2007-12-29, 17:56
Medlem
Aioloss avatar
Efter att ha bott på Filippinerna i 1,5 år nu tänkte jag bjuda på ett av mina favoritrecept härifrån, Bicol Express. Det är en rejält kryddstark rätt, så om du inte gillar chili - fundera inte ens på att försöka!

4 personer
400 gram fläskkött, tunt strimlat
200 gram gröna bönor*, julienne
10-12 asiatiska gröna chilifrukter**, julienne
1 hel vitlök, finhackad
1 rödlök, finhackad
1 kokosnöt, riven ***
salt och peppar

1. Hacka chilifrukterna och lägg dessa i saltvattensbad, de ska ligga där 30 minuter.
2. Förbered de andra grönsakerna och köttet.
3. Blanda kokosnötsköttet med ca 1 dl vatten och krama ur kokosgrädden. Blanda igen med ca 2 dl vatten och krama ur kokosmjölken. Blanda inte mjölken och grädden, de ska i vid olika tillfällen.
4. Bryn köttet i en gryta eller wokpanna, krydda efter smak med salt och peppar. Ta ur pannan och ställ åt sidan.
5. Fräs vitlöken och löken i olja.
6. Lägg ner köttet i grytan igen och häll över kokosnötsmjölken. Låt puttra på låg värme tills grytan börja tjockna, ca 10 minuter.
7. Skölj chilin NOGA i durkslag, håll ansiktet långt borta från slaget annars sticker det rejält i näsan och ögonen.
8. Blanda ner bönor och chili i grytan, tillsätt kokosnötsgrädden. Puttra i ytterligare 10 minuter på ett ungefär, det ska få tjock konsistens men inte bli torrt.
9. Servera med nykokt ris, ätes med fördel med sked och gaffel

* Kallas Baguio Beans här, string beans i USA. http://en.wikipedia.org/wiki/String_beans
** Liknar Fefferoni, fast färska givetvis. Går säkert med de flesta gröna chilisorter, men anpassa antalet efter styrka.
*** Bäst resultat ger riven kokosnöt, men
det funkar med coconut milk powder, ta då runt 2 - 3 dl färdig blandning.

Svårt att efterapa totalt i Sverige, men man bör kunna få till en ganska så acceptabel variant iaf. Jag älskar den här rätten och äter alldeles för mycket av den så det går nog åt 400 gram till tre personer här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in