• 2
  • 3
2008-01-27, 19:38
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xoqrps
Jag brukar alltid använda Windows egna inbyggda, har alltid fungerat kanon.

På tanke på att det är mycke bökigare än att använda "Partition magic" så skulle ja föredra det plus att man kan redan där göra en partition med linux egna filsystem.
Citera
2008-05-06, 04:12
Medlem
Elmamans avatar
Jag har en fråga angående hur stor partitionen behöver vara som man ska lägga ubuntu på? På den här sidan står det att den ska vara på runt 10gb och att "Växlings utrymme" ska ligga på minst 800mb.

Länk: http://www.linuxportalen.se/node/392

Vad ska man ha dessa 10gb till? Kommer alla program man vill installera när man kör ubuntu att hamna här? Kan man inte använda dom vanliga hårddiskarna för att spara program och saker i? Så som jag fattat det när jag läst runt lite så kan man inte komma åt och ändra på filerna som ligger i den partitionen som ubuntu ligger i från windows, stämmer det?

Sen undrar jag lite hur själva partioneringen går till i partition magic. Ska jag välja 1."Create a new partition" eller 2."Install another operating system" Om det andra alternativet ska även partitionen på 800mb vara det?

Lite information om min dator: Jag har 2 hårddiskar installerade (C: och D. Windows ligger som vanligt på C: och det gör även alla mina program. D: är helt tom och det är den jag tänkte dela upp. C: har en egen partition som heter E: där min recovery ligger orginal. Sen har jag även en extern hårddisk som inte alltid brukar vara i L:

Spelar det nån roll vad jag ger mina 2 nya partitioner för bokstav? Kommer ubuntu att lägga sig i på något sätt, eller ens bry sig om det?

Ojoj, nu blev det mycket frågor och kanske inte så sammanhängande Får skylla på att det är sent.

Men hoppas att man kan få svar på någon av frågorna iaf
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in