Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-12-09, 13:40
  #13
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wikipedia
Konformism är rättning efter omgivningens normer och regler. Även: svårigheten att hävda en avvikande åsikt.

Hur svårt är det, fascism förbjuder avvikande åsikter konformism handlar tydligen inte om detta riktigt.
Citera
2007-12-09, 13:41
  #14
Moderator
Strix m/94s avatar
För att...

...svara på TS fråga, så är min uppfattning att konformism är en nödvändighet för fascism, men att all konformism alls inte indikerar fascism. Tvärtom måste begreppet konformism dissekeras mer noggrannt om manskall kunna ha någon nytta av det. Sannolikt kräver alla sammahållna samhällen i någon utsträckning, på vissa områden, konformism. Det är svårt att tänka sig en demokratisk stat utan viss konformism, tex att en absolut majoritet är besjälade av uppfattningen att demokrati är något önskvärt och värt att behålla. Således tror jag det är bäst att svara nej på TS fråga.
Citera
2007-12-09, 17:55
  #15
Medlem
Aristotélēss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conz
Det är väl också ganska skrämmande att riksdagspartierna är så lika varandra och tillsammans gör gemensam sak i att inte tillåta att nya partier väljs in i riksdagen.
Detta har inget med huruvida partierna är lika att göra.
Ingen vill ha fler partier i riksdagen eftersom det naturligtvis sker på bekostnad
av de partier som redan återfinns där.
Citera
2007-12-09, 19:40
  #16
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristotélēs
Detta har inget med huruvida partierna är lika att göra.
Ingen vill ha fler partier i riksdagen eftersom det naturligtvis sker på bekostnad
av de partier som redan återfinns där.
Blockpartier kan resonera annorlunda.
Citera
2007-12-09, 20:06
  #17
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Instämmer, med tillägget att vi i så falll riskerar att diskutera fascism i överförd betydelse. Om man vill ta ut svängarna kan man i så fall definiera den svenska sossestaten på 60/70-talen som fascistisk: extremt kollektivistisk, partiets makt i det närmaste obegränsad, regimstyrd propaganda, korporativistisk ekonomi, oppositionen tystad eller förföljd o s v. Den uppfyller även kriteriet att majoriteten av befolkningen samtycker i någon form.
Måste erkänna att jag nu tvekar en smula inför en alltför vid definition av fascism. Ovanstående slår mig förvisso som tveksamt, men knappats antidemokratiskt och därmed fascistiskt eftersom sossarnas trots allt inte skrotade fria val.

Citat:
Om man vill vara lite mer strikt i sin definition så håller jag med Drullknull om att fascismen (liksom kommunismen) var nära kopplad till tidsandan och är svår att kopiera idag. Det närmaste man kommer är väl den så kallade nyfascismen, som kan definieiras enligt formeln

Nyfascism = kulturkonservatism + protektionism + välfärdsstat + nationalism

Huruvida det hjälper eller stjälper debatten att använda epitetet fascism om Front National, Dansk folkeparti och SD är annan sak.
Här ser jag ett kriterium jag bortsett från vikten av, det som skrivs "folklig uppslutning kring kampen mot en yttre fiende" dvs det nationella inslaget. Det föreligger förmodligen en perfekt grogrund för ny- eller neofascism när en nation står inför ett yttre hot.

humperdick: Apropå alltför vid definition tycker jag att din verkar vara för snäv, att den nöjer sig med att vara ickedemokratisk. Men jag kanske missförstår dig. Enklast är kantänka att räkna upp några totalitära länder och be dig avgöra om de är fascistiska eller inte: Nordkorea, Libyen, Vitryssland, Iran, Kina, Zimbabwe och Kuba. Jag inkluderar även några där man om man vill kan se fascistiska tendenser: Malaysia, Serbien, Ryssland, Venezuela, Algeriet.

F.ö. kan man kanske i vissa sammanhang anse att religion kan vara ett indirekt kriterium. Resulterar västvärldens delvis gemensamma kamp mot nutidens terrorism att generera öppen fascism i muslimska länder?
Citera
2007-12-09, 21:48
  #18
Moderator
Strix m/94s avatar
När det...

...gäller socialdemokratins ideologiska besläktande med fascismen, så tycker jag nog det ligger litet grand i vad stalinisterna säger: http://sv.wikipedia.org/wiki/Socialfascism

Det finns drag, men ingen fullständig överensstämmelse, mellan s och f. Ankan pekar på flera sådana. men som TS påpekar så avskaffar inte socialdemokratin allmän val - de avskaffar bara nyttan med dem.
Citera
2023-08-24, 22:16
  #19
Medlem
John-Roccas avatar
Det här är en jättegammal tråd men jag hamnade här nu och vill passa på att tipsa om Simone Weils "Om de politiska partiernas allmänna avskaffande" en liten välskriven pamflett på drygt 100 sidor från 1943 där hon belyser problemen med demokrati och parlamentarism. Alla partier vill växa, inget parti har satt ett tak för när de vuxit tillräckligt, alltså är alla parter totalitära. Hon formulerar sina kloka tankar väldigt bra, läs den!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback