Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-13, 14:13
  #1
Avstängd
Olle Thorell menade i ett samtal med mig att biståndet ska vi vara stolta över. När jag frågade honom om vilka länder som utvecklats pga biståndet svarade han Sydafrika och Taiwan. Sydafrika har vi väl bojkottat i många år? Taiwan erkänner vi väl inte ens som egen stat? Är kunskapen så här dålig i riksdagen eller är Olle ett undantag? Obs för att inga missförstånd ska uppstå Olle är stolt socialdemokrat.
Citera
2007-12-13, 14:51
  #2
Medlem
Johnny Wadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robbe74
Är kunskapen så här dålig i PI eller är jag ett undantag? Obs för att inga missförstånd ska uppstå så är jag stolt idiot.

http://www.sida.se/sida/jsp/sida.jsp?d=352

Citera
2007-12-13, 15:03
  #3
Medlem
Herr Jernkroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Wadd
http://www.sida.se/sida/jsp/sida.jsp?d=352


Haha, när jag läser det där så får jag känslan av att vi svenskar köper våra vänner i världen..
Citera
2007-12-13, 15:09
  #4
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Jernkrok
Haha, när jag läser det där så får jag känslan av att vi svenskar köper våra vänner i världen..

Jo så djävligt verkar de ju inte ha det att de ska behöva bistånd. De har ju pengar i S-afrika. Kan höja skatten om inte annat.

Citat:
Sydafrika är ett så kallat medelinkomstland. Infrastrukturen med vägar, järnvägar och hamnar håller hög standard. Landet är en modern marknadsekonomi och tele- och elnäten är relativt väl utbyggda. Där finns stora naturtillgångar och goda förutsättningar att utveckla turismen.

Barnadödligheten har minskat och 1998 infördes ett behovsprövat barnbidrag som omfattar cirka 3,9 miljoner barn. Mer än 20 procent av statsbudgeten går till utbildning - en nivå som hör till de högsta i världen.
Citera
2007-12-13, 15:25
  #5
Avstängd
haha kul kille!

Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Wadd
http://www.sida.se/sida/jsp/sida.jsp?d=352

Med tanke på att de färgade i Sydafrika har det lika illa nu som under Apartheid! Jonny w somna om
Citera
2007-12-13, 16:50
  #6
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robbe74
Med tanke på att de färgade i Sydafrika har det lika illa nu som under Apartheid! Jonny w somna om

De har det faktiskt värre.
Citera
2007-12-13, 16:51
  #7
Avstängd
???

Citat:
Ursprungligen postat av infidel
De har det faktiskt värre.

Ännu värre? jag såg på tv att det var väldigt illa men vad har du hört?
Citera
2007-12-13, 18:30
  #8
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robbe74
Ännu värre? jag såg på tv att det var väldigt illa men vad har du hört?
Framförallt har brottsligheten sprungit helt utom kontroll.
Finns en hel del exempel på svarta som säger att visserligen var Apartheid-erans polis brutal, men de såg i alla fall till att stävja brottsligheten effektivt. Det nya sydafrikas polis har ett rykte om sig att vara korrumperad, det hade den inte innan.

Stölder, rån, överfall, våldtäkter, mord och liknande är nästan helt utom kontroll på vissa platser i Sydafrika, rika bor i inhägnade områden med beväpnade vakter och taggtråd för att få någon säkerhet.

Och många fattiga anser att de inte fått det ett dugg bättre, utan är fortfarande lika fattiga, och den lilla infrastruktur som finns tillgänglig för dem har fått förfalla ännu mer.


Det enda som har hänt är att också vita har blivit fattiga, medans det kommit en liten svart medelklass samt att det har skapats en svart elit som lever gott.
Det är alltså inte längre en klar skiljelinje mellan svarta och vita, som fattiga och rika, utan på det planet har det blivit lite mer blandat och svarta har då per definition fått det bättre. De fattiga har dock inte fått det bättre, särskilt inte som att det är framförallt de som drabbas av det ökande våldet.


Edit:
Läste länken
Citat:
Ursprungligen postat av Sida's hemsida
Det svenska stödet till Sydafrika inleddes på 1960-talet som humanitärt bistånd till African National Congress (ANC) och andra organisationer som drev kampen mot apartheid.
Med andra ord har vi gett pengar till ANC ända sedan de var en väpnad organisation som utförde terrordåd.
Och samma sak har vi gjort med PLO. Varför stöder Sverige olika terrororganisationer med pengar? Och vilka fler terrororganisationer stöder vi?
Citera
2007-12-13, 19:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robbe74
Olle Thorell menade i ett samtal med mig att biståndet ska vi vara stolta över. När jag frågade honom om vilka länder som utvecklats pga biståndet svarade han Sydafrika och Taiwan. Sydafrika har vi väl bojkottat i många år? Taiwan erkänner vi väl inte ens som egen stat? Är kunskapen så här dålig i riksdagen eller är Olle ett undantag? Obs för att inga missförstånd ska uppstå Olle är stolt socialdemokrat.

Taiwan har Sverige aldrig gett bistånd. Taiwan var ju kapitalistiskt så Kina fick biståndspengarna istället. Till Sydafrika gav vi inget bistånd heller innan apartheid var avskaffat. Vi gav pengar till ANC men det var ju för att störta den då rådande regimen ... Sydafrika har alltid varit ett ganska rikt land då boerna har varit driftiga och kunniga. De har en låg bnp per capita främst för att många svarta bor där också. Ren lögn att påstå att deras välstånd är en produkt av biståndsindustrin.

Taiwan brukar ju vara typexemplet på en vettig utveckling utan bistånd. De fick militärt bistånd under femtio och sextiotalet, men det förklarar ju inte explosionen av industriell utveckling som då inleddes.

Känns som allt som har med svensk biståndspolitik är helt förljuget och falskt. En fadd smak av socialliberalism liksom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback