Citat:
Ursprungligen postat av
Gosif
Ett väldigt tidigt pinball
Har någon fabricerat minne att detta också var så för mig, dock en något senare variant. Men jag tror att det är en lögn & har ett tydligt minne att jag har haft
Ski or die i en floppydisk på en macintosh för nära på 17 000:-
Som minnen tar en tillbaks. Diskracken där både windows och diverse stora (+200mb) program låg partitionerade i ett 80-tal diskar
Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Första datorspel kallade man inte ens så utan tv-spel. Två markörer och en boll som studsade. Man kunde köra med en markör mot en vägg också om man var ensam. Vet inte vad det heter men man kallade det tennis. Man kopplade in en burk till tv:n och lirade. Sen kunde man ställa hastighet och om bollen skulle studsa logiskt eller lite hur som helst. Det fanns något liknande i en stor burk ute på ställe tidigare som man fick stoppa i en peng för att spela. Tv-spelet kom någon gång på 70-talet, tror jag.
Märk väl att det heter datorspel och inte dataspel som de flesta säger. Data är uppgifter/information och har inget med själva datorn att göra.
Det behövdes inte så mycket för att underhålla en förr i tiden!
En boll och några kompisar kunde underhålla en en hel sommar.
Pong.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pong
Edit: Om inte just till en PC så var det nog … har kvar kasetten. Motorcross maniacs som var det första spel jag spelade.
Citat:
Ursprungligen postat av
Frater_Frag
Det första spel som jag såg var ""Pong". Arkadspel på någon av bensinmackarna hemma i Finspång ca 1969... :-)
Inte för att vara sån, eller jo. Just för att vara sån. Pong programmerades ju fortfarande då.