Flashback bygger pepparkakshus!
2008-10-02, 15:11
Medlem
Palme
Da Costa
Dubbelmorden i Linköping
Citera
2008-10-02, 20:03
Medlem
Night Stalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crazyman
Men han följde väl inte efter med kunskapen att dom var rånare, utan mer att han blev förbannad för att dom kört mot enkelriktat, rätta mig om jag har fel. Tycker ändå att gränsen har passerats milsvid när man skjuter ihjäl små barn.

Jag har inga källor att backa upp det med, men jag är relativt säker på att det var just för att de var rånare som han följde efter dem. Minns det väldigt bra från Efterlyst.
Citera
2008-10-02, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Bilen var mycket riktigt i rörelse när pojken sköts till döds. Jag vill minnas att Emils pappa satt efter rånarna med sonen i bilen.

Det stämmer alldeles korrekt, mycket tragiskt och onödigt som sagt. Det sägs att mördaren är en numera avliden bankrånare, men jag vet ej hur mycket sanning det ligger i detta.
Citera
2008-10-03, 01:44
Medlem
crazymans avatar
Förmodligen sticker jag ut hakan nu, men varför är mordet på Palme så viktigt att lösas jämfört med andra, ok , han var Sveriges statsminister o allt det där, men han är också den som är skyldig till nedmonteringen av Sverige som ett välmående o socialt o entniskt homogent land( läs Tage Erlander). Jag låg beredskap i flygvapnet när Palme sköts, kan inte påstå att folk var särskilt ledsna när dom fick höra vad som hänt. Skulle vilja påstå att Palme var den största hycklaren som någonsin har gått på Sveriges jord. Däremot så är det konstigt att man inte lyckats lösa mordet efter alla dessa år. Tack för mig
Citera
2008-10-03, 01:45
Medlem
crazymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvandraren
Det stämmer alldeles korrekt, mycket tragiskt och onödigt som sagt. Det sägs att mördaren är en numera avliden bankrånare, men jag vet ej hur mycket sanning det ligger i detta.

Jag har hört annat
Citera
2008-10-03, 01:50
Medlem
H0nkens avatar
Först och främst: The Zodiac killer. Om jag bara fick välja ett mordfall så skulle det definitivt vara detta.

Jack the Ripper. Historiskt intressant.

Olof Palmes mördare. Jag är helt övertygad om att det var CP som gjorde det, men det vore kul att få det bekräftat också.
Citera
2008-10-09, 13:10
Bannlyst
Jag ser gärna att morden på de tre pojkarna i West Memphis, Arkansas 1993 klaras upp. Jag säger inte att de dömda är oskyldiga. Jag säger inte heller att de är skyldiga till dåden, men hela processen sköttes så dåligt och rättegången var ett skämt.

Dubbelmordet i Linköping vill jag gärna ska klaras upp med. Att mörda små barn måste vara bland det värsta man kan göra.

Sist så väljer jag mordet på JFK. Mycket möjligt var det Lee Harvey Oswald som utförde mordet. Bara för att någon blivit dömd så tycker jag inte att betyder att målet är löst.
Citera
2008-10-10, 23:49
Bannlyst
Vem Släckte Emils Liv?

Citat:
Jag har hört annat

Gubben tänkte inte sätta bilen i rörelse, utan hittade ingen utväg att försvinna därifrån, så han stod väl i praktiken stilla. lilla Emil syndes ej genom vindruten (inget försvar för handlingen) på kåken skröt gamla ledarn för BSK D:F som senare var utlrurad av johan Darwitz (faddes bror) och sköts i rondellen, då hade alla närmaste folk, gedda med fler, gått över till annan klubb. Det skall vara en av 5 st. men vem? kanske den där bankrånarn en pratade om, hört olika bud, men från samma gruppering. Viktigt att detta klaras upp någongång!!!!

En skriver Cats Falk! som bilen rullade över vid kajen? Det var då f.d lasse Strömstedt förra tjej, så han försökte att söka själv med dom kontakter han hade. men allt rann ut i sanden, men en del vet han och många andra. Har frågat lasse flera ggr hur mkt han kom över, han snubblade över en hel del. vad vet jag ej!
Citera
2008-10-11, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K595

Cats Falk dog under övningskörning.

Nu kommenterar jag ett ganska gammalt inlägg, men gör det då jag inte såg att någon annan påpekat detta: Enligt P3:s dokumentär om Falk/Gräns-fallet så hade Falk precis nyligen fått körkort. En väninna till Falk som intervjuades en hel del i programmet sade sig inte kunna begripa varför man skulle ut och övningsköra när man väl blivit färdig med sitt körkort, och särskilt inte när man precis varit på krogen.
Därur väcktes en tanke hos mig som jag inte hört någon annan nämna tidigare - kan damerna händelsevis helt enkelt varit ute och sladdat runt lite i halkan och hade oturen att helt enkelt fara över kajkanten till följd av någon missbedömning? Hur många har inte billedes uppsökt avsides öppna platser i det syftet den kalla årstiden? Särskilt stor är kanske den lockelsen när kortet är färskt. Tyvärr innebär väl detta att damerna sannolikt skulle gjort sig skyldiga till rattfylleri, vilket enligt väninnan skulle vara mycket okaraktäristiskt för dem (vilket förstås är väninnans personliga bedömning, och det är svårt att veta bara genom en radiodokumentär hur väl hon egentligen kände Falk), något som isåfall talar mot även denna teori. En teori som jag för övrigt inte håller som mer sannolik än många av de andra teorierna, jag formulerade den mest utifrån de uppgifter som fanns och mina personliga erfarenheter av liknande "vinterbus", samt framförallt för att ingen annan tyckts nämnt denna möjlighet. Naturligtvis skulle ju sådan körning lämna tydliga spår i snön, iallafall om snön ligger kvar tills någon kan komma dit och se den vilket jag inte minns om så skedde. Eller var det enbart frost på den aktuella platsen den natten? Minns som sagt inte vad som sades på den punkten.
Nåväl, det var mina tankar om detta, egentligen mycket OT.
Citera
2008-10-16, 18:34
Medlem
Tirips avatar
Citat:
Förmodligen sticker jag ut hakan nu, men varför är mordet på Palme så viktigt att lösas jämfört med andra, ok , han var Sveriges statsminister o allt det där, men han är också den som är skyldig till nedmonteringen av Sverige som ett välmående o socialt o entniskt homogent land( läs Tage Erlander). Jag låg beredskap i flygvapnet när Palme sköts, kan inte påstå att folk var särskilt ledsna när dom fick höra vad som hänt. Skulle vilja påstå att Palme var den största hycklaren som någonsin har gått på Sveriges jord. Däremot så är det konstigt att man inte lyckats lösa mordet efter alla dessa år. Tack för mig

han hamnar på min lista över de 3 mord jag vill lösa så jag kan ge mördaren en medalj

dem andra 2 är väll mordet på olle högbom ,läst mycket om det och tycker det är en kuslig historia.

Samt mordet på johan asplund, som qvick erkände ,men det var ju bara påhittat.

Detta är de 3 svenska mord jag skulle helst vilja se uppklarade.

Sen utländska

Zodiac killer
Jack the ripper
Och vette fan om fler, finns väll hur många som helst,men kmr inte på något i skrivande stund
Citera
2008-10-16, 19:45
Medlem
Per-Martins avatar
Komer bara på ett fall just nu, mordet på Malin Olsson, östra kyrkogården Gbg 1994.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=301296
Citera
2008-10-16, 21:42
Medlem
De tre (egentligen fyra) mord som jag helst skulle vilja se uppklarade är:

1. Olof Palme
2. Dubbelmordet i Linköping (främst eftersom förövaren saknar ett rationellt motiv vilket gör honom oerhört farlig för omgivningen och risken för återfall i brott mycket stor)
3. Mordet på Leif Videngren (vårt enda ouppklarade polismord, det är principiellt viktigt att lösa det eftersom en polisman är en symbol för lag och ordning)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in