Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-21, 19:47
  #1
Medlem
Veyrons avatar
Jag vet att teoriprovet gäller ett år, men har hört rykten från bekanta att detta ska ändras till två månader. När ska detta träda i kraft?
Citera
2007-12-21, 19:51
  #2
Medlem
MaZtoRs avatar
Förmodligen aldrig. Jag fick vänta 3 månader på min uppkörning så det funkar inte redigt med bara 2 månader gällande teoriprov.
Citera
2007-12-21, 20:08
  #3
Medlem
Daevass avatar
Det blir väl dessutom jobbigt om man misslyckas på uppkörningen och då måste skriva teoriprovet igen innan nästa uppkörningstillfälle. Nej, ska det gå igenom måste de väl förkorta uppkörningsväntetiderna så att man max ska behöva vänta en vecka eller något.
Citera
2007-12-21, 20:20
  #4
Medlem
Teoriprovet gäller i ett år.
Citera
2007-12-21, 20:25
  #5
Medlem
BagareBengts avatar
Jag hörde också något om att det skulle ändras till 2 månader, detta var iofs 2006 tror jag och att det skulle ändras 2007, men det gjorde det uppenbarligen inte.

Ni som säger att det inte skulle fungera iom länga väntetider på uppkörning idag tänker inte hela vägen. Med ett system där teorin bara gäller i 2 mån så skulle också trycket på lediga uppkörningstider minska drastiskt.

Fördelen med hela saken skulle vara att man kom ut i trafiken med färska teorikunskaper.
Citera
2007-12-21, 20:26
  #6
Medlem
mirkus avatar
Efter årsskiftet blir det ändringar så du måste göra uppkörningen inom två månader efter teoriprovet. Är vad jag hört iaf, är ganska säker på det också, någon som kan konfirmera?
Citera
2007-12-21, 20:29
  #7
Medlem
**moonshine**s avatar
Efter årsskiftet ändras det JA, om det är 1 eller 2 månader vet jag dock inte, men det gäller enbart B-kort som jag fattat det
Citera
2007-12-21, 20:42
  #8
Medlem
Veyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirku
Efter årsskiftet blir det ändringar så du måste göra uppkörningen inom två månader efter teoriprovet. Är vad jag hört iaf, är ganska säker på det också, någon som kan konfirmera?

Okej, men detta påverkar inte de som redan har gjort teoriprovet i år va? Om man gjorde det i Dec 2007 borde det gälla till Dec 2008 även om alla prov nästa år bara har en giltighetstid på två månader, tycker man.
Citera
2007-12-21, 20:50
  #9
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veyron
Okej, men detta påverkar inte de som redan har gjort teoriprovet i år va? Om man gjorde det i Dec 2007 borde det gälla till Dec 2008 även om alla prov nästa år bara har en giltighetstid på två månader, tycker man.
Beslut som rör sådant här är sällan retroaktiva, så du kan nog vara lugn på den punkten
Citera
2007-12-21, 21:03
  #10
Medlem
k0rv3ns avatar
Hur fan kan dom ändra till två månader? Man får ju fan vänta ibland två månader innan man får en uppkörningstid. Och kuggar man så får man göra om allt igen? Det e ju fan idiotiskt. Ne tycker alla som tar körkort i fortsättningen dissar sverige och åker till norge eller ngt och gör det istället så det blir någon ändring!
Citera
2007-12-21, 21:32
  #11
Medlem
rebbans avatar
Det nedan är från en trafikskola men på samtliga sidor från VV står det att det gäller ett år.
Inte hittat nått från en VV sida där det står som på körskolan nedan.

Citat:
Vägverkets förarenhet vill utveckla och införa nya rutiner först vid 2008


Man kommer då att boka både teoriprov och körprov samtidigt, sedan har man två månader att bli godkända på båda. Om man t.ex. blir godkänd på teoriprovet men inte körprovet inom dessa två månader, så måste man boka ny tid för även teoriprovet.

De nya bokningsrutinerna har VV provat på några orter i Sverige och håller nu på att utvärdera detta (alla har varit positiva till de nya rutinerna som har gjort att antalet godkända prov har ökat)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback