2024-05-28, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Det finns få i den världen eller i det offentliga livet som någonsin varit i närheten av filosofi överhuvudtaget, så han har inte mycket konkurrens. Jag hade några professorer i Lund som jag tror skulle utöka storleken på hans ringmuskel i en filosofidebatt ganska väsentligt, och jag minns en (som lutar åt mitthöger/libertariansk politik) som jag lärde känna hyggligt väl privat som lät undslippa att han tyckte Bard var en idiot. Problemet med att läsa sånt på egen hand är att man lätt missuppfattar textstycken eller tycker t.o.m. att de är obegripliga utan en expert i ämnet som kan förklara kontexten och annan relevant information.
Jag jobbade mycket med forskande sociologer ett tag och massor av hans "förutsägelser", t.ex. om internet, var snott från forskning som bl a sociologer jag hade jobbat med hade förutsagt i sin forskning i 10 års tid, tankar som var allmänt kända och accepterade i den världen - men som han tog cred för genom att läsa lite filosofi-/sociologiska studier och regurgitera deras ideer i någon trendig tv4-studio.

Absolut, Bard var inte på något vis först med sina Internet-idéer. Det fanns många som var inne på samma spår vid den tiden. Men han positionerade sig snabbt och skapade sig en stor "grand theory" om samtiden som i flera stycken var en egen konstruktion.

Bard står nära det akademiska filosofi-Sverige (som du mycket riktigt påpekar är pyttelitet) men ingendera parten vill göra något nummer av det. Hans böcker och föreläsningar är fladdriga och lättviktiga, men han är fullt kapabel att diskutera på ett högst akademiskt sätt i rätt sällskap.

Grejen med akademiker är att de ganska snabbt målar in sig i hårt definierad box och sen av olika anledningar (rykte, finansiering, framtida karriärvägar) har väldigt svårt att lämna den boxen. Bard har inga sådana begränsningar utan hoppar hit och dit mellan boxarna, ofta med ett förvånansvärt stringent filosofiskt resonemang. Det gör honom intressant att följa - i smyg.
Senast redigerad av Nannegijala 2024-05-28 kl. 12:28.
Citera
2024-06-24, 18:12
Medlem
Gromyko-666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Vad får han "lön" från? lär ju inte vara betalda gigg som filosof eller föreläsare

Royaly från gamla army of lovers-dängor och eftersläntrande utbetalningar från tv4?

Han tjänar rätt bra som föreläsare, och är riktigt rolig att lyssna på!
Citera
2024-12-19, 03:24
Medlem
pillifjongs avatar
Han har börjat med virala klipp med snyftpiano och republikansk marsch orkester i bakgrunden när han sitter och sågar tjejer för att de är narcissister och har mobilmissbruk… Simon Sinek rakt av kopierat (men han är ju först med allt säger han väl?)

Ännu ett försök till att kopiera amerikanska grifters

När han själv är den största narcissisten själv

Har inte folk tröttnat nu på denna pajas?
Citera
2024-12-19, 08:55
Citat:
Ursprungligen postat av pillifjong
Han har börjat med virala klipp med snyftpiano och republikansk marsch orkester i bakgrunden när han sitter och sågar tjejer för att de är narcissister och har mobilmissbruk… Simon Sinek rakt av kopierat (men han är ju först med allt säger han väl?)

Ännu ett försök till att kopiera amerikanska grifters

När han själv är den största narcissisten själv

Har inte folk tröttnat nu på denna pajas?

Han är kvar i det anala stadiet och ska alltid prata om sex, Bard måste man bli ultramatriarkal med och tillämpa Freud på, det är som vigvatten på en vampyr.
Citera
2024-12-26, 06:35
Kom att tänka på honom häromdagen tbh i ett annat sammanhang, det var länge sen han stal löpen.

Det är vad? Fyra år sen han kallade Bianca för en hora och tyckte att Black Lives Matter var en rörelse för förståndshandikappade typ.

Han hade ju på det stora hela rätt.

Var är det liberala alternativet som ger this loose cannon en plattform?

Han är en loudmouth man saknar.
Citera
2025-01-13, 22:38
Gillar han småkillar? Någon som vet? Han är väldigt liberal?
Citera
2025-01-14, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimelineTourist
Kom att tänka på honom häromdagen tbh i ett annat sammanhang, det var länge sen han stal löpen.

Det är vad? Fyra år sen han kallade Bianca för en hora och tyckte att Black Lives Matter var en rörelse för förståndshandikappade typ.

Han hade ju på det stora hela rätt.

Var är det liberala alternativet som ger this loose cannon en plattform?

Han är en loudmouth man saknar.

En f.d. hora kallar någon för en hora. Ok.
Citera
2025-01-14, 17:51
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
En f.d. hora kallar någon för en hora. Ok.

Verkligen. Ny kille såg jag på ratsit, bara 25 års åldersskillnad. Någon som vet nått?
Citera
2025-01-14, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimelineTourist
Gillar han småkillar? Någon som vet? Han är väldigt liberal?

Nej tvärtom.
Citera
2025-01-14, 20:47
Medlem
swimp78s avatar
Visst får man känslan ändå att han straffade ut sig själv till slut?

Han kunde spela på båda planhalvorna länge. Jönsa runt i tv4 och underhållning , men också på andra spelplaner låtsas vara filosof och agera föraktfullt överlägsen med nyliberala floskler och egenpåhittade ekonomiska teorier . Odlade bilden av sig själv som en "internationell lirare" och del av nån sorts global intellektuell elit (en scharad jag aldrig lurades av)

Det enda Bard kan är att spela roller

När tappade han det sista fotfästet i svensk mainstream-media? Jag gissar att det var när han tjatade om att få säga Neger och kallade folk horor till höger och vänster?

Han borde varit smart nog att fatta att även han behöver låta bli vissa grejer om man vill ha kvar tablå-tv-kqkan ..

Tycka vad man vill om det - men vill man ha nån sorts plattform så är det vissa grejer man ska undvika -typ : kritisera judar , säga neger och stå för det, eller kalla offentliga personer för horor. Judarna har han dock inte gått på, turligt nog för honom.
Han är ju lite av en wannbee-israelit där, så på det viset kanske finns nåt slags hopp för Barden . Iaf om han polerar rätt typ av abrahamitiska rövhål ..
Citera
2025-01-14, 21:05
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Visst får man känslan ändå att han straffade ut sig själv till slut?

Han kunde spela på båda planhalvorna länge. Jönsa runt i tv4 och underhållning , men också på andra spelplaner låtsas vara filosof och agera föraktfullt överlägsen med nyliberala floskler och egenpåhittade ekonomiska teorier . Odlade bilden av sig själv som en "internationell lirare" och del av nån sorts global intellektuell elit (en scharad jag aldrig lurades av)

Det enda Bard kan är att spela roller

När tappade han det sista fotfästet i svensk mainstream-media? Jag gissar att det var när han tjatade om att få säga Neger och kallade folk horor till höger och vänster?

Han borde varit smart nog att fatta att även han behöver låta bli vissa grejer om man vill ha kvar tablå-tv-kqkan ..

Tycka vad man vill om det - men vill man ha nån sorts plattform så är det vissa grejer man ska undvika -typ : kritisera judar , säga neger och stå för det, eller kalla offentliga personer för horor. Judarna har han dock inte gått på, turligt nog för honom.
Han är ju lite av en wannbee-israelit där, så på det viset kanske finns nåt slags hopp för Barden . Iaf om han polerar rätt typ av abrahamitiska rövhål ..

Han nätverkande tidigt, skaffade sig sin lista med narcissister som sitter och driver med folk.

Trist för honom att folk aldrig kommer sluta slängai skit på honom och alla som haft med det att göra för resten av hans naturliga liv pga sånt.

De får lycka till i livet. Eliten.
Citera
2025-01-14, 21:11
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nej tvärtom.

Really?

Snälla, säg att han är pedofil.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...iga-mejllistan

Citat:
- Han började karriären med barnprogram. Snälla, säg att han är pedofil, skriver Alexander Bard om Timell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in