Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-12-15, 16:36
  #13
Moderator
Strix m/94s avatar
Varför...

...alls fråga vad eleverna tycker? Det är inte för deras skull, utan för att skolan skall kunna lösa sin uppgift och att vi som betalar och i slutänden beslutar (genom rösträtt) som skall få reda på hur och vilka elever som fungerar. Det råder ett stort missförstånds idag, i det att skolan skulle främst vara för elevernas höga nöjes och glädjes skull. Skolan skattefinansieras för att den skall vara bra för samhället - det gemensamma bästa.
Elevrepresentanten kan ta sin 20 år gamla träningsoverallsjacka och börja läsa ordentligt istället för att tro att hennes åsikt har någon som helst betydelse. När vi vill höra hennes åsikt - då berättar vi den för henne.
Citera
2007-12-15, 16:38
  #14
Medlem
The Sidewinders avatar
Ordningsbetyget borde ju rimligtsvis inte sättas av EN lärare utan alla lärare sätter varsitt. Visar det sig sen att det enbart är en lärare som gett extremt lågt medans alla andra har gett högt ska man kolla över den läraren.

Skulle det sen vara så att ALLA lärarna är idioter och inte kommer överens med dig så får man väl hoppas att man får välja skola själv snart, vilket vore ännu ett steg i rätt riktning!
Citera
2007-12-15, 16:48
  #15
Medlem
noonelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
För att många lärare är totalt inkompetenta? Själv hade jag tex. i åttan en bildlärare vid namn Tyndi vars lektioner i stort sett gick ut på försöka konvertera oss stackars ateister till icketänkande kyrkobesökare. Mest minnesvärt är hennes berättelser om hur hon hade blivit besökt av änglar som sjungit för henne och liknade skitsnack (detta varade då alltså hela lektioner). Överraskande nog kom många av oss inte överens med hennes världsyn och skulle således antagligen fått väldigt dåliga ordningomdömen.

Hur i helvete ska en sådan lärare kunna ge mig betyg i hur jag uppför mig?

Viktigare är att införa betyg på lärare och skolor.

Nej Lommi, de flesta lärare är inte helt inkompetenta. Klart är att många lärare klart kan snäppa upp sig en hel del, men lärare som den du nämner är inte regel. Elever ska ha respekt för sin lärare och göra som de blir tillsagda.

Ni hade säkert kunnat sitta som ljus på hennes lektioner och sedan skickat er klassrepresentant till rektorn och berättat vad som försigick. Om det nu skulle vara så att man verkligen inte kommer överens med en lärare av det 20-tal man har på gymnasiet så ska du se att det knappt syns i betyget endå.

Sen ska det sägas att det ligger till viss del på föräldrarnas ansvar att välja den skola man tycker passar ens barn. Det finns friskolor med högre ambition som samlar de bästa lärarna. Bryr man sig inte så kan man gå i ett kommunalt skitgymnasium, men då får man stå sitt val.

Betyg i ordning och uppförande borde införas i det vanliga gymnasiebetyget!

För övrigt anser jag att en tidigare uppdelning av studenter efter ambitionsnivå skulle gynna både lärare och elever.
Citera
2007-12-15, 17:09
  #16
Medlem
hetzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Ja det är jag högst medveten om och exakt detta gjorde vi också, jag har aldrig varit med om att rektorn har lyssnat på eleverna en sekund dock.



Nej vi "slappade" inte bara på men tack för att du försöker argumentera med lösa påståenden, det gör det oerhört mycket lättare för mig att verka smart samtidigt som jag kan idiotförklara dig

Jag har vart med om det flertalet gånger, jag förstår dock att du endast kan se det ur hur det fungerade på just din skola.

Du får idiotförklara mig hur mycket du vill, jag kunde inte bry mig mindre. Att anta att ni bara slappade gör jag eftersom detta är så som jag upplevt det elevers närmast standarliserade reaktion när en lärare inte är duktig på att hålla koll på eleverna.
Att du skulle verka smartare för att jag framställer mig själv, enligt dig som en idiot är för mig ett mysterium. Din logik haltar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback