponerande ut för okunniga som vill tro på skiten när de kutar runt med avancerad utrustning, men vi som har lite mer koll på vad det är för utrustning och vad den är till för bara garvar....

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Cold_spot
Citera
2015-10-20, 11:32
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja du, det är inte så dumt att ha lite koll på teknik o vetenskap, så kanske man inte behöver tro en massa skit som inte någonsin har kunnat bevisas...

Läs detta citat om coldspot...

Min fetning i citatet. Förstår du vikten av det som står i citatet? Jag tvivlar...
Spökjägarna kutar alltså runt med mätutrustning som är till för att mäta yttemperaturer på föremål, men försöker mäta tempskillnader i den omgivande luften.... Måhända det ser jäkligt seriöst och imponerande ut för okunniga som vill tro på skiten när de kutar runt med avancerad utrustning, men vi som har lite mer koll på vad det är för utrustning och vad den är till för bara garvar....

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Cold_spot
Jag är rätt bra på engelska och förstår innebörden av texten. Tekniken utvecklas ju hela tiden så vi får hoppas att det i framtiden finns mer avancerad teknik som kan mäta dessa fenomen.
Citera
2015-10-20, 12:26
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Jag är rätt bra på engelska och förstår innebörden av texten. Tekniken utvecklas ju hela tiden så vi får hoppas att det i framtiden finns mer avancerad teknik som kan mäta dessa fenomen.

Bra att du förstått att spökjägarna mäter på ett helt annat ställe än de påstår sig göra,nämligen där ljusstrålen träffar en yta. Man kan undra varför de väljer dessa termometrar istället för såna som är gjorda för att mäta lufttemperatur,blir det möjligen bättre TV?
Citera
2015-10-20, 12:51
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Tekniken utvecklas ju hela tiden så vi får hoppas att det i framtiden finns mer avancerad teknik som kan mäta dessa fenomen.

Det skulle krävas att naturvetenskapen helt revideras för att kunna hitta en ny form av fysik,därav namnet paranormala fenomen i meningen att de ligger utanför befintlig fysik.

Man kan därför inte använda elektromagnetisk strålning såsom ljus,radiovågor,mikrovågor,magnetism,värmestrålnin g o,sv som förklaring eftersom de är del av exakt samma,väldokumenterade mätbara fenomen.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2015-10-20 kl. 12:54.
Citera
2015-10-20, 13:00
Medlem
Citat:
Tekniken utvecklas ju hela tiden så vi får hoppas att det i framtiden finns mer avancerad teknik som kan mäta dessa fenomen.

Ja, det kommer bli intressant att få reda på om dessa s.k cold spots existerar, den dagen vi äntligen lyckas klura ut hur man går tillväga för att mäta luftens temperatur.
Citera
2015-10-20, 13:24
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Ja, det kommer bli intressant att få reda på om dessa s.k cold spots existerar, den dagen vi äntligen lyckas klura ut hur man går tillväga för att mäta luftens temperatur.
Jag trodde att vi redan kunde mäta luftens temperatur och att det var det dom sysslade med? Det är ju faktiskt så att dessa "cold spots" redan existerar med kraftiga temperaturskillnader som inte har en naturlig förklaring.
Citera
2015-10-20, 13:37
Medlem
Citat:
Jag trodde att vi redan kunde mäta luftens temperatur och att det var det dom sysslade med? Det är ju faktiskt så att dessa "cold spots" redan existerar med kraftiga temperaturskillnader som inte har en naturlig förklaring.

Ja, jag var naturligtvis inte allvarlig, utan ville helt enkelt på ett ironiskt vis påpeka att den "avancerade tekniken" för att mäta lufttemperatur redan existerar.

Finns det föresten några dokumenterade fall av oförklarade cold spots? Alltså ett fall där man har använt sig av ett lämpligt mätinstrument snarare än helt fel teknik för att främja sina personliga föreställningar?
Citera
2015-10-20, 13:48
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Ja, jag var naturligtvis inte allvarlig, utan ville helt enkelt på ett ironiskt vis påpeka att den "avancerade tekniken" för att mäta lufttemperatur redan existerar.

Finns det föresten några dokumenterade fall av oförklarade cold spots? Alltså ett fall där man har använt sig av ett lämpligt mätinstrument snarare än helt fel teknik för att främja sina personliga föreställningar?
Det finns mängder av amerikansk- engelsk producerade TV-program som handlar om paranormal aktivitet och som dokumenterar dessa "cold spots".
Citera
2015-10-20, 14:07
Medlem
Citat:
Det finns mängder av amerikansk- engelsk producerade TV-program som handlar om paranormal aktivitet och som dokumenterar dessa "cold spots".

Mätt med en termometer i LUFTEN eller på en vägg?
Citera
2015-10-20, 14:13
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Mätt med en termometer i LUFTEN eller på en vägg?
De har en speciell termometer som de mäter i luften med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in