Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-04, 10:57
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Då minns vi samma sak. Frågan är vad källan till våra minnen är, om det nu är en och samma källa? Tror ej att det är NKK, men kan ha fel. Har för mug att nämnda drogproblem var det som fick Peters tillbaka på "hispan". Ute på försök?
Skribenten pedda19 verkar också bekräfta detta, att Peters var ute och arbetade på restaurang?

Jag tror det var NKK. Är nästan säker. Eventuellt kan det ha varit "Polisen griper in". Nu har jag inte tillgang till dessa böcker f.n.
Citera
2017-07-04, 12:59
  #38
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Jag tror det var NKK. Är nästan säker. Eventuellt kan det ha varit "Polisen griper in". Nu har jag inte tillgang till dessa böcker f.n.
Du har rätt. Utdrag ur Nordisk kriminalkrönika 1975, kapitlet "Skräcknatt i Handen". Leif Peters kallas i boken för "Peter":
Citat:
...
För Peter blev påföljden betydligt allvarligare. Han dömdes till internering i minst tolv år. Det innebär att en särskild nämnd, interneringsnämnden, efter tolv år kommer att pröva om Peter skall friges eller ej. Han har dock möjlighet att få permission och det finns vissa andra möjligheter för honom att tidvis få vistas utanför anstalt. Under 1972 fick han tillfälle till vård i frihet och därunder bedriva universitetsstudier. Peter klarade emellertid inte friheten - han sjönk ner i narkotikaträsket och måste åter tas om hand bakom de slutna murarna.
...
Citera
2017-07-04, 13:25
  #39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vård i frihet under 1972.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Du har rätt. Utdrag ur Nordisk kriminalkrönika 1975, kapitlet "Skräcknatt i Handen". Leif Peters kallas i boken för "Peter":

Mycket bra. Då vet vi följande:

"Under 1972 fick han tillfälle till vård i frihet och därunder bedriva universitetsstudier."
Citera
2017-07-04, 13:29
  #40
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Mycket bra. Då vet vi följande:

"Under 1972 fick han tillfälle till vård i frihet och därunder bedriva universitetsstudier."
Skribenten pedda19 skrev att han arbetade på Orust "i skarven 70/80-talet". Kanske fick han fler chanser att komma ut? Inte omöjligt, då 1970-talets kriminal- och psykvård var tämligen liberal, milt uttryckt.
Citera
2017-07-04, 14:15
  #41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tillbaka i "vården".

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Skribenten pedda19 skrev att han arbetade på Orust "i skarven 70/80-talet". Kanske fick han fler chanser att komma ut? Inte omöjligt, då 1970-talets kriminal- och psykvård var tämligen liberal, milt uttryckt.

Tyvärr omnämner inte författaren Petter Inedahl något om detta i sin bok som utkom så sent som 2016.

Ja det är milt uttryckt.

Jag vet i a f att jag träffade honom någon gång i slutet av 1970-talet och då var han tillbaka inom "vården"
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-07-04 kl. 14:20.
Citera
2017-07-04, 17:31
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Skribenten pedda19 skrev att han arbetade på Orust "i skarven 70/80-talet". Kanske fick han fler chanser att komma ut? Inte omöjligt, då 1970-talets kriminal- och psykvård var tämligen liberal, milt uttryckt.

Hur som helst är vissa wikipedia(?)-uppgifter pa nätet felaktiga, där han sägs ha tillbringat all tid sedan -67 inom sluten psykvard.

Att han kvarstannade inom psykvarden under flera artionden, berodde troligen pa att han mentalt aldrig aterhämtade sig. Det tror jag. Det handlar alltsa inte om samhällets "straff", som en del tycks tro.
Citera
2017-07-04, 22:22
  #43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sekretess.

Var i kontakt med en person ang. att Leif Peters ev. även hade varit på fri fot i skarven då 1970-talet övergick till 1980-talet.

H*n hade varit i kontakt med rättspsyk i Växjö men dessa uppgifter vägrade de att lämna ut eftersom det rådde sekretess även om han var avliden.
Citera
2017-07-25, 10:28
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Cady
Leif Peters dog enl. uppg. för ganska exakt 11 år sedan på en hispa (Västerviks fasta?) efter att ha varit inlåst nära 50 år, först i fängelse, sedan psyket. Det är nog så, att har man ihjäl två poliser och en väktare, så ser de som bestämmer i samhället, om inte annat polisen, till att vederbörande inte kommer ut nått mer. Lika i Malexanderfallet. Arklöv vet säkert sina framtidsutsikter.

Leif kan omöjligt ha skjutit alla. senare kunde man bevisa att det var fysiskt omöjligt. jag tror att han skjöt en och tog på sig resten
Han hade möjlighet att få fallet omprövat.
Citera
2017-07-25, 21:58
  #45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sköt Peters verkligen ensam alla tre BO?

Citat:
Ursprungligen postat av finalcountdown
Leif kan omöjligt ha skjutit alla. senare kunde man bevisa att det var fysiskt omöjligt. jag tror att han skjöt en och tog på sig resten
Han hade möjlighet att få fallet omprövat.

Det tror inte jag heller Peters gjorde. Framför allt en av hans båda kumpaner var starkt misstänkt för att ha deltagit i dödsskjutningarna men Peters tog på sig alla tre.
Citera
2018-06-11, 16:24
  #46
Medlem
Bara en undran.
Heter den ena kompanjonen Leif Wahlström eller Leif Wahlkvist?
Båda namnen förekommer på olika sidor.
Citera
2018-06-16, 01:58
  #47
Medlem
megasinned1s avatar
Är det han Leif Wahlkvist som bor i Gantofta? Kan det vara han 77 år gammal född 1940?
Citera
2018-06-21, 16:09
  #48
Medlem
Tror det är Leif som bor i Järfälla

https://www.ratsit.se/19410629-Leif_...1d1dX_CJ0ycTng
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback