2007-12-14, 10:56
Medlem
Maods avatar
Låg vaken en natt och tänkte på hur självisk jag varit som aldrig börjat skänka pengar till välgörenhet. Jag har tillräckligt med pengar, så varför inte dela med sig av i alla fall lite av dem varje månad. Men sen kom den svåra frågan. Vad ska man välja att skänka till?

Jag känner till ett antal organisationer, men jag skulle vilja ge min lilla del där det är som mest akut. T.ex känner jag att jag skulle vilja bidra till cancerforskning och ev. till någon miljöorganisation, men med tanke på hur mycket lidande det finns i världen så känns det viktigare att folk får mat och vatten.

Vad ska man välja för att rädda mest människoliv?
Vad skänker ni själva pengar till?
Citera
2007-12-14, 11:01
Medlem
tältpinnes avatar
Min far satt i styrelsen för barncancerfonden och dog i cancer för ett halvår sedan vid 60 års ålder (tragisk ironi), Jag önskar ingen annan människa gå igen det helvetet, därför väljer jag att skänka till dem. Har du något du brinner för själv? för mig känns det åtminstone mer rättfärdigat att skänka till något som jag kan relatera till.
Citera
2007-12-14, 11:13
Medlem
tjaboooos avatar
Frälsningsarmen gör ju en del bra.
Citera
2007-12-14, 11:17
Medlem
Maods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Frälsningsarmen gör ju en del bra.

Religösa organisationer går tyvärr bort, skulle kanske nämnt det innan.
Citera
2007-12-14, 11:21
Medlem
tjaboooos avatar
Vad har de med saken att göra ?
Dom pengar som dom får in går tillbaka till samhället genom hjälp till dom som har det sämst.
Citera
2007-12-14, 11:36
Medlem
Maods avatar
Jag är ganska säker på att det finns andra som gör minst lika mycket om inte mer och inte försöker sprida Guds ord samtidigt.

Religion bidrar inte till att världen blir bättre. Religion är fel. OT.

Är det någon som har bra insikt var det är som sämst idag och vilka organisationer som bidrar dit?

Just nu känns WFP närmast till hands. Med tanke på hur många som dör av svält varje dag.
Citera
2007-12-14, 13:50
Medlem
TZAAs avatar
Läkare utan gränser ligger relativt bra till gällande effektivitet. Dock anser jag personligen att det är ganska meningslöst att pumpa in pengar i länder vars korrumperade regimer och underligande socialekonomiska problem medför att pengarna endas verkar till att föda upp nästa generation av behövande.

Om verkliga resultat skall uppnås krävs militära och politiska insattser, inte tårdrypande tv-reklamer och kortsiktigt matsändningar.

En framkommlig väg kan vara de så kallade "mikrolån" vilka på senare år blivigt allt vanligare då dessa ger en lite mer långsiktig effekt. Cancer forskning är också ett bra altenativ om man nu har ett samvete att lätta, då främst därför att det i slutänden kan vara sig själv man hjälper.
Citera
2007-12-14, 23:28
Medlem
MrTambourineMans avatar
Välj den välgörenhet som gynnar den gruppen av människor du tycker mest synd om. Ditt mål med att donera pengar är ändå att få dig själv att må bra så då kan du lika gärna försöka maximera må-bra känslan.
Citera
2007-12-14, 23:30
Medlem
Emp-snubbes avatar
Jag tycker att man ska prioritera sina egna först, så varför inte något som hjälper tex svenska hemlösa.
Citera
2007-12-14, 23:38
Medlem
PsykoTykos avatar
Är du utvecklingsstörd så ber jag om ursäkt annars...
Ger man till frälsningsarmen så går det direkt till sopp köket, inte till någon direktörssons östermalmslägenhet.

Franska nationalister hade en intressant ide, de serverade griskött till alla hemlösa i soppkök.

Citat:
Ursprungligen postat av Maod
Jag är ganska säker på att det finns andra som gör minst lika mycket om inte mer och inte försöker sprida Guds ord samtidigt.

Religion bidrar inte till att världen blir bättre. Religion är fel. OT.

Är det någon som har bra insikt var det är som sämst idag och vilka organisationer som bidrar dit?

Just nu känns WFP närmast till hands. Med tanke på hur många som dör av svält varje dag.
Citera
2007-12-14, 23:42
Medlem
Uttersvamps avatar
Vill man hålla sig inom Flashback kan man skänka kläder till Krafse i denna tråd:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=583981

Nog den enda välgörenhet jag ägnat mig åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in