Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-08, 12:15
Citat:
Ursprungligen postat av Lazydell
Och det de skall komma fram till är var barnen hade sin hemvist i omedelbar närhet, före den olovliga kvarhållningen.
En viktig del i den bedömningen är social integrering, där exempelvis skola ingår.

Sedan kan de inte heller överse det faktum att hon faktiskt varit med på att flytta till Sverige, skriva dem här samt integrerat dem i svenska skolsystemet.

Skulle de bedömas ha hemvist i Uk så blir det ju inte heller tillbaks till en totalt invand miljö då deras hem är uthyrt i två år (vilket i sig pekar emot provboende här i ett år).

Nej, deras hem är inte uthyrt i två år. Der har aldrig varit uthyrt. De började prata med potentiella hyresgäster om att hyra ut huset från och med sommaren 2025 men M ghostade hyresgästerna.

C har bott i huset med pojkarnas storebror när hon varit i England.

Det domstolen ska komma fram till är vart barnen har sitt habitual residence dvs var barnen är mest rotade och om man kommer fram till att det är i England så ska man pröva om M olovligen håller kvar barnen genom att ha gömt deras pass

För att kunna göra ett provår i Sverige måste barnen vara skrivna i Sverige och den äldsta av de två pojkarna har därmed skolplikt, detta i säg är alltså ingenting som talar emot C

C behöll för övrigt äldsta pojkens skolplats i UK så han har en skolplats där också
Senast redigerad av katperlom 2025-05-08 kl. 12:18.
Citera
2025-05-08, 12:18
Medlem
Rikskrim08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katperlom
Detta stämmer dock inte, detta är ett internationellt familjerättsmål utifrån Haagkonventionen där C anklagar M för att olovligen hålla kvar barnen i Sverige. Det är regelverket i Haagkonventionen som frågan ska dömas utifrån

Det dom ska reda ut är

- var barnen har sin ” habitual residence” (alltså var dom i första hand är rotade)

- omständigheterna för flytten alltså om den var tänkt att vara tillfällig eller permanent

- om M genom att gömma barnens pass olovligen hindrar dom från att komma tillbaka till England

- om Ms missbruk är en faktor som behöver vägas in i detta

Ok, tack, då vet jag. I slutändan kommer "barnens bästa" ge Ciara en stor fördel.
Citera
2025-05-08, 12:31
Medlem
Citat:
Nej, deras hem är inte uthyrt i två år. Der har aldrig varit uthyrt. De började prata med potentiella hyresgäster om att hyra ut huset från och med sommaren 2025 men M ghostade hyresgästerna.
Så textmeddelandet från Måns att huset är uthyrt från och med midsommar, och att det var en tyngd från hans axlar, stämmer alltså inte. Erkände han det, eller hur framkom det? Varför fanns det ens med bland hans bevis?
Citera
2025-05-08, 12:32
Citat:
Ursprungligen postat av Rikskrim08
Ok, tack, då vet jag. I slutändan kommer "barnens bästa" ge Ciara en stor fördel.

Det tror jag också!
Citera
2025-05-08, 12:34
Citat:
Så textmeddelandet från Måns att huset är uthyrt från och med midsommar, och att det var en tyngd från hans axlar, stämmer alltså inte. Erkände han det, eller hur framkom det? Varför fanns det ens med bland hans bevis?

Nej, dom har aldrig skrivit något avtal med hyresgästerna däremot hade dom börjat planera för att hyra ut det. Dessa konversationer var som sagt från december 2024 till typ mitten på januari 2025 om jag minns rätt

Detta framgår av mailväxlingar med den tilltänkta hyresgästen som finns i Cs sakframställan

Varför M har med det bland sina bevis är väl lika förklarligt som varför han har med barnflickans ansökan om arbetstillstånd i Sverige som är daterad och inskickad 13 mars 2025
Senast redigerad av katperlom 2025-05-08 kl. 12:37.
Citera
2025-05-08, 12:38
Citat:
Kan någon av er som försvarar M ge en vettig förklaring till varför M skulle gå ut i media och säga att det är HAN som begärt ut skilsmässa när han visste att C begärt ut skilsmässa i England ett par dagar tidigare?

Fortfarande ingen som vill testa att komma med en förklaring till detta ?
Citera
2025-05-08, 12:40
Medlem
Citat:
Nej, dom har aldrig skrivit något avtal med hyresgästerna däremot hade dom börjat planera för att hyra ut det. Detta var som sagt från december 2024 till typ mitten på januari 2025.

Detta framgår av mailväxlingar med hyresgästen som finns i Cs sakframställan.
Ok. Har du någon information om varför han tog med det som bevis om han vet att det inte stämmer samt att Ciara skött, eller tagit del av, mailutväxlingen?
Citera
2025-05-08, 12:44
Citat:
Ok. Har du någon information om varför han tog med det som bevis om han vet att det inte stämmer samt att Ciara skött, eller tagit del av, mailutväxlingen?

Nej, jag har ingen information om varför han tagit med det som bevis.

Har inte dokumenten framför mig nu men tror mig minnas att hon var del av mailväxlingen med den potentiella hyresgästen. Detta kan jag dock ha fel om
Citera
2025-05-08, 12:48
Medlem
Citat:

C har bott i huset med pojkarnas storebror när hon varit i England.

Det domstolen ska komma fram till är vart barnen har sitt habitual residence dvs var barnen är mest rotade och om man kommer fram till att det är i England så ska man pröva om M olovligen håller kvar barnen genom att ha gömt deras pass

För att kunna göra ett provår i Sverige måste barnen vara skrivna i Sverige och den äldsta av de två pojkarna har därmed skolplikt, detta i säg är alltså ingenting som talar emot C

C behöll för övrigt äldsta pojkens skolplats i UK så han har en skolplats där också

Exakt, sedan i UK har man läroplikt, inte skolplikt. Vi vet inte hur Ciara valt att undervisa sönerna på distans eller hemskolning. Det kan man göra överallt i världen så länge inte dom barnen är inskrivna i Skatteverket i Sverige. Då gäller svensk skolplikt.
Ser fram emot imorgon och denna dom. Någon som har tid att lägga upp den eller hämta ut den? Då är du guld värd, så kan vi få ett stopp och evigt tjat från ottoplommon
Citera
2025-05-08, 12:51
Medlem
Citat:
Fortfarande ingen som vill testa att komma med en förklaring till detta ?
Jag kan gissa. Kanske för att det är han som begärt skilsmässa - i Sverige.
Sedan vad gäller den exakta formuleringen verkar det vara hans manager som står för den och hur den förhåller sig till vad de kommit överens om att säga vet jag inte.
Citera
2025-05-08, 12:53
Medlem
Skumfidusen71s avatar
Citat:
Läste du HELA artikeln?

Ja.

”I egenskap av ombud för Måns Zelmerlöw vill jag påpeka att vid förhandlingen vid Stockholms tingsrätt framkom det att Ciaras påstående om kokainet vid sängbordet var på ett hotellrum och inte alls i hemmet.”

I sms kan man se följande:

”Ps. Kan du snälla göra dig av med kokainet – jag vill inte att du eller mina barn är i närheten av det”, skriver Ciara till Måns.

Hon uttrycker ju att det föreligger risk för att barnen vistas där kokainet finns. Spelar väl ingen roll om dom är hemma eller på hotellrum.
Citera
2025-05-08, 13:03
Citat:
Jag kan gissa. Kanske för att det är han som begärt skilsmässa - i Sverige.
Sedan vad gäller den exakta formuleringen verkar det vara hans manager som står för den och hur den förhåller sig till vad de kommit överens om att säga vet jag inte.

Och vad är anledningen till att han begär skilsmässa i Sverige när han vet att C begärt skilsmässa i UK några dagar tidigare?

M s manager kommunicerar sjävklart inte om hans skilsmässa utan att M har godkänt formuleringen. Det är dessutom ett skrivet statement och inget någon sagt i en intervju så de har haft tid att förbereda det och det är skrivet som att han är den enda som tagit beslutet om att skiljas, ”svårt beslut för en småbarnsförälder”

Vad tror du är anledningen till att han uttrycker sig om han gör? Finns det någon liten cell i dig som kanske tycker det är lite lurt ?
Senast redigerad av katperlom 2025-05-08 kl. 13:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in