Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-09-06, 11:55
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klutz99
Nu intervjuvade han väl i o f också Mr X's advokat Björn Rosengren och Annika Hagström som tidigare gjort program om honom. Men du har rätt i sak. Intressant vorde att veta mer om hans bakgrund, han luktar tattare lång väg, precis som annat skumrask från den tiden, porrkungen Berth Milton, knarkhandlare och spelklubbsägare Sigge Cedergren, bilhandlare och storskojare Eideryd. Redan då verkar svensk kriminalitet ha varit svårt svartskallefierat. Intressant vorde ocksa att ha fått veta mer om hans arvtagare Roland Bjuhr (tattare?) och Tomaso Perra, som anses vara dagens gudfader. Det hade varit ett bättre spår än hjärtoperationen.

Uppenbarligen måste Mr X varit inblandad i en hel del indrivningar och hot, då han stod bakom spelklubbar, om detta har lite utforskats och även få veta mer om hans 2 gorillor, Kent Sundberg och Christer Roxen. Som sagt mycket är ännu obesvarat.

Intervjun med Hagström gav väl i princip ingen information av vikt. Liksom intervjun med advokat Rosengren. Att överhuvudtaget intervjua Mr X advokat verkar lite naivt. Vad hade han förväntat sig att advokaten skulle säga annat än rent bagatelliserande strunt?

Beträffande spelklubbar lär det ha funnits som flest bortat 100, bara i Stockholm omkring 1970. Om Mr X var stor i den branschen, kan det ha varit en förklaring till att han aldrig dömdes för brott. Just spelklubbsägare kunde nog klara sig, särskilt om de hade bulvaner som drev ruljansen. Det lär ha varit mycket lukrativt, och kan förklara hur Mr X blev en sadan maktfaktor - om han nu var det, vill säga.

Däremot ställer jag mig tveksam till om Mr X skulle ha skickat runt torpeder som hotat folk till höger och vänster. Jag gissar att om han gjorde det, handlade det om andra kriminella som blev hans brottsoffer. Narkotikahandel kan han möjligen ha organiserat, men da endast i bakgrunden. Annars kan han knappast ha klarat sig ostraffad under närmare tre decennier.

Mr X verkar ha varit en person, som inte gjort manga ärliga handtag i hela sitt relativt korta liv. En parasiterande livsstil, men streetsmart. Lite ödets ironi är det väl, att den här karln, som väl kan sägas inte ha haft nagot hjärta i kroppen, fick ett konstgjort hjärta - pa skattebetalarnas bekostnad (!)

Du verkar ju väl insatt i den undre världen, om du nu kan namnen pa Mr X gorillor...
__________________
Senast redigerad av har-analys 2016-09-06 kl. 11:57. Anledning: skrivfel
Citera
2016-09-06, 13:21
  #26
Medlem
Då skall vi se vad vi kan åstadkomma - hade väl en superstänkarfru-
hon blev ett år Årets Vackraste (svenska) Fru - har detta avspeglat sig
på barnen - o hur mycket ärvde dom o hur rika är dom.


Han ägde i alla fall kåken Birger Jarlsgatan 95? där spelklubben fanns.

Hur bra eller dåligt han bodde vet jag inte.

Det förekom att Mr X skickade någon fjant med värsstta bilen till en '
bilfirma han ville ta över - den skickades på redovisning.

När bilen varit försvunnen en tid gick fjanten dit o ville ha pengar-
när han inte fick det mer eller mindre direkt - kom torpederna
med färdigskrivna överlåtelsehandlingar.

Någon som vet exakt var den justa tyresökåken ligger?

Bjuhr var väl tidvis en av dessa - Bjuhr har aldrig varit den bilhandlare
media gör sken av
Citera
2016-10-17, 11:10
  #27
Medlem
Dokumentären från SR var intressant. Jag fick det övergripande intrycket att "Mr X" var en old school-gangster: en skum direktörstyp som bedrev relativt småskalig ekonomisk brottslighet med assistans av diverse gorillor. Det framstår nästan som äppelkindat idag, när den organiserade brottsligheten domineras av juggar och mc-gäng som skjuter folk i ryggen utan att tveka. Ack, ljuva 80-tal...

Märkligt att en sådan figur blev provkanin för ett plasthjärta, kan tyckas. Men sen gick det ju som det kunde med den saken.
Citera
2017-11-01, 16:20
  #28
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basilides
Läser man på Wikipedia om Leif Stenberg står det att han avled 1985 och att han medverkade i en film om mordet på Olof Palme! Endera avled han inte 1985 eller så medverkade han inte i en film om mordet på Olof Palme.

En medelsvår bump: Jag vet inte om uppgifterna i Wikipedia har ändrats, men nu framgår det i alla fall att han "figurerar" i en dokumentärfilm om mordet på Palme. Vad det innebär exakt är oklart, men förmodligen är det någon som berättar om honom.
__________________
Senast redigerad av Kyrpator 2017-11-01 kl. 16:57.
Citera
2018-04-14, 20:46
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
En medelsvår bump: Jag vet inte om uppgifterna i Wikipedia har ändrats, men nu framgår det i alla fall att han "figurerar" i en dokumentärfilm om mordet på Palme. Vad det innebär exakt är oklart, men förmodligen är det någon som berättar om honom.

Om jag inte missminner mig handlar hans "deltagande" i dokumentären om att han var affärsbekant med Sigge C. Vidare att det kunde varit Mr X som hade fått mordvapnet i början av 80 talet från en vapenhandlare och typ i början av 85 sålt vapnet till Sigge och att Sigge senare sålde vapnet till Christer P. Typ så om jag inte misstar mig. Finns mer och utförliggare i Palmetråden
Citera
2023-09-25, 19:16
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klutz99
Uppenbarligen måste Mr X varit inblandad i en hel del indrivningar och hot, då han stod bakom spelklubbar, om detta har lite utforskats och även få veta mer om hans 2 gorillor, Kent Sundberg och Christer Roxen. Som sagt mycket är ännu obesvarat.

Har fått mig berättat att i slutet på 60-talet hade det poppat upp topless-restauranger (cafeer?) i Stockholm. Det skulle ha funnits en kille som åkte runt och hämtade upp pengar från dessa restauranger. Kan det vara kopplat till Mr X?
Citera
2023-10-01, 13:42
  #31
Medlem
PutteStruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roughtuoube
Om jag inte missminner mig handlar hans "deltagande" i dokumentären om att han var affärsbekant med Sigge C. Vidare att det kunde varit Mr X som hade fått mordvapnet i början av 80 talet från en vapenhandlare och typ i början av 85 sålt vapnet till Sigge och att Sigge senare sålde vapnet till Christer P. Typ så om jag inte misstar mig. Finns mer och utförliggare i Palmetråden
Nej ni blandar ihop denna gubbe med en helt annan person som kallades MR X i Mikael Hylins palmefilm "Jag såg mordet på Olof Palme", det är inte samma person.
Citera
2023-10-01, 16:41
  #32
Medlem
PutteStruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basilides
Läser man på Wikipedia om Leif Stenberg står det att han avled 1985 och att han medverkade i en film om mordet på Olof Palme! Endera avled han inte 1985 eller så medverkade han inte i en film om mordet på Olof Palme.
Det är två olika personer.
Denna tråd handlar om den riktiga Mr X Leif Stenberg.
Den som de kallar för MR X i Mikael Hylins film "Jag såg mordet på Palme" är en annan person, han heter Kjell Fernberg, han var Sigge Cedergrens knarkleverantör och de hade nån spelklubb tillsammans, han satt och lyssnade på polisradion när Palme sköts.
Den Mr X = Leif Stenberg i denna tråd var död när Palme sköts.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback