Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2019-12-18, 20:18
  #49
Medlem
Raschs avatar
Enklaste och enligt mig godaste kolareceptet:

2dl strösocker
2dl ljus sirap
6msk smör
6msk kakao

Koka i ~5 min.
Häll upp i en form och låt stelna.
Klipp upp i lämpligt stora bitar och slå in i tillklippta bitar av bakplåtspapper.
Citera
2019-12-18, 20:29
  #50
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jag ska bort i jul och har köpt lite fina plåtburkar som jag tänkte fylla med julgodis och ge bort.

Jag hade tänkt göra de som vi i vår familj kallar Mozart kulor men som jag inte vet om de stämmer övernes med orginalet. I alla fall man tar nougat och gör en löiten boll bollen rullas in i mandelmassa och den bollen doppas i smält choklad.

Jag tänkte även göra saffransskorpor med recept från www.recept.nu.

Vad kan jag mer göra?
Jag har världens godaste och ett riktigt uppskattat recept på rostade hasselnötstryfflar, som jag faktiskt knappt vill ge bort, men är det jul så är det

Tryffel:
250 g mjölkchoklad
1 dl vispgrädde
1 tsk honung
25 g rumstempererat smör

Dekor:
2 dl (125 g) rostade, hackade hasselnötter (måste vara rostade!!!)
200 g mjölkchoklad

1. Bryt chokladen i mindre bitar.
2. Häll grädde, honung och smör i en kastrull. Tillsätt chokladen och låt smälta ihop på låg temp. Rör om ofta och dra bort från värmen när tryffelsmeten liit jämn och blank.
3: Låt tryffelsmeten svalna lite och sedan stelna i kylskåp i minst 4 timmar. Du kan även tjoffa in den i frysen för att få den att stelna snabbare/ytterligare.
4. Häll nötterna på plåt och rosta i mitten av ugnen i 225 grader i ca 7 minuter (eller mer) tills de blir gyllenbruna och doftar gott. Rör om ofta och kolla så de inte blir brända! Låt nötterna svalna och gnugga bort skalet med i t.ex. en handduk eller ännu effektivare; md potatishandskar.
5. Rulla kulor av tryffeln (inte för stora; ca 1,5 cm i diameter, eftersom även kommande choklad-dopp och hasselnötter bygger upp storleken). Torka händerna mellan rullningarna så går det lättare. Låt tryffelkulorna stå i frysen minst 30 minuter.
6. Hacka de rostade hasselnötterna. Smält chokladen till doppningen på låg värme och doppa först i chokladen och därefter i nöthacket.
7. Låt stelna och förvara sedan i kylen.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback