Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2007-12-15, 22:18
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Wadd
Här har du hela Sture Nordh's CV:

http://www.tco.se/b261619c-341e-4c39...2483f777.fodoc

Litteraturintresserad som du är kan även notera att han, tillsammans med Bengt Westerberg givit ut boken Välfärdsstatens vägval och villkor.

Robbe74 frågade om fackpampars utbildning. Ditt exempel Sture Nordh uppger förljande kvalifikationer på det området i ovan länkade CV:

1971 Studentexamen, samhällsvetenskaplig linje
1972 Militärtjänst
1972 Förvaltningssocionom, Umeå

Alltså, gymnasiekompetens, och någon slags socionomutbildning som visst skall ha varat i mindre än ett år, och lästs samtidigt som han låg i lumpen. 1973 påbörjar han sin yrkesmässiga karriär. Visst har har lyckats hanka sig fram rätt så långt här i livet, men vad gäller utbildning har han inte mycket att komma med.
Citera
2007-12-15, 22:19
  #38
Avstängd
fel

Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Nej, tvärtom. Det blir allt färre fackligt anställda. Fackliga uppdrag förskjuts i allt högre utsträckning mot medlemmarna själva. En för övrigt mycket sund utveckling.

Det har skett en fördubbling! iofs de sista två åren vet jag inte hur det ser ut emn om facken sket sig helt skulle jag jubla!
Citera
2007-12-15, 22:19
  #39
Medlem
Johnny Wadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Vad duktig du är som klarar av att citera utan att stycka sönder inläggen. en eloge.
Nej vi är verkligen inte överens. 1,5 mille per år leder till att personen inte kan företräda en arbetare på ett bra sätt. Anledningarna till varför jag tror så redovisas i mina tidigare inlägg. Skulle vara trevligt om du kunde bemöta dem på ett sakligt sätt.

Men det är trevligt och uppfriskande att se en röding försvara miljonlöner. Synd att ni inte förmår tillämpa detta även på andra än era "representanter".

Tack

Jag är nöjd med min advokatsjämförelse så den får stå kvar som mitt sakliga bemötande.
Dock inte lika uppfriskande att du delar samma fördomar med många här inne om hur "rödingar" ska se på saker och ting.
Citera
2007-12-15, 22:25
  #40
Medlem
Johnny Wadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Robbe74 frågade om fackpampars utbildning. Ditt exempel Sture Nordh uppger förljande kvalifikationer på det området i ovan länkade CV:

1971 Studentexamen, samhällsvetenskaplig linje
1972 Militärtjänst
1972 Förvaltningssocionom, Umeå

Alltså, gymnasiekompetens, och någon slags socionomutbildning som visst skall ha varat i mindre än ett år, och lästs samtidigt som han låg i lumpen. 1973 påbörjar han sin yrkesmässiga karriär. Visst har har lyckats hanka sig fram rätt så långt här i livet, men vad gäller utbildning har han inte mycket att komma med.

Precis, så vem skulle du själv anse vara mest lämpad?
Nån nybakat från valfri högskola eller någon med 20+ års erfarenhet av diverse styrelseuppdrag?


Citat:
Ursprungligen postat av robbe74
Det har skett en fördubbling! iofs de sista två åren vet jag inte hur det ser ut emn om facken sket sig helt skulle jag jubla!

I all vänlighet så är du ute på djupt vatten om du anklagar wildhorses för faktafel ang facket.
Citera
2007-12-15, 22:29
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Wadd
Precis, så vem skulle du själv anse vara mest lämpad?
Nån nybakat från valfri högskola eller någon med 20+ års erfarenhet av diverse styrelseuppdrag?

Du glömde kandidaten med både högskoleexamen OCH 20+ års erfarenhet av diverse styrelseuppdrag. Sådana finns det gott om, och de kräver långt mindre än 1.500.000 kr/år för att sitta i en styrelse.
Citera
2007-12-15, 22:30
  #42
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Wadd
Tack

Jag är nöjd med min advokatsjämförelse så den får stå kvar som mitt sakliga bemötande.
Dock inte lika uppfriskande att du delar samma fördomar med många här inne om hur "rödingar" ska se på saker och ting.

Nu är jag i och för sig av åsikten att en stor del av fackets uppgifter kunde tillvaratas av advokat i arbetsrättsliga tvister. Detta borde kunna finansieras via försäkring istället för fackavgift.

Vilka fördomar delar jag? Med vilka?

Menmen, nog om facket. Vi har föreningsfrihet så det är din fulla rätt att anse att dina representanter gör skäl för sin 1,5 millelön. Själv lägger jag medlemsavgiften på annat än fackanslutning. Känns minst sagt onödigt, förlegat och meningslöst. Särskilt som de verkar mot mina intressen.
Citera
2007-12-15, 22:31
  #43
Medlem
Johnny Wadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Du glömde kandidaten med både högskoleexamen OCH 20+ års erfarenhet av diverse styrelseuppdrag. Sådana finns det gott om, och de kräver långt mindre än 1.500.000 kr/år för att sitta i en styrelse.

Namnförslag?
Som du ser är han en ypperlig representant för dom arbetare han företräder till skillnad från någon bokmal som aldrig sett "golvet".
Citera
2007-12-15, 23:17
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Wadd
Namnförslag?

Jag är inte insatt i fackföreningsrörelsen, men rent intuitivt kan jag påpeka att styrelseledamoter i börsföretag tjänar mindre än ordföranden i de större fackföreningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Wadd
Som du ser är han en ypperlig representant för dom arbetare han företräder till skillnad från någon bokmal som aldrig sett "golvet".

CV:et som du länkade till; http://www.tco.se/b261619c-341e-4c39...2483f777.fodoc

På herr Nordhs CV finns ett enda inslag av "golvet"-arbete; nämligen "1973-1975: kortare anställningar, bl.a skolassistent i Skellefteå kommun" ( ). Resten av hans anställningar och uppdrag har någon kombination av två eller fler av följande ord; "Förbund", "distrikt", "sekreterare", "direktör", "ordförande", "ledamot" eller dylikt i sig. 2 års arbetslivserfarenhet som dessutom är kortare sejourer ser jag inte direkt som lysande insyn i "golvet".
Citera
2007-12-16, 07:52
  #45
Medlem
Det är ju inte särskilt smart av facken att höja sina pampars löner medan antalet fackmedlemmar sjunker på ett sätt som aldrig setts förr.
Citera
2007-12-16, 08:22
  #46
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Det är ju inte särskilt smart av facken att höja sina pampars löner medan antalet fackmedlemmar sjunker på ett sätt som aldrig setts förr.

Ja dom borde snarare få lägre lön! Allt detta tjat om att "kompetent folk kostar pengar, behöver höga löner etc". Om dom nu vore så jävla kompetenta borde dom väl fixat fler medlemmar! I verkliga livet får man sämre lön om man drar in mindre pengar, varför gäller inte det fackpamparna?

Och varför finns det ingen konkurrens inom fackförbunden? Varför kan jag inte välja mellan flera olika fackförbund? Varför startas det inte nya mer effektiva fackförbund som inte är så dyra?
Citera
2007-12-16, 08:32
  #47
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Sossarna hjärntvättar med att 300.000 "tvingas" lämna facket

Men man hör inget om facken direkt

Kan det ena ha med att göra,"bäst att sko sig så länge det finns något kvar"
och, det andra ha att göra med att det inte finns något att berätta!
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback