Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-07, 12:57
  #1
Medlem
Tjena, har införskaffat en ny dator och skulle installaera vista x86 på den, men jag stöter på lite problem.

Kan hörja med hårdvaran.

Moderkort: MSI K9N Platinum
CPU: AMD Athlon X2 6000+
Minne: GEIL DDR2 800MHz (4x1 Gb)
DVD: Samsung WriteMaster SATA
HDD: 2x WD Raptor 74 Gb, skall köras i RAID 0

Nuså, när jag väll har fått ihop allt och ska starta installationen så fungerar det först bra. Det komme upp ett meddelande om att "Windows läser in filerna" eller liknande och en mätare räknar upp till allt är klart.

Sedan kommer jag till installationsfasen. Då hittar den helt plötsligt inte på min DVD länge, utan vill ha drivrutiner för den, så jag läser in drivrutinerns för RAID-contollern på moderkortet, men det funkar inte. den säger då att det inte finns några kompatibla enheter i systemet. Detta har jag löst genom att använda en annan DVD som kopplas via IDE.

Använder jag istället en DVD via IDE går det bra tills det att jag ska skapa partioner på disken. Den hittar naturligtvis inte på disken, utan vill ha drivrutiner för RAID-controllern, sagt opch gjort läser jag in dem från ett USB-minne, och det fungerar alldeles utmärkt den hittar disken och nu helt plötsligt även SATA-brännaren.

Nu när den hittar all hårdvara tycker man ju att det skall gå som en dans, men nejdå, när jag väl skall skapa partitioner får jag upp ett felmeddelande med felkoden 0x80300002 om att det inte gick att skapa partitionen.

Jag har testat att använda Paragon Partition Manager för att skapa partitioner, men installationsprogrammet hittar iallafall inga partitioner.

Detta problem uppstår alltså bara med Vista x86, försöker jag installera Vista x64 eller valfri XP version fungerar det alldeles utmärkt.

Jag har testat att ladda ner den senaste drivrutinerna från MSI, men dem fungerar ej heller, så nu vet jag inte vad jag skall ta mig till.

Någon vänlig själ som har några förslag på vad jag kan göra eller som har haft liknande problem.

// zekel

edit: har testat det som jag hittade på Microsoft, men det hjälpte inte.
Citera
2007-12-07, 13:07
  #2
Medlem
Steamers avatar
Har du testat med en annan x86 dvd? Lite långsökt men kanske det är nåt litet fel på skivan.
Fast å andra sidan, att den lämnar av ett felmeddelande om oskapad partition, har varit med om det på en sån 74 gb Raptor men den var typ två år gammal, låter mysko att det skulle vara så på en eller två sprillans nya (om dom nu är det).

Har du testat att installera utan RAID?
Citera
2007-12-07, 13:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steamer
Har du testat med en annan x86 dvd? Lite långsökt men kanske det är nåt litet fel på skivan.
Fast å andra sidan, att den lämnar av ett felmeddelande om oskapad partition, har varit med om det på en sån 74 gb Raptor men den var typ två år gammal, låter mysko att det skulle vara så på en eller två sprillans nya (om dom nu är det).

Har du testat att installera utan RAID?

Har testat med två olika x86 skivor, det blev ingen skillnad.

Har i BIOS testat att ställa SATA portarna på, RAID, AHCI, IDE Native, samma problem då med.

Kan det vara x86 drivrutinerna som inte fungerar som det ska?

// zekel

edit: båda diskarna är nya.
Citera
2007-12-07, 14:54
  #4
Medlem
Steamers avatar
tja fan, det låter allt bra mysko. jag har dessvärre inte några mer tips annat än kanske testa med en annan disk?
Citera
2007-12-07, 17:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steamer
tja fan, det låter allt bra mysko. jag har dessvärre inte några mer tips annat än kanske testa med en annan disk?

Tror inte att det beror på nån av diskarna, eftersom att jag kan installera både Vista x64, Windows XP och Windows XP x64 på dem utan problem.

// zekel
Citera
2007-12-07, 19:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zekel
Tror inte att det beror på nån av diskarna, eftersom att jag kan installera både Vista x64, Windows XP och Windows XP x64 på dem utan problem.

// zekel

Att du inte kör in x64 då för det verkar ju funka
ett problem kan ju vara minnena prova att plocka bort 2 gb.

Annars kan det ju bero på att det inte är Äkta vista men vad vet jag

hoppas det löser sig
Citera
2016-02-21, 02:39
  #7
Medlem
Alonens avatar
(Gammal tråd, men om någon kör fast på denna jävla felkod 0x80300002...)

Jag hittade jävlar inte nån vettig info på Internet, var så skogstokig på min bärbara (I7 fyrkärnig 16GB) så jag var färdig att slakta datorjäveln, kunde fan inte ens installera en sprillans 10 PRO (ärlig!) på fanskapet!

Lösningen?

Deletade disken i Diskpart!

Sen funkade allt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback