Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-12-10, 00:20
  #1
Medlem
Bultmans avatar
Nu i natt gick det larm om att det hade begåtts ett rån här i Uppsala och av en händelse gick jag förbi platsen där det skett och det var en piket på plats. Där stod en snut och försökte pressa en ung grabb som de trodde hade något med det att göra på information. Grabben ville emellertid inte säga så mycket och det verkade inte som om snutarna egentligen trodde att han hade så värst mycket med saken att göra, men de ville ändå inte släppa honom så de bestämde sig för att ta in honom för fylla. Nu var det dock så att han inte var så värst full alls och han kunde gott och väl ta vara på sig själv så jag satte självklart igång att skälla ut snuten och sade att han inte var tillräckligt full för att omhändertas. Först försökte snuten förklara för mig att de ansåg att han var det, men då började jag skälla ännu mer och sade att det var upprörande att svensk polis kunde agera på ett så godtyckligt sätt och att det var en fara för rättssäkerheten att man tog sig friheten att ta in en person som kunde ta vara på sig själv. Då lyssnade inte snuten mer på mig utan sig i piketen och slog igen dörren och körde iväg några meter bort från mig och satt och surade tills de andra snutarna gick in och satte sig och de åkte iväg.

Självklart fattar jag ju att det kunde vara värdefullt för dem att behålla grabben eftersom han faktiskt kunde vara skyldig till något och omhändertagandet skedde ju därför absolut inte utan grund. Men det är ju faktiskt en moralisk plikt att läxa opp en snut som betett sig felaktigt och få honom att tro att ytterligare en samhällsmedborgare förlorat förtroendet för dem och jag hade ju faktiskt rätt i det jag sade. Dessutom var det förbaskat roligt.

Någon annan som visat liknande prov på civilkurage då de som är satta att upprätthålla lagarna rört sig i gråzonerna eller flagrant överträtt dem?
Citera
2007-12-10, 00:23
  #2
Medlem
Al Gores avatar
Jaha!
Så detta är din definition på civilkurage.
Inte undra på att det ser ut som det gör i Sverige då.
Citera
2007-12-10, 00:24
  #3
Medlem
Bultmans avatar
Det är en form av civilkurage. Sedan är det väl inte just min definition av ett ord som gjort Sverige till vad det är idag.
Citera
2007-12-10, 00:49
  #4
Medlem
Wow, grattis!
... jag hoppas att du inser att du för polismannen i fråga bara är en gapig Svensson i mängden...?

Citat:
Ursprungligen postat av Bultman
så jag satte självklart igång att skälla ut snuten
Ja, herrejävlar...
Citera
2007-12-10, 00:58
  #5
Medlem
Bultmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redrock
Wow, grattis!
... jag hoppas att du inser att du för polismannen i fråga bara är en gapig Svensson i mängden...?
Jodå det förstår jag absolut och något annat förväntar jag mig just heller, men för stunden blev han i alla fall rätt ställd och det var roligt för mig och det var det viktigaste för snuten har säkert glömt bort det hela vid det här laget.
Citera
2007-12-10, 01:04
  #6
Medlem
Men, du förstår väl själv att om han hade bestämt sig för att LOBa en person så spelar det ingen roll om någon allmänhet har synpunkter på det... han/hon kommer att åka med.

Jaja, bara du trivs.
Citera
2007-12-10, 01:07
  #7
Medlem
D3ath-D3alers avatar
Herrejävlar, du säger själv att dom förmodligen hade skäl att ta in honom och ändå ska du ställa dig och skälla ut polismannen som gjorde sig skyldig till att utföra sitt jobb... du är inte värd att pissa på grabben! Synd att polisfarbrorn inte lät dig smaka batongen!
Citera
2007-12-10, 01:19
  #8
Avstängd
Chriztahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultman
Självklart fattar jag ju att det kunde vara värdefullt för dem att behålla grabben eftersom han faktiskt kunde vara skyldig till något och omhändertagandet skedde ju därför absolut inte utan grund.


Citat:
Ursprungligen postat av D3ath-D3aler
Herrejävlar, du säger själv att dom förmodligen hade skäl att ta in honom och ändå ska du ställa dig och skälla ut polismannen som gjorde sig skyldig till att utföra sitt jobb... du är inte värd att pissa på grabben! Synd att polisfarbrorn inte lät dig smaka batongen!


Herrejävlar, att man kan vara värdefull alias kunna sitta på information om något brott eller liknande, har polisen någon rätt som helst att ta med sig en grabb som inte vet någonting eller i värsta fall kanske vet något men inte vill bli inblandad i någonting till tillnyktring/förhör..

Du är antagligen helt jävla dum i huvudet eller en gris själv!
gå och lägg dig, nöff nöff
Citera
2007-12-10, 01:24
  #9
Medlem
Bultmans avatar
Jag kan inte säga att jag tyckte det var så överdrivet hemsk sak i sig att grabben plockades för fylla för det är ingen stor sak och han var nog inte så oskyldig som han vill verka, men jag skulle få svårt att förlåta mig själv om jag lät ett sådant här guldläge glida mig ur händerna. Jag var helt övertygad om att de inte skulle släppa honom bara för att jag skällde, om jag trott det så hade jag varit en idiot. Det här handlade helt enkelt om att ha en förevändning att läxa opp snuten eftersom de behöver höra sådant ibland.
Citera
2007-12-10, 01:27
  #10
Avstängd
Chriztahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultman
Jag kan inte säga att jag tyckte det var så överdrivet hemsk sak i sig att grabben plockades för fylla för det är ingen stor sak och han var nog inte så oskyldig som han vill verka, men jag skulle få svårt att förlåta mig själv om jag lät ett sådant här guldläge glida mig ur händerna. Jag var helt övertygad om att att de inte skulle släppa honom bara för att jag skällde, om jag trott det så hade jag varit en idiot. Det här handlade helt enkelt om att ha en förevändning att läxa opp snuten eftersom de behöver höra sådant ibland.


Haha om du inte tycker att det var en så stor sak så varför ska du ens börja försöka "läxa upp" snuten för, du verkar ju vara mer korkad än killen före.. varför ska man läxa upp snuten om man inte tycker att dom har gjort något fel för och hur mycket är det att läxa upp en snut om man börjar skälla speciellt om du gör det för en skitsak som är säkerligen lika liten skitsak för dom, vilka jäkla nötter det finns fan
Citera
2007-12-10, 01:31
  #11
Medlem
Bultmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chriztah
Haha om du inte tycker att det var en så stor sak så varför ska du ens börja försöka "läxa upp" snuten för, du verkar ju vara mer korkad än killen före.. varför ska man läxa upp snuten om man inte tycker att dom har gjort något fel för och hur mycket är det att läxa upp en snut om man börjar skälla speciellt om du gör det för en skitsak som är säkerligen lika liten skitsak för dom, vilka jäkla nötter det finns fan
Rätt ska vara rätt! Är man inte för full för att kunna ta vara på vara på sig själv ska man inte bli omhändertagen för fylla. Även om det var lönlöst av mig att skälla så är det ändå viktigt att man visar sin avsky för rättsvidringheter.
Citera
2007-12-10, 01:39
  #12
Avstängd
Chriztahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultman
Rätt ska vara rätt! Är man inte för full för att kunna ta vara på vara på sig själv ska man inte bli omhändertagen för fylla. Även om det var lönlöst av mig att skälla så är det ändå viktigt att man visar sin avsky för rättsvidringheter.

Det finns nog garanterat bättre sätt att visa sin avsky på, anmäla till justitieombudsmannen är nog ett sätt som skulle svida lite mer (fastänn det det kanske inte ens skulle bli något utav det) så skulle det nog svida lite mer än att man går och skriker/skäller ut dom.. Du sa att dom åkte iväg och vart "sura". Är nog ganska säker att dom inte vart sura utan bara skrattade åt dig, Har en dom bestämt sig för nånting så blir det i 99% så fan..


Anmäl till JO eller ge dom en smäll nästa gång istället bara
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback