Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-22, 10:28
  #445
Medlem
RetardedDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback3r123
Har du ens varit i USA? Man kan ju inte diskutera religion där i alla fall. Om man berättar att man är ateist skulle många reagera på ett sett du inte kan ana.

EDIT:

Måste ge några anledningar till att man vill stanna i Sverige:

- Svårt att få goda vänner om man inte har samma modersmål (skulle nog funka med engelska efter ett tag i ett engelsktalande land).

- Inget land har så hög standard på allt som i Sverige. Alla som varit utomlands borde förstå detta. Går bara att få samma standard om man är mångmiljonär i andra länder.

- Skönt att slippa religion.

Finns såklart massor med saker jag inte gillar med Sverige men var tvungen att nyansera debatten lite.

Jag har bott i USA ett tag, på två olika platser. Religion går visst utmärkt att diskutera. Självklart varierar väl detta lite över landet, men ingenstans är det så extremt inskränkt som i Sverige där alla tycker man är dum i huvudet om man inte tillber Darwin.

Kan hålla med om att standarden i Sverige är svår att matcha. Men grejen är väl att det är ganska lätt att bli mångmiljonär i t ex USA, medan det är i princip omöjligt i Sverige
Citera
2011-11-23, 17:19
  #446
Medlem
Deksters avatar
Jag bodde i England i tre år men längtade till slut hem såpass mycket att jag helt sonika också flyttade hem. Kan inte säga att jag ångrade det. Jag är i grunden samhällsvetare men har snart en doktorsexamen i humaniora. Det jag hade kunnat vinna på att bo utomlands vore att ha större chanser till en akademisk karriär, men jag väljer hellre att ha ett fast jobb som bara kräver en vanlig universitetsexamen i Sverige än att flacka runt på vikariat på olika universitet i England och USA på jakt efter nånting permanent nån gång i framtiden.

Jag känner mig överhuvudtaget inte lockad att flytta utomlands igen. Jag tvivlar på att jag skulle kunna tjäna så mycket mer utomlands med min utbildning (om jag inte skulle jobba för EU eller FN), men pengar är hursomhelst inte allt för mig, även om det givetvis är viktigt. I Sverige är jag en del av samhället, medan utomlands förblir jag alltid en främling. Sverige är kanske inte det perfekta landet, men det är mitt.
Citera
2013-10-13, 15:30
  #447
Medlem
Jag har rest mycket och vart i 30+ länder i Europa och Asien. Även bott i London två gånger. Jag kom nyss hem efter ha bott i Kina i ett år och måste sannerligen säga att vi har jävligt bra i Sverige.

Första veckan jag kom hem var jag i nästan i ett chocktillstånd, det kändes som om jag hade kommit till ett paradis. Mina föräldrar fick övertyga mig att man kunde dricka vattnet. Rent vatten! Ren luft! Rena gator! Ingen trängsel. Kvalitetsvaror till bra priser. Ingen lurendrejeri. Civilcerade människor.


Om jag jämför med Europa så tycker jag forfarande vi har skitbra.
När man är i London så känns allting så gammaldags. Byggnader och sånt är väldigt "1800-tals-aktigt". På vintern fryser man ihjäl då det knappt finns någon isolering och fönster med bara en glasskiva. Problem med råttor också. Köken håller dålig standard. Många överfeta whitetrash. Förorter som nästan ser väldigt nerkört och "ser halvfattigt ut". Invandrarpack överallt. I helhet väldigt sunkigt.

Sedan när jag är i Paris så känns det ganska dammigt och smutsigt, zigenare som står i varje hörn och ska luras. Negrer och araber överallt. (De negrer och araber vi har i Sverige är knappt något jämfört med många andra länder), mycket sopor och klotter. Förorter ser nerkörda ut. Vågar knappt gå ut på kvällen.

Varje gång jag flyger hem och närmar Arlanda och blickar över Stockholm så känns det verkligen som något paradis i jämförelse. Det första man märker är det är rent och snyggt. Organiserat. STANDARD på allting. Fina toaletter också! Frisk luft! Fräscht! Fräscha människor! Inget sunkigt white trash. Vattnet smakar inte klorin. Ingen smog.

När jag var yngre så gillade jag att kritisera Sverige om allt men inser nu att faktiskt uppskattar Sverige.
Citera
2014-01-06, 18:17
  #448
Medlem
derautos avatar
Bumpar tråden, br någon av er utom lands?
Citera
2018-03-18, 18:16
  #449
Medlem
Håller med, då snabbt jag är klar med min utbildning så ska jag emigrera till något bättre land. Kina, Singapore, Japan, Spanien Australien och USA är alternativ.
Citera
2018-03-18, 18:30
  #450
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VECTROTALENZIS
Jag har rest mycket och vart i 30+ länder i Europa och Asien. Även bott i London två gånger. Jag kom nyss hem efter ha bott i Kina i ett år och måste sannerligen säga att vi har jävligt bra i Sverige.

Första veckan jag kom hem var jag i nästan i ett chocktillstånd, det kändes som om jag hade kommit till ett paradis. Mina föräldrar fick övertyga mig att man kunde dricka vattnet. Rent vatten! Ren luft! Rena gator! Ingen trängsel. Kvalitetsvaror till bra priser. Ingen lurendrejeri. Civilcerade människor.


Om jag jämför med Europa så tycker jag forfarande vi har skitbra.
När man är i London så känns allting så gammaldags. Byggnader och sånt är väldigt "1800-tals-aktigt". På vintern fryser man ihjäl då det knappt finns någon isolering och fönster med bara en glasskiva. Problem med råttor också. Köken håller dålig standard. Många överfeta whitetrash. Förorter som nästan ser väldigt nerkört och "ser halvfattigt ut". Invandrarpack överallt. I helhet väldigt sunkigt.

Sedan när jag är i Paris så känns det ganska dammigt och smutsigt, zigenare som står i varje hörn och ska luras. Negrer och araber överallt. (De negrer och araber vi har i Sverige är knappt något jämfört med många andra länder), mycket sopor och klotter. Förorter ser nerkörda ut. Vågar knappt gå ut på kvällen.

Varje gång jag flyger hem och närmar Arlanda och blickar över Stockholm så känns det verkligen som något paradis i jämförelse. Det första man märker är det är rent och snyggt. Organiserat. STANDARD på allting. Fina toaletter också! Frisk luft! Fräscht! Fräscha människor! Inget sunkigt white trash. Vattnet smakar inte klorin. Ingen smog.

När jag var yngre så gillade jag att kritisera Sverige om allt men inser nu att faktiskt uppskattar Sverige.

Det här var roligt. Dags att jämföra Sverige 2018 med Sverige 2013. Helvete vilket snabbt förfall som ägt rum.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback