Flashback bygger pepparkakshus!
2007-12-29, 20:12
Medlem
skinner5000s avatar
Idag köpte jag en färdig röra som man har på mackan osv, jag köpte en med kyckling och curry som smakade ok men inte mer. Hur som helst så slänger jag en blick på innehållsförteckningen och ser då att produkten innehåller hela 15 (!!!) olika sk E-ämnen varav sex stycken är Stabiliseringsmedel.

Nu vet jag att t.ex. vissa vanliga produkter så som bakpulver osv har ett eget E-nummer, men behöver verkligen en produkt innehålla 15 olika E-ämnen varav flera smakförstärkare och stabiliseringsmedel? Det känns ju inte precis så "välgjort" om de måste stoppa i en massa smakförstärkare, för jag gissar att t.ex. kryddor knappast klassas som smakförstärkare. Dessutom hur hälsosamt är alla dessa E-ämnen? Jag vet att många rökta saker i själva verket är sprayade med något E-ämne istället för rökta osv.
Citera
2007-12-29, 20:22
Medlem
-jOE!s avatar
Journalisten Mats-Eric Nilsson har skrivit en bok om det, det diskuterades i media ett tag men sedan hände det inte så mycket mer.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article962585.ab
http://www.bokfynd.nu/9170373159.html
Citera
2007-12-29, 20:40
Medlem
Adrian von Butts avatar
Bra bok, man blir heligt förbannad på hela matindustrin efter att ha läst den.
Citera
2007-12-29, 21:54
Medlem
philosopherkings avatar
Så vitt jag vet så är inte dessa ingredienser främst för smakens skull, utan snarare för att maten ska hålla längre.
Dvs ganska många konserveringsmedel och liknande.
Och så vitt jag vet så brukar samma sak bli godare om man tillagar den själv i köket utan dessa konserveringsmedel.
Såg på ett program i Nordirland en gång där dom undersökte en burk med Brittisk frukkost.. Det var i princip baked beans och korv på burk. Dom kollade på innehållsförpackningen och såg att burken innehöll hela 48 ingredienser.
=) Tokigt det där med livsmedelsindustrin.

Det mesta som går att tillaga enkelt blir nog godare om man gör det själv. Däremot tar det nog mycket längre tid att göra. Och det håller nog mycket kortare.
Citera
2007-12-30, 00:52
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philosopherking
Så vitt jag vet så är inte dessa ingredienser främst för smakens skull, utan snarare för att maten ska hålla längre.
Dvs ganska många konserveringsmedel och liknande.
Och så vitt jag vet så brukar samma sak bli godare om man tillagar den själv i köket utan dessa konserveringsmedel.
Såg på ett program i Nordirland en gång där dom undersökte en burk med Brittisk frukkost.. Det var i princip baked beans och korv på burk. Dom kollade på innehållsförpackningen och såg att burken innehöll hela 48 ingredienser.

Det mesta som går att tillaga enkelt blir nog godare om man gör det själv. Däremot tar det nog mycket längre tid att göra. Och det håller nog mycket kortare.

Den mesta korven har många olika sorter kryddor och ingredienser, men du kanske ser korv som en ingrediens i sig?
Citera
2007-12-30, 20:52
Medlem
philosopherkings avatar
Ja korven var en ingrediens i sig..
Men hur som helst så ser jag det som svårt att få ner hela 48 olika ingredienser i korv och bönor i sås. =)
Citera
2007-12-30, 21:13
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Bäst att göra så mycket man kan hemma men i kort är det konsumentens fel att det är som de är.
De kräver att ex Bearnaise såsen har en viss färg, skall hålla ihop utan att skära sig både i kylen och på varm mat, den ska hålla sig i rumstemperatur för att sedan åka in i kylen igen. Samtidigt ska den hålla sig 2 veckor utan att bli dålig etc. Det går inte utan all den där skiten.
Citera
2007-12-30, 21:45
Medlem
Citat:
Ja korven var en ingrediens i sig..
Men hur som helst så ser jag det som svårt att få ner hela 48 olika ingredienser i korv och bönor i sås. =)

Idiot. Vad Bajsfacisten sade var att korv består av många olika ingredienser. Det är ingen jävla grönsak.
Citera
2007-12-30, 22:15
Medlem
Citat:

Å andra sidan är britterna (ö)kända för att inte bry sig det minsta om vad de stoppar ner i esophagus. När 1994 (?) års likriktning av regler och lag i Europa skulle drivas igenom i EG kom det en storm med protester från öarna just för att de så gärna ville ha kvar de hälsovådliga kemikalierna som gjorde deras kippers (böckling) guldfärgade, gav deras bangers (korvar) chockrosa skinn, samt möjliggjorde smaragdgröna mushy peas (geggamojja gjord på ärter). Det sades att det var en fråga om nationell identitet Alla som vuxit upp i UK eller på annat sätt har insikt i Engelska barns matvanor vet också att den vanligaste varianten av "packed lunch" är en trekantssandwich med majonäs/majs/tonfisk eller smör+corned beef, en chokladkaka, en liten påse chips och en läsk. mmm....
Citera
2007-12-30, 23:09
Bannlyst
Då spinner jag vidare på ämnet och vänder på frågan lite; Är alla dessa E-ämnen skadliga egentligen?
Citera
2007-12-30, 23:19
Medlem
Adrian von Butts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotoar
Då spinner jag vidare på ämnet och vänder på frågan lite; Är alla dessa E-ämnen skadliga egentligen?

kanske inte...Men dom är antagligen inte särskilt nyttiga heller. Det jag personligen inte gillar är när det används en hel hög sån smörja för att "förfalska" mat, ex vis julskinka där det förekommer "skinkor" som egentligen består av sånt som skrapats av benen och skallen på grisen (mer känt som "köttbiprodukter, tror jag) som limmats ihop hjälp av proteiner och pumpats fulla med smakförstärkare och stabiliseringsmedel och slutligen fått en svål fastlimmad för att se ut som äkta vara. (exempel från boken som nämns i inlägg #2, i den hittar du också listor över alla E-xxx tillsatser och dess användningar och kända biverkningar.)
Citera
2007-12-31, 00:36
Medlem
philosopherkings avatar
Citat:
Idiot. Vad Bajsfacisten sade var att korv består av många olika ingredienser. Det är ingen jävla grönsak.

Och vad är ditt problem om du börjar kalla folk du inte känner för idioter?
Jag förstod mycket väl vad han menade. Dvs att korven innehåller många olika ingredienser.
Men det spelar mindre roll enligt mig eftersom bönor i sås och korv kan göras betydligt mycket enklare än med hjälp av 48 olika ingredienser.. Eller menar du att man ska ha ett 30 tal olika kryddor och tillägg i korven eller?

Cheexo
Jaså jag visste inte att dom var ökända för det. Iof så märkte jag att alla alltid gick omkring med en påse crisps som dom käkade på för jämnan.
Och mycket som fanns i affärerna var färdiglagad mat.. Så det kanske är så att dom har mycket färdiglagat skräp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in