Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-09, 09:31
  #301
Avstängd
frukostvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derauto
Tack för alla svar.

Jag tänkte om man lyssnar på Deadmau5 t.ex. så känns det som om stora delar av hans låtar kunde ha spelats på piano. En annan sak jag tänkte på är när man får in harmonier i huvudet, kan man ändå få i dem i FL och Ableton utan att kunna tonerna? Jag som inte kan någon musikteori alls t.ex. kan ju inte ta ett papper och skriva ner lite ideer eftersom jag de facto är analfabet när det gäller musik.

Även om vi inte når en .. så verkar du som en bra kille! Alltid trevligt med folk som inte verkar ha enorma psykiska besvär här i Flashback.

La Grange med ZZ Top. Det låter lite fånigt, men just den låten hade en stor påverkan när som jag ung började spela gitarr.

http://www.youtube.com/watch?v=Vppbdf-qtGU

Tillsammans med den fantastiska David Lindley

http://www.youtube.com/watch?v=ycYhCV0hQ78

Jag har nog skrivit det tidigare. Att lägga lite känsla i musiken är viktigare än hur orginalet låter. Jag kommer ihåg när jag en gång satt och plinkade på guran och spelade "Look so Good" och en amerikansk tjej var i köket.

Fuck you sa hon till mig, för hon hade en sådan hemlängtan. Just den låten spelar på ganska sköra amerikanska strängar.

Det är väl så musik ska vara i nån mån. Sedemera var vi vänner, men just då kände jag bara ett stort nej/fuck you/lämna mig i fred från henne.

Jag glömde att säga. Hon sa faktiskt Oh my god när jag satte i gång! Att jag kommer ihåg det, är därför att ingen någonsin sagt det till mig tidigare. Helst vill man ju höra det vid andra tillfällen, men nu blev det som det blev!
__________________
Senast redigerad av frukostvin 2014-02-09 kl. 09:56.
Citera
2014-03-23, 22:04
  #302
Medlem
Du kanske redan har köpt en bok nu men om någon annan läser detta så kan jag rekommendera Stora musik-guiden av Roine Jansson.

Det är en bra bok, men kanske lite svår i början. Man måste liksom tänka till när man läser den. Annars så är den professionellt uppbyggd och Roine Jansson jobbar (tror jag) vid Kungliga Musikhögskolan, så han kan sina grejer.
Citera
2014-03-24, 18:28
  #303
Medlem
Pellenezs avatar
Flytt till "rätt" forum

/Mod
Citera
2014-03-24, 19:11
  #304
Medlem
swahilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaisedLeg
Du kanske redan har köpt en bok nu men om någon annan läser detta så kan jag rekommendera Stora musik-guiden av Roine Jansson.

Det är en bra bok, men kanske lite svår i början. Man måste liksom tänka till när man läser den. Annars så är den professionellt uppbyggd och Roine Jansson jobbar (tror jag) vid Kungliga Musikhögskolan, så han kan sina grejer.
Det är en bra bok, speciellt om man är nybörjare och vill lära sig grunderna!
Ett definitivt köp om man är ganska grön.
Den här är också jättebra http://www.bokus.com/bok/97818832170...z-theory-book/
kan kännas ganska skönt med lite förkunskap innan man ger sig på den, sen är den på engelska, men det tycker inte jag är några större problem, de flesta musikteoretiska termerna heter ungefär samma.
Citera
2015-01-03, 18:14
  #305
Medlem
serioustalks avatar
Jag sitter med sibelius... jag vill skriva 2 sextondelar på en åttondel MED triolfeeling. Någon som vet hur man gör?
Citera
2015-01-03, 18:24
  #306
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serioustalk
Jag sitter med sibelius... jag vill skriva 2 sextondelar på en åttondel MED triolfeeling. Någon som vet hur man gör?

Du kan väl skriva dit 2 st 1/32-trioler?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback