Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2007-12-08, 19:54
  #37
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klåd Junker
Rent journalistiskt har Uppdrag Granskning blandat ihop äpplen med päron denna gång. De kunde ju te x. syna grönsakerna på Hemköp och snabbmatsäcklet på OkQ8; de där hundskitarna till "korv" som snurrar i grillen halva dan. Alla dessa menyer med skräp som serveras på varje mack med självaktning...
På vilket sätt innebär griseri i andra delar av livsmedelsindustrin att UG "blandat ihop äpplen och päron" i fallet med ICA-handlarnas kriminella kötthantering?
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Nu tror jag visserligen rätt övertygad om att detta är spritt, inte bara inom andra ICA-butiker, utan även i andra livsmedelskedjor, men att Josefsson valde ut dessa slumpmässigt tvivlar jag starkt på. Naturligtvis har de fått tips och gjort research så de var nog rätt så säkra på vad de skulle hitta innan inspelningen.
De hade, enligt egen uppgift, fått tips om om en butik (av den där mulatten som satt och berättade tror jag) och valde sedan tre andra ICA Maxi på måfå (antagligen tog de väl de tre största på bekvämast köravstånd från den i Botkyrka de fått tips om och det är ju ett slumpval så gott som något). Det finns i dagsläget ingen anledning, såvitt jag kan se, att tro att detta skulle vara lögn.
Citat:
Ursprungligen postat av zzpac
Han ville ju verkligen få det till att detta är något som skulle vara en del av utbildningen som ICA-anställd och något som alla gör.
Uppenbarligen har det ju ingått i utbildning och arbetsinstruktion i fyra av fyra kontrollerade butiker. Det är knappast en slump.
Citera
2007-12-08, 20:00
  #38
Medlem
Men vilka nollor folk är. ompackad kött har alltid funnits o kommer alltid finnas. Slänga en dag gammal köttfärs, näru man packa om det eller blandar det med nytt. Händer överallt på ALLA butiker någon gång
Citera
2007-12-08, 20:11
  #39
Medlem
techno_the_kings avatar
Det är inte bara köttfärs som packas om
ostar som är förpackade av affären själva kan ha varit ost som har legat i osthyllan & blivit möglig
möglet hyvlas givetvis bort & osten packas om nytt datum sätts & kunden köper osten i tron att den är "färsk"

samma sak med pålägg tex medvurst skinka mm som affären har packat
även detta packas om
i den Icabutik som jag jobbade i så fick jag i uppdrag att hämta in alla gamla förpackningar med skinka medvurst mm sen så tog chefen & sprättade upp förpackningarna luktade på ex skinkan
lukta den bra så packades den om
& lukta den dåligt så ant slängdes den el blev pyttbitar

& även vanligt kött packas om
fläskkotletter mm
den dåliga biten läggs givetvis längst ner & med fina sidan upp & övriga läggs över denna

& detta lär pågå i fler affärer än man kan ana
garanterat..
Citera
2007-12-08, 20:24
  #40
Medlem
frallzorzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzpac
Definitivt. Kommunisten Janne Josefsson skulle ju aldrig få för sig att tala illa om det mysiga Konsum med sin Blå-vita köttfärs.

Nu vet jag inte om du är medveten om det, men de enda aktörerna på marknaden är inte Coop och ICA. Varför gav han sig inte på Willys och Lidl? Fnys. ICA är marknadsledande och det största matvaruföretaget i Sverige, alltså naturligt att leta upp skiten om dem först. Men visst han hade gärna fått syna några konkurrenter också.
Citera
2007-12-08, 20:46
  #41
Medlem
Klåd Junkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
På vilket sätt innebär griseri i andra delar av livsmedelsindustrin att UG "blandat ihop äpplen och päron" i fallet med ICA-handlarnas kriminella kötthantering?
Med detta uttryck menar jag bara att det finns en massa annat som egentligen vore mer värt att "lyfta upp"...
Sedan presenterades köttfärsen som det mest jävliga man kan göra med kött, vilket på sitt sätt är sant. Att personal drullar och tappar kött på golvet tycker jag faktiskt är tiofallt jävligare än att märka om köttfärs som ingen blivit sjuk av.

Vad jag egentligen menar är att Janne Josefsson får ett speciellt indignerat darr på stämman så snart det kommer till att människor arbetar upp en förmögenhet och köper kåk i skärgården. Per automatik är detta ena svin som absolut har sina lortiga jävla giriga nävar nerkörda i köttfärsen. Journalistik kan göras på många sätt. Man kan skildra det lilla förhållandet och inrikta sig på detaljer. Man kan också svepa blint över en hel koncern och blanda ihop Ica-handlarens miljonkåk i skärgårn med kötthanteringen i butiken. Syftet med detta är att vi som tittar ska känna avsmak för såväl köttfärsen som den girige handlarn.

Jag säger inte att Janne Josefsson står för någon speciellt dålig journalistik. Han arbetar dock enligt en metod som jag inte alltid tycker blir lika sann och effektiv som den som bara riktar in sig på te x. köttfärsen.
Både Uppdrag Granskning och tidigare StripTease vill gärna sätta dit människor. Jag tycker faktiskt man kan uppnå sina journalistiska mål med mer subtila medel.
Citera
2007-12-08, 22:19
  #42
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klåd Junker
Med detta uttryck menar jag bara att det finns en massa annat som egentligen vore mer värt att "lyfta upp"...
OK, du visste bara inte hur uttrycken med äpplen och päron normalt används på svenska. Ja, sånt kan ju hända den bäste.
Citat:
Ursprungligen postat av Klåd Junker
Vad jag egentligen menar är att Janne Josefsson får ett speciellt indignerat darr på stämman så snart det kommer till att människor arbetar upp en förmögenhet och köper kåk i skärgården. Per automatik är detta ena svin som absolut har sina lortiga jävla giriga nävar nerkörda i köttfärsen. Journalistik kan göras på många sätt. Man kan skildra det lilla förhållandet och inrikta sig på detaljer. Man kan också svepa blint över en hel koncern och blanda ihop Ica-handlarens miljonkåk i skärgårn med kötthanteringen i butiken. Syftet med detta är att vi som tittar ska känna avsmak för såväl köttfärsen som den girige handlarn.
Visst, Josefsson använder ofta den sortens dramaturgi. Men även om den ibland blir ganska fånig (som när någon mellanchef på en liten kommuns socialförvaltning framställs som makthavare) så tycker jag inte den var helt malplacerad här. Dessa handlare hade satt i system att med kriminella metoder lura sina kunder i syfte att berika sig själva. Då är det inte helt utanför det rimligas gräns att se vad de använder sitt byte till. Jag har heller inget direkt emot att man tar heder och ära av den sortens personer och låter dem löpa gatlopp i medierna även om det kanske inte är riktigt syftet med public service. De har, till syvende och sist, bara sig själva att skylla.
Citera
2007-12-08, 22:47
  #43
Medlem
buffalos avatar
Efter att ha sett klippet så vill jag jävligt gärna bli Ica-handlare, summorna som butiksinnehavarna tar ut är ju löjliga.
Citera
2007-12-09, 00:16
  #44
Medlem
Klåd Junkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
OK, du visste bara inte hur uttrycken med äpplen och päron normalt används på svenska. Ja, sånt kan ju hända den bäste.
Ta du och tala om för mig och alla andra språkfattiga krakar hur dessa uttryck normalt används på svenska.
Personligen tyckte i alla fall jag att det var en passande parafras i ett ämne som handlar om livsmedel.

Citera
2007-12-11, 07:58
  #45
Medlem
Varför ska man sjunka till samma nivå som de, det är ju förskolenivå.
Respektera deras position i samhället, de har födds till att bli chefer som dra in stora summor pengar precis som t ex. Kungen, De kan inte hjälpa det.
Tänk på de i Afrika som inte ens får en smula och så är vi så kräsna och tycker det är så fel av att vi äter upp maten som "borde" slängas. Jag betalar gärna fullt pris bara jag får mat för dagen. Hade det inte varit för ICA så hade vi ju svält ihjäl och de ger oss jobb!
Citera
2007-12-11, 08:49
  #46
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niss3
Det kan ju också vara så att dessa ICA butiker sins emellan bestämt sig för att gå tillväga så här. Jag har jobbat i en ICA Kvantum och där gjorde vi inte som butikerna Janne Josefsson besökte. Att man har 130 kartonger malen färs kvar i kyldisken klockan 2145 en kväll är skrämmande, gällande praxis angående egenmalet kött brukar vara att man maler fram tills 17-18 på kvällen, tar färsen slut efter det så maler man utefter om kunden vill ha.

Vad då ska man inte få handla köttfärs om man undviker skrik-kalabaliken vid 17-18 och får man handlar när det är lugnt i affären ?
Citera
2007-12-11, 12:06
  #47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Det är inte bara köttfärs som packas om
ostar som är förpackade av affären själva kan ha varit ost som har legat i osthyllan & blivit möglig
möglet hyvlas givetvis bort & osten packas om nytt datum sätts & kunden köper osten i tron att den är "färsk"
aha, det är därför den förpackade osten från arla håller i evigheter och vissa ostar kan börja mögla på bara någon vecka, där har vi svaret. när jag va liten och bodde hemma har jag inget minne överhuvudtaget att jag sett möglig ost, fastän bitarna va i kilosklassen. nu när jag flyttat hemifrån så har osten börjat mögla nästan på direkten och jag har tänkt att det är jag som gör nåt fel med den när jag lägger in den i kylskåpet eller nåt, fast det kanske bara är butiken som har haft den framme i ett halvår och packat om den hela tiden. gött det känns att veta att det inte är jag som gjort fel utan affären. Handla inte på TEMPO I GRÄNNA, de packar om ost och köttfärs hela tiden. köttfärsen har vart grå vid vissa tillfällen. jävla as, stryk ska dom ha!
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback