Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-25, 11:20
  #553
Medlem
Krickerts avatar
Jag tror att Frogger var det första spelet jag såg.
Citera
2017-08-25, 16:22
  #554
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Ja, bara kunskapsfrågor. Finns ju sådana där videor på youtube där man låter ungar testa "gamla saker", typ lyssna på 80-talsrock eller använda gamla mobiltelefoner o.s.v. för att fånga deras reaktioner. Vore roligt att ta en 11-åring uppvuxen med att spela Call of Duty online och sätta honom framför Backpacker. Lagom kontrast.

Det förklarar ju varför det var installerat och fritt att spela på skolans datorer i alla fall. Nu har väl alla personliga datorer men då jag gick i högstadiet så brukade någon gömma sig i någon datorsal vid slutet av lektionen för att sedan låsa upp dörren åt ett 15-tal spelhungriga killar, var jävligt kul att spela HLDM, CS och Quake 3 och sitta och skrika åt varandra. Dock alltid lika trist när någon kanske skrek lite väl högt och någon trist jävla lärare dök upp och stängde ned det hela. Aldrig förstått varför man inte bara kan låta folk ha kul, att sitta och spela på rasterna är väl vettigare än att gå varv efter varv i någon trist korridor, får man spela biljard och pingis kunde man väl fått spela datorspel också. Känns extra bittert eftersom det aldrig kommer att bli lika roligt att spela som det var då, men kanske var det just för att det kom i mindre doser, när man kan göra något dagarna i ända så säger det sig själv att det inte blir lika roligt efter ett tag.
Citera
2017-08-28, 12:04
  #555
Medlem
Delta64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Up Up And Away på C-64 85/86..stort o blev helt tagen.

Yes! Det spelet ingick på samlingsspelet 30 Games, som var det första spel kompisen köpte till sin C64. Up up and away var ett av de roligaste liren där, tillsammans med Super Pipeline. Det var enkla men charmiga och intensiva spel som höll oss sysselsatta länge.
Citera
2017-08-28, 12:19
  #556
Medlem
Det var något spel som följde med min första dator, en IBM Aptiva. Kommer inte ihåg namnet men det var något pusselspel med någon professor som hade blivit galen eller tappat minnet, och för varje pussel så kom han ihåg något.
Citera
2017-08-28, 12:27
  #557
Moderator
tobess avatar
Förutom d.v.s. C64-spel hos polare är de första spelen jag kan komma ihåg från vår PC där hemma:

Blockout (3D-tetris)
Stunts
Commander Keen

Kopierades och installerades med en uppsjö floppy-disketter
Citera
2017-08-28, 12:44
  #558
Medlem
någon 70-tals"konsol" med pong/fotboll/tennis två handkontroller med vridknappar där man kunde styra upp och ned.
Citera
2017-08-28, 21:24
  #559
Medlem
Mackan52s avatar
Contra på C64

Första PC-spelet jag spelade (var en Genesis unge) var Half Life.
Citera
2017-08-28, 21:28
  #560
Medlem
Disko-Bosses avatar
International Karate på C64:an tror jag att det var.
Citera
2017-08-28, 21:44
  #561
Medlem
EnokThuttifems avatar
Precis som Cheef: 70-tals"konsol" med pong/fotboll/tennis två handkontroller med vridknappar där man kunde styra upp och ned.

Såg den när jag var på simhallen och vi tog en fika i caféet efteråt. Jag var nog bara 8-9år.... Sen var det Donkey kong och Space invaders. Mitt första egna datorspel var "The Hobbit" på Commodore 64 då jag fyllt 15år . Sen blev det "Sword of Faragoal"

Haha vilka minnen. Då jäklar fanns det inte internet eller mobiltelefoner. Man fick ringa från en telefonkiosk och HÄLSA på varandra.

Säga vad man vill men det var inte bättre förr.... Ja möjligtvis när man lärde sig ringa gratis från en telefonkiosk till "Heta linjen"
Citera
2017-09-01, 15:16
  #562
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Vi hade dator hemma tidigt, den första jag använde var en C64:a, så minnet är ju sådär. Skrev tidigare att jag tror det var Pong, skall jag försöka vara lite mer säker blir det något av Jump Man, Blue Max, Spy Hunter, ett trafikspel som utspelade sig i London där man skulle styra trafikljus och förhindra trafikstockning eller ett spel där man skulle studsa en boll mot en bräda som slog bort brickor i taket.

Dessa spelade jag också.
Citera
2017-09-01, 16:56
  #563
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheef
någon 70-tals"konsol" med pong/fotboll/tennis två handkontroller med vridknappar där man kunde styra upp och ned.

Samma här! Mitt heter Technigraph TVSport mark1. Ngn gång i slutet av 70-talet var det. När mor och far flyttade ur huset så fanns spelet kvar. Ingen ville ha det så jag tog det. Ligger i en lite tilltuffsad originalkartong, men det funkar☺ Händer att jag tar fram det och lirar lite ibland, men det är bra tråkigt. Kommer ihåg att jag vi hade ett Atari 2600, det var riktigt skoj på sin tid. Blev lite sugen nu på ett sånt när jag såg Atari-dokumentären på SVT. Så nu får jag spana efter det när man är på veteranmarknader.
__________________
Senast redigerad av alfamats 2017-09-01 kl. 17:02.
Citera
2017-09-04, 09:20
  #564
Medlem
Fardys avatar
Har kollat på när de äldre syskonen spelat spel sen jag rullade runt som spädbarn, och tyckte det var skitkul. Så det allra första man såg är ju nästan omöjligt att veta - det första jag kommer ihåg måste nog vara något som någon spelade på Super Nintendot, alltså Super Mario World eller något liknande!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback