• 1
  • 2
2007-12-27, 21:50
Medlem
Hajimes avatar
köpt ny skärm till datan, en Lg 19" flatron. mitt problem är att efter jag spelat wow, bara wow av någon anledning så hänger sig skärmen. skärmen blir typ randig. och det går inte att få bort enda utvägen är att starta om datorn från knappen. någon som har/haft ett liknande problem och hur löser jag det?
Citera
2007-12-27, 21:57
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajime
köpt ny skärm till datan, en Lg 19" flatron. mitt problem är att efter jag spelat wow, bara wow av någon anledning så hänger sig skärmen. skärmen blir typ randig. och det går inte att få bort enda utvägen är att starta om datorn från knappen. någon som har/haft ett liknande problem och hur löser jag det?

Dator inte data...

Har du provat att spela wow med skärmen på en annan dator?

Låter mer som att det skulle vara fel på datorn än just skärmen. Kan vara något värmeproblem av något slag med grafikkortet. Det skulle jag gissat på iaf...

Prova med att kolla om damm eller liknande har fastnat i fläkten på grafikkortet. Kolla även temperaturer!
Citera
2007-12-27, 22:03
Medlem
Hajimes avatar
Har spelat med en annan skärm innan, det var när jag kopplade in den nya skärmen som det började krångla.
Citera
2007-12-27, 22:04
Medlem
Drapåtrissors avatar
Håller med. En skärm kan aldrig hänga sig. Säkert datorn troligen grafikkortet som krånglar.
Citera
2007-12-27, 22:05
Medlem
Hajimes avatar
okej men hur kommer det sig då att datorn börjar hänga sig när jag bytt till en större skärm, kan det vara just för att den är större?
Citera
2007-12-27, 22:22
Medlem
Zrednas avatar
lånar tråden lite...

har samma problem själv när jag kör spel med mycket grafik, WOW går bra men exempelvis nyare spel som NFS Pro etc låser sig snabbt,

om det nu är grafikkortet som krånglar vad ska man göra?
Citera
2007-12-27, 22:32
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajime
okej men hur kommer det sig då att datorn börjar hänga sig när jag bytt till en större skärm, kan det vara just för att den är större?

Har du provat att gå tillbaka till den gamla skärmen och spelat ett tag? Hänger den sig då?

Låter nämligen lite konstigt att en dator hänger sig p.g.a en skärm. Mest troligt är det värmeproblem, men jag kan ha fel...

Citat:
Ursprungligen postat av Zredna
lånar tråden lite...

har samma problem själv när jag kör spel med mycket grafik, WOW går bra men exempelvis nyare spel som NFS Pro etc låser sig snabbt,

om det nu är grafikkortet som krånglar vad ska man göra?

Du kan ju börja med att tanka ner lite program för att kolla temperaturer på grafikkortet. Vilket märke har du på grafikkortet? Nvidia eller ATI?
Citera
2007-12-27, 22:38
Medlem
Zrednas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av project_x
Har du provat att gå tillbaka till den gamla skärmen och spelat ett tag? Hänger den sig då?

Låter nämligen lite konstigt att en dator hänger sig p.g.a en skärm. Mest troligt är det värmeproblem, men jag kan ha fel...

Du kan ju börja med att tanka ner lite program för att kolla temperaturer på grafikkortet. Vilket märke har du på grafikkortet? Nvidia eller ATI?

Har ett Radeon X1950 PRO,

tips på program för att kolla värmen? vad är en normal temperatur?
Citera
2007-12-27, 22:44
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Har ett Radeon X1950 PRO,

tips på program för att kolla värmen? vad är en normal temperatur?

ATI Tray Tools funkar perfekt för mig! (tryck på "I Agree" lite längre ner på sidan för att ladda ner det).

Normal temperatur med originalfläkt i idle ska ligga runt 50 grader. Load cirka 60-70 grader. Om temperaturen hamnar över det så får du kika efter damm i datorn
Citera
2007-12-28, 22:05
Medlem
Zrednas avatar
Citat:
ATI Tray Tools funkar perfekt för mig! (tryck på "I Agree" lite längre ner på sidan för att ladda ner det).

Normal temperatur med originalfläkt i idle ska ligga runt 50 grader. Load cirka 60-70 grader. Om temperaturen hamnar över det så får du kika efter damm i datorn

Tack, verkar vara ett användbart program, utan större ansträngningar ligger min GPU temp kring 65, dvs rätt högt, blir till att plocka fram dammsugaren då. Om inte, finns det någon annan lösning?

/Zredna
Citera
2007-12-29, 00:30
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Tack, verkar vara ett användbart program, utan större ansträngningar ligger min GPU temp kring 65, dvs rätt högt, blir till att plocka fram dammsugaren då. Om inte, finns det någon annan lösning?

/Zredna

Då kan bättre luftflöde i chassiet vara ett alternativ, eller att byta ut kylaren på grafikkortet. Finns ganska billiga grafikkortskylare på marknaden som passar ditt kort. Zalman VF700-AlCu är ett av de billigare (men ändå bra) kylarna. Snäppet högre upp hittar vi Zalman VF900-Cu, som är en av de bästa luftkylda kylarna du kan köpa till ditt kort idag. Hyffsat billig, men funkar kanon. Med den kylaren har mitt X1900GT aldrig överstigit 53 grader (max load).

Nu vet vi dock inte exakt vart problemet ligger, men jag skulle tippa på att det är värmeproblem du har...

P.S. Ta det lugnt med dammsugaren så att du inte skadar några omtåliga delar på datorn D.S.
Citera
2007-12-29, 10:46
Medlem
Zrednas avatar
Citat:
Då kan bättre luftflöde i chassiet vara ett alternativ, eller att byta ut kylaren på grafikkortet. Finns ganska billiga grafikkortskylare på marknaden som passar ditt kort. Zalman VF700-AlCu är ett av de billigare (men ändå bra) kylarna. Snäppet högre upp hittar vi Zalman VF900-Cu, som är en av de bästa luftkylda kylarna du kan köpa till ditt kort idag. Hyffsat billig, men funkar kanon. Med den kylaren har mitt X1900GT aldrig överstigit 53 grader (max load).

Nu vet vi dock inte exakt vart problemet ligger, men jag skulle tippa på att det är värmeproblem du har...

P.S. Ta det lugnt med dammsugaren så att du inte skadar några omtåliga delar på datorn D.S.

Tack ska kolla upp fläktarna, mitt dammsugande gav resultat iaf. Idle ligger på runt 51-52 nu, en sänkning på 15 grader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in