Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-22, 15:15
  #1117
Medlem
Jag hamnade också hos Trustbuddy och fick idag ett sms från dem med inloggningsuppgifter och en länk till https://trustbuddy.com/stop/ där det står

"
Sverige:
För att stoppa informations-sms från TrustBuddy skicka: TRUSTBUDDY STOPP till 72323, du vill då inte längre ta emot meddelanden och information från oss.

Tjänsten ett max pris på 60 kr per månad. Det inkluderar upp till 2 infomeddelande pr.mnd. Man kan maximalt belastas med 20 månader a 60 kr (20 mnd, totalkostnad 1200 kr), sedan måste du aktivt ge samtycke till en ny period.

Norge:
For å stoppe informasjons-sms fra Trustbuddy send TRUSTBUDDY STOPP til 2010, du vil da ikke lengre modta meldinger og informasjon fra oss.
"
Citera
2010-12-22, 16:13
  #1118
Medlem
VARNING för sms från nr 72323, Trustbuddy. Det kostar 30 kr att öppna!

Jag fick idag ett sms från trustbuddy med mina nya inloggningsuppgifter. Jag har inte bett om det eller registrerat mig hos trustbuddy.

Blev jävligt förbannad!

För att stoppa infosms, sms:a TRUSTBUDDY STOPP till 72323. Det kostar som ett vanligt sms.

Liten fråga: om jag inte gör något nu, kommer lånet betalas via autogiro som vanligt? Jag vill inte registrera mig eller ha med TB att göra.
__________________
Senast redigerad av skogsguru 2010-12-22 kl. 16:45. Anledning: tillägg
Citera
2010-12-22, 21:11
  #1119
Medlem
Är det någon som ringt trustbuddy och sagt åt dem att inte skicka dessa förbannade SMS?
Citera
2010-12-22, 22:29
  #1120
Medlem
Blir intressant om de försöker ta betalt för SMS som de själva skickar ut isåfall ringer jag TELE2 och begär att de inte ska betala från mitt abbonemang till det nummret då det är lurendrejeri..

Men den som lever får se..
Citera
2010-12-22, 23:32
  #1121
Medlem
grovsmides avatar
Betala mottagna sms på teleabonnemanget har jag inte hört om, vid betaltjänster över telefon är det ju så att man debiteras kostnaden för det man skickar men någon här kanske varit med om annat?

Varför skulle Trustbuddy inte bara debitera Trustbuddy-kontot? Enklast..billigast..
Finns det likvider eller ej spelar ingen roll, bara skicka 30:- in på kreditkontot. Ränta tillkommer givetvis..
Citera
2010-12-23, 00:37
  #1122
Medlem
Zraights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsguru
VARNING för sms från nr 72323, Trustbuddy. Det kostar 30 kr att öppna!

Jag fick idag ett sms från trustbuddy med mina nya inloggningsuppgifter. Jag har inte bett om det eller registrerat mig hos trustbuddy.

Blev jävligt förbannad!

För att stoppa infosms, sms:a TRUSTBUDDY STOPP till 72323. Det kostar som ett vanligt sms.

Liten fråga: om jag inte gör något nu, kommer lånet betalas via autogiro som vanligt? Jag vill inte registrera mig eller ha med TB att göra.

Inget eller ingen i världen förutom kronofogden kan öppna en regelbunden betalning via autogiro utan din påskrift, Om du inte har begärt medlemskap någonstans så betala inte en krona till dom.
Skulle dom mot förmodan börja tjata så ber du dom om bevis|källa|fakta som styrker deras påstående.

Låter som ett riktigt bluff företag.
Citera
2010-12-23, 18:10
  #1123
Medlem
Jag är som sagt låntagare på Loanland sen en tid tillbaka och betalar av lånet med autogiro. Jag var orolig att det skulle bli nya betalningrutiner iom att Trusbuddy tagit över verksamheten. Jag fick svar från TB idag:

Hej Nisse,

Du kommer inte få några fler SMS skickat från oss.

Det är tråkigt att du känner på detta vis och vi beklagar detta.
När det gäller ditt pågående lån behöver du inte ändra på något nej. Det kommer att fortlöpa som det gjort tidigare.

Mvh
TrustBuddy

Jag tror inte TB kommer överleva längre än Loanland gjorde. Dessa betalsms kommer reta gallfeber på ev kunder, i synnerhet utlånare.
Citera
2010-12-24, 17:55
  #1124
Medlem
Skriv till konsumentverket och klaga.

http://www.konsumentverket.se/

Nya konsumentkreditlagen.

"Det är alltså, enligt domen, inte tillåtet att ta ut avgifter för marknadsföring, kreditförluster, lokaler och upplåning. Det är heller inte tillåtet att ta ut avgifter för personal, sms, telefoni, datakommunikation, kreditprövning och fakturering såvida de inte utgör en kostnad för just den enskilda krediten. Avgifterna får heller inte generera vinst."
Citera
2010-12-24, 22:09
  #1125
Medlem
Ett tillägg. Trustbuddy är ett så kallat finansiellt institut. Dessa omfatts inte av Finansinspektionens tillsyn. Dessa verkar under den nya konsumentkreditlagen som börjar gälla efter årsskiftet.

Anmäl dom. KO kommer att driva ärendet till domstol om de inte följer lagen. Om ingen anmäler ingen reaktion.

Trusbuddy är skit, ren och skär Monkeybusiness. Loanland har gjort denna deal för att blåsa alla långivare på varenda krona. Kolla loanland på ratsit. När de stängde butiken var över 5 miljoner utlånat. Självklart kommer inga av dessa pengar hamna i långivarnas fickor. Förmodligen en 50/50 deal.

Kontakta även pressen angående Peter Settmans inblandning. Kontakat även kalla Fakta.

Peer to Peer lån fungerar i länder med seriösa företagare. De här jävla smutsiga byket i Sverige bör granskas i detalj!
Citera
2010-12-25, 20:38
  #1126
Medlem
vokals avatar
Rätta mig om jag har fel, men kan trustbuddy skicla lånen till kronofogden eller liknande indrivare även om det var loanland låntagarna lånade av?
Citera
2010-12-25, 21:05
  #1127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vokal
Rätta mig om jag har fel, men kan trustbuddy skicla lånen till kronofogden eller liknande indrivare även om det var loanland låntagarna lånade av?

Utan att kolla upp det så tänker jag mig att svaret måste vara ja. Allt annat vore fullständigt orimligt. Skulle trustbuddy köpa en massa fordringar som de inte har rätt att driva in? I så fall hoppas jag att de fick loanland billigt, annars har de blivit lurade.
Citera
2010-12-29, 10:15
  #1128
Medlem
Jag har funderat på detta en längre tid, ett par år faktiskt! Varför är det ingen seriös aktör som drar igång en bra peer-to-peer låneförmedling? Betalningsmoralen är ju ganska hög i detta land trots allt! Norden med känns det som.. Varför måste man alltid vara i händerna på banker och kreditinstitut om man vill låna något?

Uppläggningsavgift (knappt ingen bank som använder det) 135 kr för att låna 500 kr!! Gött mos..

Hela idén verkar gå ut på att låna ut "gratis" i sex dagar, sen hoppas TB på att låntagaren inte lyckas betala tillbaka allt i tid, då blir det feta avgifter som håller låntagaren fast! Ex: 375 kr total avgift om man lånar 1000 kr 7-30 dagar! Dessutom tillkommer 30 kr i sms-avgift för att få vara medlem. Skulle du vilja låna längre blir det äckligt dyrt!

För er som vill låna ut pengar med låg risk och hygglig avkastning. Köp konvertibler av PA Resources via en nätmäklare. PA Resources är ett oljebolag som börjar ta ordentlig fart nu. Noterat på Stockholmsbörsen. Konvertibeln heter PA Resources KV1 och står nu i 108 % av nominellt belopp, hyggligt pris anser jag. Årsränta är 11%! Denna investering är mycket säker och inga konstiga avgifter. Inkomsträntan kan du sedan kvitta mot förlustränta i deklarationen. Tänk på att du måste betala ingående ränta vid köp, denna får du tillbaka vid försäljning, samt courtage (39 kr). Dessa kostnader dras över natten.
__________________
Senast redigerad av skogsguru 2010-12-29 kl. 10:53. Anledning: tillägg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback