Citat:
Ursprungligen postat av K595
Cats Falk dog under övningskörning.
Nu kommenterar jag ett ganska gammalt inlägg, men gör det då jag inte såg att någon annan påpekat detta: Enligt P3:s dokumentär om Falk/Gräns-fallet så hade Falk precis nyligen fått körkort. En väninna till Falk som intervjuades en hel del i programmet sade sig inte kunna begripa varför man skulle ut och övningsköra när man väl blivit färdig med sitt körkort, och särskilt inte när man precis varit på krogen.
Därur väcktes en tanke hos mig som jag inte hört någon annan nämna tidigare - kan damerna händelsevis helt enkelt varit ute och sladdat runt lite i halkan och hade oturen att helt enkelt fara över kajkanten till följd av någon missbedömning? Hur många har inte billedes uppsökt avsides öppna platser i det syftet den kalla årstiden? Särskilt stor är kanske den lockelsen när kortet är färskt. Tyvärr innebär väl detta att damerna sannolikt skulle gjort sig skyldiga till rattfylleri, vilket enligt väninnan skulle vara mycket okaraktäristiskt för dem (vilket förstås är väninnans personliga bedömning, och det är svårt att veta bara genom en radiodokumentär hur väl hon egentligen kände Falk), något som isåfall talar mot även denna teori. En teori som jag för övrigt inte håller som mer sannolik än många av de andra teorierna, jag formulerade den mest utifrån de uppgifter som fanns och mina personliga erfarenheter av liknande "vinterbus", samt framförallt för att ingen annan tyckts nämnt denna möjlighet. Naturligtvis skulle ju sådan körning lämna tydliga spår i snön, iallafall om snön ligger kvar tills någon kan komma dit och se den vilket jag inte minns om så skedde. Eller var det enbart frost på den aktuella platsen den natten? Minns som sagt inte vad som sades på den punkten.
Nåväl, det var mina tankar om detta, egentligen mycket OT.