2019-08-20, 13:53
Medlem
hejhejvilkengrejs avatar
Quake II var nog det första spelet jag såg och spelade som en liten parvel, på PC. Var lite rädd för beserkers då de lät läskigt och gömde sig bakom hörn, så de backstabbade en alltid.
Citera
2019-11-28, 21:57
Medlem
Evil-Ernies avatar
Första dator spelet, jag såg var nog Doom
Så underbart spel, fortfarande lika roligt, som när man var yngre och spelade.
Citera
2019-11-29, 15:13
Medlem
Första spelen som jag spelade var Ubåt och Tre i Rad. Anledningen till att de hade svenska namn var troligtvis för att man inte ens kunde köpa spel på den tiden så därför fick företaget göra sina egna spel. I den här fallet var det Control-Data, känt från en av reklamskyltarna i filmen "They Live".

Man kunde skjuta Ubåtar från tre positioner på den nedre delen av skärmen medan ubåtar av olika längd hackade förbi längst upp på skärmen.

När man spelade Tre i rad så fick man sitta och vänta medan meddelandet "Jag tänker" visades på skärmen.
Citera
2019-11-30, 00:17
Medlem
Månlandning eller vad det var. Jag fick inte spela . Det var köer för att åka en pil på skärm 🙄
Citera
2019-12-06, 19:47
Medlem
Gosifs avatar
Ett väldigt tidigt pinball
Citera
2019-12-06, 20:17
Medlem
Vet inte hur gammal jag var men det var på pappas Commadore 64 : Hover Bovver

Gick ut på att man skulle klippa sin gräsmatta med en gräsklippare som sin granne ofrivilligt lånade ut.

https://www.youtube.com/watch?v=rluREbq7eMs
Senast redigerad av Fishbone855 2019-12-06 kl. 20:20.
Citera
2019-12-07, 00:36
Medlem
Frater_Frags avatar
Det första spel som jag såg var ""Pong". Arkadspel på någon av bensinmackarna hemma i Finspång ca 1969... :-)
Citera
2019-12-07, 01:13
Medlem
Första datorspel kallade man inte ens så utan tv-spel. Två markörer och en boll som studsade. Man kunde köra med en markör mot en vägg också om man var ensam. Vet inte vad det heter men man kallade det tennis. Man kopplade in en burk till tv:n och lirade. Sen kunde man ställa hastighet och om bollen skulle studsa logiskt eller lite hur som helst. Det fanns något liknande i en stor burk ute på ställe tidigare som man fick stoppa i en peng för att spela. Tv-spelet kom någon gång på 70-talet, tror jag.

Märk väl att det heter datorspel och inte dataspel som de flesta säger. Data är uppgifter/information och har inget med själva datorn att göra.

Det behövdes inte så mycket för att underhålla en förr i tiden!
En boll och några kompisar kunde underhålla en en hel sommar.
Citera
2019-12-07, 01:43
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Ett väldigt tidigt pinball
Har någon fabricerat minne att detta också var så för mig, dock en något senare variant. Men jag tror att det är en lögn & har ett tydligt minne att jag har haft Ski or die i en floppydisk på en macintosh för nära på 17 000:-
Som minnen tar en tillbaks. Diskracken där både windows och diverse stora (+200mb) program låg partitionerade i ett 80-tal diskar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Första datorspel kallade man inte ens så utan tv-spel. Två markörer och en boll som studsade. Man kunde köra med en markör mot en vägg också om man var ensam. Vet inte vad det heter men man kallade det tennis. Man kopplade in en burk till tv:n och lirade. Sen kunde man ställa hastighet och om bollen skulle studsa logiskt eller lite hur som helst. Det fanns något liknande i en stor burk ute på ställe tidigare som man fick stoppa i en peng för att spela. Tv-spelet kom någon gång på 70-talet, tror jag.

Märk väl att det heter datorspel och inte dataspel som de flesta säger. Data är uppgifter/information och har inget med själva datorn att göra.

Det behövdes inte så mycket för att underhålla en förr i tiden!
En boll och några kompisar kunde underhålla en en hel sommar.
Pong. https://sv.wikipedia.org/wiki/Pong
Edit: Om inte just till en PC så var det nog … har kvar kasetten. Motorcross maniacs som var det första spel jag spelade.
Citat:
Ursprungligen postat av Frater_Frag
Det första spel som jag såg var ""Pong". Arkadspel på någon av bensinmackarna hemma i Finspång ca 1969... :-)
Inte för att vara sån, eller jo. Just för att vara sån. Pong programmerades ju fortfarande då.
Senast redigerad av GoUoD 2019-12-07 kl. 02:25.
Citera
2019-12-07, 01:45
Medlem
Tryckallan74s avatar
Tror det var "Defender" på Atari 2600
Citera
2019-12-07, 01:48
Medlem
Space invaders
Citera
2019-12-11, 00:09
Medlem
Wolfenstein eller secret of money Island.
Kommer inte riktigt ihåg.

Blir fruktansvärt nostalgisk när jag hör theme till Monkey Island
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in