Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-11, 13:16
  #1
Medlem
Vet inte riktigt själv vad jag ska tycka om tonåringar som begår brott. Jag är inte den typen som hoppar på "bandvagnen" och alltid skriker efter livstidsstraff, dödsstraff för att möka i motvind och att barn som fortfarande ammas ska låsas in för gott, men samtidtgt tycker jag ju ngnstans att snorungar på 13-14 borde ha tillräckligt sunt förnuft för att inse konsekvenserna av sitt handlande och vad som är rätt eller fel, lika väl som att ngt inom mig retar upp sig när 15-19 åringar som sparkat ihjäl ngn kommer ut efter ett par år.

Följande artikel är dock intressant:
http://www.alltombarn.se/halsa/arg-o...onstigt-1.4402

Kontentan av artikeln är att aktuell forskning visar att tonåringar är fysiskt inkapabla att kontrollera sina impulser och att inse vilka konsekvenser saker och ting kan få, speciellt i stressade situationer.

Jag vet inte ens själv vad jag tycker, men det vore intressant att se lite konstruktiva inlägg i ämnet från andra.

Ni som bara mal att dödsstraff löser allt som ett jäkla mantra och likaledes alla flashbacknassar kanske kan vara bussiga och spamma sönder en annan tråd ok? Seriös diskussion alltså tack
Citera
2007-12-11, 13:35
  #2
Medlem
johnny-62s avatar
Vet inte riktigt avd det är du vill diskutera för nåt..
Men här har du ett exempel på att det finns folk som ser till utnyttja dessa "barn" i alla fall..

Citat:
Kringresande ligor tvingar in barn i kriminalitet.
Rikskriminalpolisen slår larm om en organiserad människohandel som pågår i Sveriges storstäder.

Rapporten uppmärksammar att handeln med barn ökat. Det rör sig framförallt om barn i 11–14-årsåldern. Ofta kommer barnen och ligorna från samma länder, till exempel Ryssland och Serbien.

http://www.aftonbladet.se/stockholm/article1431077.ab
Citera
2007-12-11, 13:59
  #3
Medlem
substitutes avatar
Citat:
- Den betyder inte att ungdomar inte kan ta rationella beslut, eller förstå skillnaden mellan rätt och fel. Men den visar att det är sannolikare att tonåringen handlar impulsivt eller instinktivt - särskilt under känslomässiga eller stressade beslut, utan att fullt ut förstå eller analysera konsekvenserna av sitt handlande, säger Fassler.

Vilken påverkan har tex tv-spel och våldsfilmer på tonåringens impulsiva handlande? Jag menar, dagens spel och filmer bygger ofta på våldsamma karaktärer och miljöer. Jag vet inte vilken betydelse detta har i sammanhanget men faktum är att både spel och filmer blivit allt råare med åren, ta tex filmer som SAW eller Hostel, tortyr och misshandel rakt igenom.
Sen får man ju inte glömma att många ungdomar växer upp i trasiga miljöer, med missbruk osv. Om det nu visar sig att tonåringen handlar impulsivt eller instinktivt under känslomässiga eller stressade beslut. Vilken påverkan har då våldsfilmer och våldsspel i dessa handlingar? Själv har jag inget svar men någon här kanske är mer insatt i sådana frågor.
Citera
2007-12-11, 15:20
  #4
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Vilken påverkan har tex tv-spel och våldsfilmer på tonåringens impulsiva handlande? Jag menar, dagens spel och filmer bygger ofta på våldsamma karaktärer och miljöer. Jag vet inte vilken betydelse detta har i sammanhanget men faktum är att både spel och filmer blivit allt råare med åren, ta tex filmer som SAW eller Hostel, tortyr och misshandel rakt igenom.
Sen får man ju inte glömma att många ungdomar växer upp i trasiga miljöer, med missbruk osv. Om det nu visar sig att tonåringen handlar impulsivt eller instinktivt under känslomässiga eller stressade beslut. Vilken påverkan har då våldsfilmer och våldsspel i dessa handlingar? Själv har jag inget svar men någon här kanske är mer insatt i sådana frågor.
Jag tror iofs att riktigt våld på teve i stil med K1, Pride och UFC är ännu värre för kidsen än spel och filmer. -"Vadå farligt att hoppa på någons huvud, jag ser det på riktigt varje dag utan att någon dör".
Citera
2007-12-11, 15:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulawayo
Jag tror iofs att riktigt våld på teve i stil med K1, Pride och UFC är ännu värre för kidsen än spel och filmer. -"Vadå farligt att hoppa på någons huvud, jag ser det på riktigt varje dag utan att någon dör".

Håller med fullständigt.
Citera
2007-12-11, 15:57
  #6
Medlem
man skall aldrig straffa ungar med fängelse eller liknade ungar skall ha stryk när dom gör fel , det första problemet är ju då defingera när ungar plötsligt är vuxsna och där får man nog räkna folk ända upp i 30 års åldern trots det så finns det männikor som inte ens då beter sig som vuxna det andra problemet är att idetifigera vilken typ av jävulskap dessa gör det finns ju en hårfin gräns här när andra blir skadade att ungdoms ligister kastar sten på snuten på hovet eller snor deras id handling får nog räknas som bus polisens jobb i detta läge är att ge ungarna smörj inte få det av ligisterna men tyvär så finns det vissa som aldrig växer upp och då måste man för eller senare vita åtgärder och det är ju bara för att skydda andra ,, nu är det dessväre så att snuten har inget intresse för detta det är mera en orgenisation som springer politisk ärenden och hjälper skattmasen att finnansigera tveksamma offentliga verksamheter eller skydda pedofil versamhet åt palme fäldin med flera..
Citera
2007-12-11, 22:53
  #7
Medlem
Ungdomsfängelse från 16 år och uppåt i max ett år. Ingen kontakt med medfångar utom på gemensamma övningar där dom jävlarna lär sig lite diciplin. Dom ska plågas så i den grad att dom aldrig vill göra om brottet.
Citera
2007-12-12, 00:04
  #8
Medlem
Zockerconnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zynius
Ungdomsfängelse från 16 år och uppåt i max ett år. Ingen kontakt med medfångar utom på gemensamma övningar där dom jävlarna lär sig lite diciplin. Dom ska plågas så i den grad att dom aldrig vill göra om brottet.
Låter som att jobba som brevbärare ?
Citera
2007-12-12, 00:18
  #9
Medlem
insolents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
man skall aldrig straffa ungar med fängelse eller liknade ungar skall ha stryk när dom gör fel ,

Och då lär dom sig.... att den som är störst och starkast bestämmer? Och bestämmer gör man genom våld? Och de vill aldrig råka ut för det igen så de ska minsann se till att de är störst och starkast och farligast för då går allt i deras väg. Vem ska stoppa dom då *lixom*?
Citera
2007-12-12, 04:53
  #10
Medlem
#Och då lär dom sig.... att den som är störst och starkast bestämmer? Och bestämmer gör man genom våld?#
ja så är det i sammhället det är bara set att det behöver inte vara den starke som bestämer utan han är bara in hyrd av en politiker,
det är ju en ganska lång vålds spiral med polis och militär i toppen och längst ned finns obefinterliga uniforms bögar som försöker hävda sig
Citera
2007-12-12, 20:43
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zynius
Ungdomsfängelse från 16 år och uppåt i max ett år. Ingen kontakt med medfångar utom på gemensamma övningar där dom jävlarna lär sig lite diciplin. Dom ska plågas så i den grad att dom aldrig vill göra om brottet.
Jävlarna? När du får ungar så ska du fan se på annat.. krävs inte mycket för att dessa "jävla" tonåringar ska hamna snett och det ironiska i det hela är väl att du också en gång i tiden var en sådan "jävla" tonåring?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback