Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2007-12-13, 07:35
  #49
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Jag räknar mig själv som höger men jag tycker Michael Moore är bra. Inte kanske för att han är den mest konsekventa mannen, men han belyser debatter som behöver belysas, oftast med en gnutta humor. Synnerligen när han går emot den kristna högern, usch.

När har han egentligen lovordat kommunistiska diktaturer?
Att han belyser ämnen är solklart. Att det är positivt är vi också eniga om.

Han har tjatat en del om Kuba som gott exempel på sjukvård osv. Det är vad man kan kalla en ganska förenklad syn.. Om Moore hade varit kuban hade han givetvis suttit fängslad om han använde samma metoder, språk och åsikter MOT staten som han gör mot USA.
Citera
2007-12-13, 09:37
  #50
Medlem
Herr Jernkroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
När har han egentligen lovordat kommunistiska diktaturer?

Intressant, det har jag aldrig hört talats om. Har du några referenser till detta?

På fråga 1 svarar jag: I Sicko lovordade han Kuba.
På fråga 2 svarar jag: Fahrenheit 9/11 handlar om just detta.
Citera
2007-12-13, 09:42
  #51
Avstängd
Kuba

har ingen sjukvård värd namnet fråga de svenska läkarstuderande som besökt Kuba. Moore är en fet lögnhals!
Citera
2007-12-13, 10:53
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr beefcake
tror d säger mer om folket i staterna lol. å alla vet att d inte var pga meriter lille george "pluggade" i yale

Hur förklarar du då att "retard-Bush" fick 1206/1600 på SAT, vilket är en respektabel bit över medel? Med tanke på att detta var på sjuttiotalet innan SAT-proven blev lättare och resultaten förbättrades, skulle han med de poängen förmodligen blivit intagen till Yale även om hans Farsgubbe ej gått där. Om du sedan tror att det är Amerikaner i allmänhet som är dumma är det tvärtom du som är efterbliven. Och även om det vore fallet skulle Bushs resultat på SAT motsvara en plats bland de 5-10% mest intelligenta provskrivarna det året, Eller en IQ på ca 125 (medel 100, standardavvikelse 16), medel på proven de åren låg på ca 950. Jämför sedan Bushs 1206 med Bill Clintons 1030.
Citera
2007-12-13, 11:07
  #53
Avstängd
Så sant

Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Hur förklarar du då att "retard-Bush" fick 1206/1600 på SAT, vilket är en respektabel bit över medel? Med tanke på att detta var på sjuttiotalet innan SAT-proven blev lättare och resultaten förbättrades, skulle han med de poängen förmodligen blivit intagen till Yale även om hans Farsgubbe ej gått där. Om du sedan tror att det är Amerikaner i allmänhet som är dumma är det tvärtom du som är efterbliven. Och även om det vore fallet skulle Bushs resultat på SAT motsvara en plats bland de 5-10% mest intelligenta provskrivarna det året, Eller en IQ på ca 125 (medel 100, standardavvikelse 16), medel på proven de åren låg på ca 950. Jämför sedan Bushs 1206 med Bill Clintons 1030.

Vi svenskar är så jävla självgoda och tror vi är så bäst på allt. Inse vi har halkat efter och det är fara att det fortsätter om Sap tar makten igen!
Citera
2007-12-13, 13:38
  #54
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Jernkrok
På fråga 1 svarar jag: I Sicko lovordade han Kuba.
Nu har jag inte sett Sicko, men jag har ändå svårt att tro att han direkt lovordade Kuba i egenskap av en kommunistisk diktatur. Det kanske indirekt såg ut så om han talade gott om den kubanska sjukvården, jag tror dock det var mer såhär: "Titta! Till och med kommunist-Kuba erbjuder bättre och öppnare vård än vårt [USA] land!". Vidare, till Moores försvar, belyser han ju även sjukvården i Kanada, en avsevärt liberalare demokrati. Det vore väl lite att skjuta sig själv i foten om ens mål var att lovorda kommunism om man framställer bevis att andra demokratier klarar av det minst lika bra?

Citat:
På fråga 2 svarar jag: Fahrenheit 9/11 handlar om just detta.
Nej, du. Detta hittar jag ingenting om i några sammanfattningar om ovan nämnda film. Inga radiostyrda plan eller bomber här inte.
Citera
2007-12-13, 13:44
  #55
Medlem
Herr Jernkroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nu har jag inte sett Sicko, men jag har ändå svårt att tro att han direkt lovordade Kuba i egenskap av en kommunistisk diktatur. Det kanske indirekt såg ut så om han talade gott om den kubanska sjukvården, jag tror dock det var mer såhär: "Titta! Till och med kommunist-Kuba erbjuder bättre och öppnare vård än vårt [USA] land!". Vidare, till Moores försvar, belyser han ju även sjukvården i Kanada, en avsevärt liberalare demokrati. Det vore väl lite att skjuta sig själv i foten om ens mål var att lovorda kommunism om man framställer bevis att andra demokratier klarar av det minst lika bra?


Nej, du. Detta hittar jag ingenting om i några sammanfattningar om ovan nämnda film. Inga radiostyrda plan eller bomber här inte.

Jag har inte sett någon av filmerna.. däremot så tror jag att det var dessa filmer som åsyftades.
Ang. Sicko.. om jag belyser hur bra kommunist-Kuba klarar av sin sjukvård utan att ta upp dess baksidor så lovordar jag Kuba. Oavsett om det var målet eller inte.
Citera
2007-12-13, 13:57
  #56
Avstängd
öhhhh

Citat:
Ursprungligen postat av Herr Jernkrok
Jag har inte sett någon av filmerna.. däremot så tror jag att det var dessa filmer som åsyftades.
Ang. Sicko.. om jag belyser hur bra kommunist-Kuba klarar av sin sjukvård utan att ta upp dess baksidor så lovordar jag Kuba. Oavsett om det var målet eller inte.

Lovordar du Kuba? Varför då?
Citera
2007-12-13, 15:02
  #57
Medlem
Herr Jernkroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robbe74
Lovordar du Kuba? Varför då?

Läs det jag skrev igen.. och igen.. och igen.. tills du ser mitt "Om".

Ceterum censeo cuba esse delendam.
Citera
2007-12-13, 17:23
  #58
Avstängd
Ann-O-Ny-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nej, du. Detta hittar jag ingenting om i några sammanfattningar om ovan nämnda film. Inga radiostyrda plan eller bomber här inte.

Vill minnas att det var någon av konspirationsteoretikerna (läs galningar) som i ett videoklipp ställde sig upp under ett Michael Moore-rally och frågade om han stöttade teorin om att 911 var en inhemskt iscensatt neo-konservativ konspiration varvid Michael Moore svarade jakande.

Sök på "Michael Ruppert" och hans konspirationsfilmer ex. "The Truth and Lies About 911 (Sept 11th Conspiracy)" Tror det var där, filmskaparen är f.ö. själv en avdankad förvirrad (men verbal) f.d. polis som senast jag läste om honom, själv flytt åtal för bedrägeri. Tror det var i den filmen eller i ”Conspiracy – New World Order – av Illuminati” där herr Moore uttalade sig.

Vill minnas att jag hört att Farenheit 9/11 pekar åt det hållet också, men då jag bara tittar på sjuka konspirationsfilmer under regniga semesterdagar (måste ha tid och vara utvilad för att roas av dessa), har jag inte själv sett den senare.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback