Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-12-16, 01:02
  #1
Medlem
Tjenare har skaffat mig en snöskoter utan chassinummer och utan papper.
Vad säger polisen om detta? :S
Citera
2007-12-16, 01:34
  #2
Medlem
tjaboooos avatar
Ajabaja skulle jag tro om den är hyfsat ny, speciellt om chassinr är bortslipat.
Man behöver inget chassinr för att göra en stöldanmälan.
Citera
2007-12-16, 01:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Ajabaja skulle jag tro om den är hyfsat ny, speciellt om chassinr är bortslipat.
Man behöver inget chassinr för att göra en stöldanmälan.


Finns det inget nummer så finns det heller ingen ägare?
Citera
2007-12-16, 02:27
  #4
Medlem
tjaboooos avatar
Förbehåller mej rätten att cykla vilse men motorfordon(bilar,mopeder,motorcyklar) måste ha ett chassinr för att kunna försäkras och få framföras på allmän väg.
Är väl inte helt omöjligt att detta även gäller snöskoter.

Givetvis kan man ju äga ett fordon utan chassinr, däremot blir de problem med försäkringar och dylikt och kan bli lite svårare att bevisa ägarskapet om nåt skulle hända exempelvis stöld.
Citera
2007-12-16, 02:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Förbehåller mej rätten att cykla vilse men motorfordon(bilar,mopeder,motorcyklar) måste ha ett chassinr för att kunna försäkras och få framföras på allmän väg.
Är väl inte helt omöjligt att detta även gäller snöskoter.

Givetvis kan man ju äga ett fordon utan chassinr, däremot blir de problem med försäkringar och dylikt och kan bli lite svårare att bevisa ägarskapet om nåt skulle hända exempelvis stöld.


Ja. Så, vad säger polisen om det inte finns ett nummer på den?
Enligt min mening så är det min skoter.
Citera
2007-12-16, 03:29
  #6
Medlem
Ja egentligen kan dem ju inte säga så mkt om det inte finns ngt nr. men lär ju bli en utredning om den om dú blir stoppad, dessutom åker då nog dit för olovlig körning på ett icke registrerat fordon, skotern måste vara registrerad och försäkrad för att du ska få köra den, om du inte kör på inhägnat område.
Citera
2007-12-16, 13:51
  #7
Medlem
Eftersom skotern med 99,9% säkerhet är stulen så kommer polisen att ta den i beslag och göra en utredning. Och troligtvis kan de spåra ägaren via motornummer eller dylikt. Då åker du dit för häleri (eftersom du måste ha förstått att den var stulen, en normal snöskoter saknar inte chassienummer, regnummer och regbevis).
Citera
2007-12-16, 15:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Eftersom skotern med 99,9% säkerhet är stulen så kommer polisen att ta den i beslag och göra en utredning. Och troligtvis kan de spåra ägaren via motornummer eller dylikt. Då åker du dit för häleri (eftersom du måste ha förstått att den var stulen, en normal snöskoter saknar inte chassienummer, regnummer och regbevis).


Det finns inget nummer på den. Den är blank.
Förra ägaren påstår sig att det är en racemaskin osv
Citera
2007-12-16, 16:14
  #9
Medlem
marvils avatar
Vad är det för årsmodell? Är det en nyare maskin (-04 och uppåt) så kanske den går att regga in. Men jag kanbara svamla men om det är en importmaskin från staterna så borde den väll ändå ha chassie nummer?
Citera
2007-12-16, 16:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marvil
Vad är det för årsmodell? Är det en nyare maskin (-04 och uppåt) så kanske den går att regga in. Men jag kanbara svamla men om det är en importmaskin från staterna så borde den väll ändå ha chassie nummer?


Det finns inget chassinr. Det finns inget nummer.
Citera
2007-12-16, 17:30
  #11
Moderator
Falukropps avatar
Min gamla moped jag hade en gång i tiden hade bortslipat ramnummer när jag köpte den. Upptäckte det när jag skulle trafikförsäkra den.
Ringde polisen och frågade vad jag skulle göra åt saken. Förklarade att jag kände de två tidigare ägarna och att jag visste att den var grön så långt i alla fall. Svaret blev att jag skulle knacka in nåt nummer bara, vilket jag ville ungefär.

Du kan ju ringa polisen och fråga. Du är ju inte skyldig att uppge ditt namn bara för att du ringer och vill ställa en fråga.
Citera
2007-12-16, 17:37
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Min gamla moped jag hade en gång i tiden hade bortslipat ramnummer när jag köpte den. Upptäckte det när jag skulle trafikförsäkra den.
Ringde polisen och frågade vad jag skulle göra åt saken. Förklarade att jag kände de två tidigare ägarna och att jag visste att den var grön så långt i alla fall. Svaret blev att jag skulle knacka in nåt nummer bara, vilket jag ville ungefär.

Du kan ju ringa polisen och fråga. Du är ju inte skyldig att uppge ditt namn bara för att du ringer och vill ställa en fråga.


Det kanske var på tiden, då godtro fanns!
Men jag ska ringa och kolla.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback