Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2019-11-20, 23:29
  #61
Medlem
DirtyJobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är helt riktigt.

Av dessa tre så var Leif Peters huvudpersonen. Jag tror att de båda andra fortfarande är i livet.

Jag träffade själv Peters och detta var innan 1990-talet. Han var redan då totalt förstörd. Ett mänskligt vrak. Han höll bara på med vid detta tillfälle att tillfredsställa sig själv. Gick inte att ha en normal konversation med honom.

Du Skaraborg kommer med en massa intressanta inlägg, vad skulle Kriminalhistoria vara utan dig 🙏
Citera
2019-11-21, 02:05
  #62
Medlem
-FB-Krimaren-s avatar
Nattvakten i Bollmora centrum
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Är det någon som vet vad som hände med nattvakten i bollmora, som höll på att stryka med, men stängde till en dörr som han öppnat, sköt 2 lösa skott, skrek att det var tårgas, efter det flydde han från platsen?!
Nattvakten i Bollmora centrum, gift 1959, föddes i Östergötland. Han flyttade senare. Bodde ett tag i Västmanland. Avled 2010, 78 år gammal, då boendes i Halland.
Citera
2019-11-22, 13:49
  #63
Medlem
Feedback66s avatar
Inser nu att jag hade fel på flera punkter. Runstensvägen ligger öster om centrum. Och jag har för mig att bilden föreställer någon av ingångarna i norra eller södra änden av centrum men är inte säker. Vet någon mer?

Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Är det någon som vet adress för morden? Haninge centrum är ju en inomhusgalleria numera, hur var det 1967? Har det byggts om mycket? I wikipediaartikeln finns en bild på brottsplatsen, någon som vet var denna ligger? Om jag har förstått det rätt så borde bilden vara tagen någonstans på Runstensvägen som ligger norr om själva centrumet.
Citera
2019-12-04, 13:37
  #64
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ytterligare en artikel om trippelmordet i Handen.

I Minnenas Journal # 12/2019 tas detta upp på sidorna 50-54 och är rikligt illustrerad med foton.

Några av dessa foton har jag inte sett tidigare.

Citat rubrik rubrik:

"Jag sköt mest för att skrämmas".

Så uttalade sig Leif Peters.

Citat i början av artikeln:

"Leif Peters visade ingen pardon när han och kumpanerna upptäcktes vid ett inbrott i Handens Centrum 1967. Han satte sammanlagt 34 skott i två poliser och en väktare. Efter trippelmordet jagades Peters via Interpol i hela Europa."



"
Citera
2020-12-20, 16:38
  #65
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
I Minnenas Journal # 12/2019 tas detta upp på sidorna 50-54 och är rikligt illustrerad med foton.

Några av dessa foton har jag inte sett tidigare.

Citat rubrik rubrik:

"Jag sköt mest för att skrämmas".

Så uttalade sig Leif Peters.

Citat i början av artikeln:

"Leif Peters visade ingen pardon när han och kumpanerna upptäcktes vid ett inbrott i Handens Centrum 1967. Han satte sammanlagt 34 skott i två poliser och en väktare. Efter trippelmordet jagades Peters via Interpol i hela Europa."



"
Läste precis om morden, som jag tidigare bara hört om i stora drag, i boken ”Glömda mord” av Petter Inedahl - där låter det tämligen klart att det egentligen var mer än en skytt och att brottslingarna hade kommit överens om att Peters skulle ta på sig brottet. Om det stämmer kom de andra två väldigt lindrigt undan med bara fem års fängelse...
Citera
2021-08-01, 19:27
  #66
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ny artikel.

I HISTORISKA BROTT & mysterier, # 6/2021, tas detta fall upp på sidorna 8-11 med rubriken Trippelmordet i Handen chockade Sverige.

Mycket foton men har sett de flesta tidigare samt en planskiss över källarvåningen.

Citat:

"Under natten till den 9 januari 1967 bevakade två poliser och en väktare ett nytt köpcentrum i Handen i Stockholm. Nybygget hade redan haft flera inbrott. Det som skulle vara ett rent rutinuppdrag slutade i trippelmord."
Citera
2021-08-02, 09:43
  #67
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Dessa mord brukar jag förväxla med inbrottet och mordet Clark Olofsson och Gunnar Norgren (mördaren) begick i Nyköping.

Kan bero på att brotten utfördes under ungefär samma tidsperiod,den 29 juli 1966 samt den 9 januari 1967.

Dessutom är det geografiska avståndet inte så långt mellan Nyköping och Handen.
Citera
2021-08-02, 13:32
  #68
Medlem
Skaraborg2s avatar
Drygt fem månader mellan dessa båda skjutningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Dessa mord brukar jag förväxla med inbrottet och mordet Clark Olofsson och Gunnar Norgren (mördaren) begick i Nyköping.

Kan bero på att brotten utfördes under ungefär samma tidsperiod,den 29 juli 1966 samt den 9 januari 1967.

Dessutom är det geografiska avståndet inte så långt mellan Nyköping och Handen.

Kan mycket väl bero på att du blandar ihop dessa båda skjutningar p. g. a. att det enbart är drygt fem månader emellan dem.

Minns än idag vilka enorma rubriker dessa händelser skapade helt naturligt. På den tiden var skjutningar av det här slaget mycket ovanliga.
Citera
2021-11-13, 21:30
  #69
Medlem
Anschlusss avatar
Bodde inte så väldigt långt från händelsen på den tiden. En bit in på 70-talet kunde man sedan läsa om alla detaljer i NKK och förfäras över bilderna på blodiga klädet etc. Minns att det osmakliga skämtet "skjuter man en polis i handen så dör han" florerade efter händelsen...
Citera
2021-11-13, 23:52
  #70
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Utdrag ur SvD 1972-01-11:
Citat:
Polismördaren från Handen dömd till minst tolv års internering för tre mord, har omhändertagits av Stockholmspolisen - svårt nerknarkad - i en lägenhet i en Stockholmsförort. Han hade vid tillfället inter återvänt till fångvårdsanstalten Hall i Södertälje, varifrån han under julen åtnjutit en av sina många permissioner.
[...]
Han berättade också att han under de senaste åren kunnat röra sig i det närmaste som han ville. Han hade, uppgav han, en egen bostad på Hall och en egen bostad i form av lägenheten i stockholmsförorten. Arrangemanget var till för att underlätta mannens universitetsstudier.
[...]
Vid gripandet framgick att polismördaren led av långtgående förföljelsemani på grund av narkotikamissbruk. Situationen var så allvarlig att läkare tillkallades. Efter avslutad utredning återfördes mannen till Hall, där han numera enligt uppgift erhåller rättspsykiatrisk vård.
[...]
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback