2007-12-05, 23:27
Medlem
substitutes avatar
Så har det hänt igen då, fruktansvärt tragiskt

Flera personer uppges vara skottskadade
Mannen öppnade eld och sköt vilt omkring sig.

Tio personer uppges vara döda, inklusive gärningmannen, skriver AP.

– Mina knän skakade, säger vittnet Kevin Kleine till AP.

Skottdramat uppges ha börjat vid 14-tiden lokal tid i ett köpcentrum i Omaha i delstaten Nebraska i USA.

Tio personer uppges vara döda, inklusive gärningsmannen. Ytterligare fem personer ska ha skadats, varav två allvarligt, uppger AP.

– Mina knän skakade. Jag visste inte vad jag skulle göra så jag sprang som alla andra, säger vittnet Kevin Kleine, 29, till AP.

”Ett 20-tal skott”
Vittnet Heidi, som jobbar i köpcentrumet, säger till Fox News:

– Allt vi vet är att folk skrek och sprang från (affären) Von Maur och sa att någon sköt.

Keith Fidler, som jobbar på Von Maur säger att han först hörde en salva på fem-sex skott, och sedan ytterligare 15-20 skott, skriver AP.

En massiv polisinsats jagade mördaren i Westroads Mall i Omaha, men mannen hade tagit sitt eget liv.

USA:s president George Bush besökte staden tidigare under dagen, men hade redan gett sig av när skottdramat startade, uppger AP
. (citat ur Aftonbladet)
Citera
2007-12-05, 23:36
Medlem
lelleps avatar
Hände detta väldigt nyligen eller?
Tragiskt..9 döda.
Citera
2007-12-06, 11:01
Bannlyst
På aftonbladet står det massor.
Citera
2007-12-06, 11:16
Medlem
Ptomas avatar
Kan någon komma med en vettig förklaring och då inte bara invandrar relaterat, om hur det kommer sig att Kanada, som har lika mycket vapen per hushåll som USA, är i extremt mycket högre grad besparade från dåd liknande detta?
Citera
2007-12-06, 11:17
Medlem
någon som vet vilket vapen skytten använde sig av?
Citera
2007-12-06, 11:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ptoma
Kan någon komma med en vettig förklaring och då inte bara invandrar relaterat, om hur det kommer sig att Kanada, som har lika mycket vapen per hushåll som USA, är i extremt mycket högre grad besparade från dåd liknande detta?

Tar staten hand om sina medborgare i Kanada?
Kan inte mycket om det, men i USA så är det ju typ:
tjäna pengar eller gå och dö bakom en container.
Klart folk blir galna, utstötta, stressade, uppgivna och tar till desperata metoder för att bli hörda när de lever i ett sånt samhälle som de gör i USA.

T.ex blev en 14årig pojke avstängd från skolan, vad skulle han ta sig till då?
Ingen skola=inga pengar=ingen framtid där... han sköt sin rektor till döds.

USAs regering borde nog sluta bry sig om andra länder så mycket och börja ta hand om sina medborgare bättre.
Citera
2007-12-06, 11:46
Bannlyst
Kanada och USA är nästintill lika stora bara det att det bor ca nio gånger mer människor i USA
Citera
2007-12-06, 12:10
Medlem
Ptomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kublai Khan
Kanada och USA är nästintill lika stora bara det att det bor ca nio gånger mer människor i USA

yeah daah. T-t-t-tänkte inte på det. Självklart borde jag insett att antalet invånare är förklaringen och i så fall så har vi lika mycket mord procentuellt sett per invånare även i lilla Sverige. Tack för uppsträckningen Kublai, den satt där den skulle.
Citera
2007-12-06, 12:12
Medlem
Ptomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse
Tar staten hand om sina medborgare i Kanada?
Kan inte mycket om det, men i USA så är det ju typ:
tjäna pengar eller gå och dö bakom en container.
Klart folk blir galna, utstötta, stressade, uppgivna och tar till desperata metoder för att bli hörda när de lever i ett sånt samhälle som de gör i USA..

USAs regering borde nog sluta bry sig om andra länder så mycket och börja ta hand om sina medborgare bättre.

Är det så enkelt att Kanada helt enkelt är ett bättre samhälle med bättre skyddsnät? Kan själv för lite om det..
Citera
2007-12-06, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ptoma
Kanada är ett glesbefolkat land med 30 miljoner invånare medan USA har 300 miljoner invånare. Det är klart att det går en hel del galningar och skumma människor på det. Svensk media rapporterar dessutom mycket kring just USA så det känns mer nära inpå men då tänker man inte lika ofta på hur grymt stort det landet egentligen är.
Citera
2007-12-06, 13:14
Medlem
Ptomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conz
Kanada är ett glesbefolkat land med 30 miljoner invånare medan USA har 300 miljoner invånare. Det är klart att det går en hel del galningar och skumma människor på det. Svensk media rapporterar dessutom mycket kring just USA så det känns mer nära inpå men då tänker man inte lika ofta på hur grymt stort det landet egentligen är.

Det argumented håller tyvärr inte i mina ögon. Frågeställningen är att de har lika mycket vapen per invånare men långt ifrån lika mycket mord. Oavsett antal invånare. Kanadensare är knappast hillbillys hela bunten, gott om storstäder packat med folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in