Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-12-09, 21:15
  #1
Medlem
Astromans avatar
Tycker min dator har startat riktigt långsamt på sistone så jag satt och pillade i Start-up Inspector. När jag googlade lite på olika filer som startas automatiskt med windows kom jag in på en hemsida där man kunde ladda ner ett program som heter Uniblue RegistryBooster. Programmet scannade mitt register och påstår sig ha hittat 1745 fel! Stämmer det, heh? Nån som känner till programmet? Nån som vet vad fan som pågår? Borde jag låta RegistryBooster reparera mitt register?

EDIT: okey, läste på lite nu. Uniblue är ett Microsoft-certifierat företag, men man måste tydligen köpa programmet för att den ska reparera skiten. Borde jag bry mig om mitt "trasiga" register?
Citera
2007-12-09, 22:10
  #2
Medlem
927s avatar
nej det är inget att bry sig om (jag förutsätter att du inte märker av nåt problem). man ska passa sig att reparera "fel" i registret, ska man iaf göra det så använd program som tar backup så man kan återställa
Citera
2007-12-09, 22:48
  #3
Medlem
Astromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
nej det är inget att bry sig om (jag förutsätter att du inte märker av nåt problem). man ska passa sig att reparera "fel" i registret, ska man iaf göra det så använd program som tar backup så man kan återställa

jag märker inga problem direkt, iallafall. Seg i starten ibland, men den är inte defragmenterad på länge och diskarna börjar bli rätt packade. Hade problem med frysningar ett tag men det försvann, får blue screen eller omstartningar då och då, men på det hela taget tuffar datorn på rätt bra. Men det känns ju bra att optimera körningen, för den är ett par år gammal (typ 5) och det vore härligt att veta att den hänger i ett tag till.

men då vet jag iallafall att man bör passa sig får registerpill iallafall. tack för ditt svar!
Citera
2007-12-09, 23:35
  #4
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
nej det är inget att bry sig om (jag förutsätter att du inte märker av nåt problem). man ska passa sig att reparera "fel" i registret, ska man iaf göra det så använd program som tar backup så man kan återställa

Hrm...här håller jag faktiskt inte med dig och det är nog första gången.
Använder främst WinXp Manager för att rensa och komprimera registret och har hittils inte råkat ut för några som helst problem med detta, tvärtom.

Framförallt komprimeringen av registret, dvs ungefär som en defragmentering, anser jag är det som ger mest prestandamässigt.
Sen att det finns en hel uppsjö med skitprogram som inte funkar eller funkar dåligt, det är en sak, men hittar man ett som fungerar så märker man också skillnaden.
Plus att WinXp Manager mer eller mindre TVINGAR en att göra backup, så det kan jag rekommendera.
Även JV16 Powertools kan rekommenderas, och inte bara för registerhantering utan en hel del annat smått och gott.

Med detta sagt, så vill jag ändå komma med en brasklapp: tänk efter före!
Man KAN trots allt strula till det såpass att windows inte startar igen...nu har jag själv aldrig lyckats med detta, trots en del vilda lekar i registret, men det sägs att det är så...
Citera
2007-12-10, 00:52
  #5
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astroman
jag märker inga problem direkt, iallafall. Seg i starten ibland, men den är inte defragmenterad på länge och diskarna börjar bli rätt packade. Hade problem med frysningar ett tag men det försvann, får blue screen eller omstartningar då och då, men på det hela taget tuffar datorn på rätt bra. Men det känns ju bra att optimera körningen, för den är ett par år gammal (typ 5) och det vore härligt att veta att den hänger i ett tag till.

men då vet jag iallafall att man bör passa sig får registerpill iallafall. tack för ditt svar!

se till att inte har för mycket skit som startar med windows, jag har bara fyra program på min stationära
Citera
2007-12-10, 01:49
  #6
Medlem
927s avatar
jag gjorde en scan med programmet nu och jag hamna på 869 fel men det va ju mycket missing shortcut men även "fel" som hörde ihop med tex windows, ie, nero, winrar, foxit, fil-associationer.
jag har ett annat program i datorn sedan länge, det heter easycleaner och det hitta inte ens häften så mycket. antagligen så är det unblue som är närmst sanningen

jag minns en gång när jag hade skapat två genväger på skrivbordet, dom va till floppyn och brännaren. dessa försvann när jag kört ett sånt här seriöst program och jag fick installera om antivirusprogrammet. antivirusprogrammet funka men man kunde inte längre öppna upp det genom att dubbelklicka på ikonen.
men framför allt så har jag läst om många som fått problem med windows och framför allt program. problemet är ju att det finns så (för) många program som kan optimera och reparera, påstås det
Citera
2007-12-10, 16:32
  #7
Medlem
Ett program som jag kan rekomendera är Your Uninstaller. Du avinstallerar program genom Your Uninstaller och efter avinstallationen så börjar den att söka efter dll-filer och reg-keys som tillhör programmet du nyss avinstallerade. På så sätt slipper du massa onödiga nycklar och dll-filer som du inte har någon användning av.
Dessutom kan du sortera dina startup program, dölja onödiga mappar i startmenyn (t.ex. autostart mappen), och massa annat.
Citera
2009-11-01, 20:09
  #8
Medlem
Gammal tråd men jag har goda erfarenheter av detta. använder man rätt program gör det datorn gott. Använd iobits Advanced system care eller tuneup utilities för att fixa registret!
Citera
2009-11-02, 09:52
  #9
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Support

//Mod
Citera
2010-03-25, 22:21
  #10
Medlem
ololizozs avatar
Använd inte sådana skitprogram , CCleaner is the way to go! Gratis, garanterat spyware- och malwarefritt
Citera
2010-04-05, 11:28
  #11
Medlem
spatrics avatar
Vad är det som gör CCleaner bättre än Uniblue Registry Booster?


Jag antar att du testat båda och vet hur de båda programmen skiljer sig rent funktionellt när det gäller exempelvis felsökning i registret? Annars blir ju din kommentar ganska korkad
Citera
2010-04-05, 13:15
  #12
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Egentligen är dessa program rätt säkra. Oftast tar de bara bort tomma mappar i startmenyn, genvägar som pekar till filer som inte finns etc. Att datorn skulle blir snabbare och mer stabil har jag svårt att tro på.

Jag har aldrig stött på problem med CCleaner i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback