• 1
  • 2
2007-12-19, 14:56
Det finns en tråd om vad man tror kommer hända inom 50år från och med nu, dvs ca år 2060. Majoriteten av oss hära lever inte då men det kan ändå bli intressant att spekulera. Nu har utvecklingen stannat upp ganska ordentligt eftersom allt "stort" redan har uppfunints. Tiden vi hära inne kommer leva på jorden kommer det nog inte vara några större uppfinningar utan bara utvecklingar av t.ex botning av sjukdomar och liknande tror jag.

Fråga är iaf nu hur tänkte folk för 50 år sedan? Det har kommit mobiler som är lika platta som papper nästan, internet finns, datorer gör det man vill genom att man tar på en skärm, man kan ringa en person genom att endast säga dennes namn till "maskinen" (mobilen) etc. Allt sådant som skulle vara ganska skummt för 50år sedan. F

Hur var det förut, hur spekulerade man på framtiden och hur förutspådde man utvecklingen efter andra världskriget? Vad gör man 1990? Och vad gör man 2000? Vad händer under milleniumskiftet? Jag vill minnas att på 90-talet var det mycket prat om att efter 2000 så kommer bilar sväva fram (som i tillbaka till framtiden) och lite sådant stuk på allt samt att millenium skiftet skulle det hända mycket konstiga saker.

Tankar kring detta?
Citera
2007-12-19, 21:44
Medlem
Förr i tiden var man stort fan av allting som drevs av kärnkraft.
Det skulle helst bilar,dammsugare och hårtorkar använda sig av.
Självfallet så skulle alla dessa kunna flyga också.

Utvecklingen har inte stannat upp, vi blir bara mindre imponerade.
Skulle gissa att det forskas några 1000 gånger mer än på 50-talet.

Nästa revolution spår jag att det blir nervanslutningar till datorer.
Storskalig användning av detta kommer antagligen att förändra vårat liv mer än den industriella revolutionen.
Citera
2007-12-19, 22:30
Medlem
Överliggarens avatar
När jag var barn på 70-talet trodde man på radikala förändringar av samhället fram till år 2000, vare sig det gällde utopier eller dystopier. Allmänt räknade man med baser på månen och att människan koloniserat Mars, detta var minimum. Gigantiska kolonier i rymden och solpaneler i omloppsbana som försåg världen med ett överflöd energi var också en rimlig förväntning.
Inget av detta har hänt förstås, och lär väl inte ske än på 100 år, men på den tiden kändes det helt naturligt eftersom man bara extrapolerade den oerhört snabba utvecklingen som man dittills vant sig vid under de senaste 150 åren.

Vi skulle i övrigt ha så mycket fritid och hög standard att vi inte visste vad vi skulle göra med allt vårt överflöd. Detta ansågs inbjuda till dekadenta vanor och ökad "materialism" och sågs som ett problem!

Tågen förväntades gå på ett spår, bilar flyga, vi skulle ha "TV-telefoner" och androider som tänkte och såg ut som människor. 1977 utgick man kort och gott ifrån att världen 2007 skulle vara jävligt silvrig och scifi. Avskaffa kärnkraften i detta mentala klimat var förstås inte minsta problem. "Utvecklingen" skulle ta hand om allt.
I dåtiden fanns det till och med ett begrepp som betecknade den existentiella yrsel av hastighet och förändring som fick alla sociala band och fasta normer att upplösas: "future shock". Har ofta föreställt mig den verkliga chock en människa från 1973 skulle lida om han fördes till vår tid: "Men va i helvete, det har ju inte hänt nånting! Vilka jävla fattiglappar förresten som inte har råd med ny bil vartannat år! Finns inte Sovjet längre och var det kapitalismen som vann??? Och va fan gör alla dessa araber och negrer i Sverige?!!"

Dystopierna var minst lika dramatiska. Antingen skulle miljön gå åt helvete och alla naturresurser ta slut och människor leva i högteknologiska polisstater och vara totalt hjärntvättade, eller så släppte någon bomben och allt som återstod av hela civilisationen skulle vara en efter katastrofen-skrothög i bästa Mad Max-stil.

På hela taget får man nog säga att utopierna, komplett med silverkläder och turistresor till Pluto, ändå dominerade förväntningarna. Dessa var ju mainstream!

Filmer som skvallrar om hur fort folk trodde allt skulle gå och hur jävla fel dom hade är exempelvis Flykten från New York, The Roadwarrior och Bladerunner. Man får fatta att när Bladerunner släpptes 1982 så förstods den som en försiktig förutsägelse av framtiden. (Bra exempel på utopifilmer kommer jag inte på just nu, så någon annan får fylla på.)
Citera
2007-12-19, 23:10
Medlem
toMishs avatar
Denna passar nog bättre i historia, från filosofi. /Mod
Citera
2007-12-19, 23:15
Medlem
Överliggarens avatar
En rätt rolig sida som tar upp framtiden som aldrig blev av:
http://www.davidszondy.com/future/futurepast.htm
Citera
2007-12-20, 00:10
Medlem
P.Gs avatar
Folk påstår ju att Thomas Watson, vd för IBM, på 40-talet förutspådde att den framtida världsmarknaden för datorer skulle ligga på fem enheter.
Citera
2007-12-20, 00:14
Medlem
chillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
En rätt rolig sida som tar upp framtiden som aldrig blev av:
http://www.davidszondy.com/future/futurepast.htm
flådig sida! många fina bilder där.
Citera
2007-12-20, 00:29
Medlem
Det finns filmer från den tiden som spekulerar hur dagsläget skulle se ut. Om jag minns rätt så är "Clockwork Orange" en av dem. Jag har för mig att den gjordes på 60-talet och utspelas kring år 2000.

Förresten, kan någon länka till den andra tråden, där man spekulerar hur saker kommer att se ut om 50 år? Den låter rätt så intressant.
Citera
2007-12-20, 00:40
Medlem
Futilebreeds avatar
Har funnits en hel del framtidsarkitekter bland annat.
Många har arbetat med framtida stadsplaner och byggt modeller på hur samhället troligen skall komma att se ut år 2000. Mycket av detta runt 60talet.
Såg detta i någon dokumentär som gick på SVT, fråga mig inte vilken.
Citera
2007-12-20, 19:18
Medlem
Sollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av khabibulin
Det finns en tråd om vad man tror kommer hända inom 50år från och med nu
Skulle du kunna länka till den tråden? ;D
Citera
2007-12-21, 08:50
Medlem
Ördögs avatar
På vårt sommarställe står en lång rad årgångar av Teknikens Värld från 1950- och 60-talen. De är alltid lika roliga att bläddra i. Dels som dokument från sin egen tid, en tid då bilar, motorcyklar, flygplan var mycket snyggare än idag (fast inte lika säkra och energisnåla). Dels för de visioner av framtiden (80-talet eller nästa årtusande) som presenteras. De kan sammanfattas med att mänskligheten på 2000-talet skulle ha koloniserat alla de närmaste himlakropparna och att alla energiproblem skulle vara ur världen tack vare kärnkraften.

Närmare detaljer minns jag dessvärre inte, men här är händelsevis artikel som i stort sett sammanfattar det hela:

http://www.ekuriren.se/hermes/articl...05_28_1_1.html

Jag ska se om jag hittar nåt mer ...
Citera
2007-12-21, 09:47
Medlem
Ördögs avatar
Åren 2003-05 ordnades i USA en ambulerande utställning med titeln Yesterday’s Tomorrows: Past Visions of an American Future - som handlade om hur man under det tidiga 1900-talet såg på den fantastiska tid vi nu lever i. Här är en kort presentation av spektaklet.

http://www.museumonmainstreet.org/ex...yesterdays.htm

Utställningens namn är också titeln på en bok av Joseph J. Corn och Brian Horrigan. Den tycks ha kommit ut redan 1984, men kunde utan problem presenteras under utställningsturnén två decennier senare.

http://www.amazon.com/Yesterdays-Tom.../dp/0801853990

Här är ett stycke ur boken, som beskriver hur "framtidens" bilar skulle se ut.

http://www.nebraskahumanities.org/pr...estombook.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in