• 1
  • 2
2007-12-05, 22:05
Bannlyst
Systematiskt köttfusk på ICA

ICA ett kriminella nätverk

Snart är det jul, en av årets viktigaste mathelger. Men vad händer bakom köttdisken på Sveriges största matvarukedja - när kunderna inte ser? Gårdagens köttfärs som etiketteras om till nytt datum. Gammalt kött som mals ner till köttfärs. Kött som plockas upp från golvet och säljs - så ser verkligheten ut på ICA.

- Nu fick Svensson något nytt att tänka på, det är ju löjligt vilka småskojare Bandidos och Loylty är om man betänker att det finns en ICA i vareviga lite håla.

Utländsk fläskfilé packas om till "svensk" fläskfilé och säljs till ett högre kilopris, att fryst kyckling som legat i lagerfrysen i flera år marineras och grillas och att missfärgat kött mals ner till köttfärs.

Uppdrag gransknings reportageteam fyra olika ICA Maxi-butiker runt om i Stockholmsområdet: Haninge, Botkyrka, Nacka och Södertälje. Tillsammans omsätter de fyra butikerna 2,5 miljarder kronor per år och är därmed bland de största i Sverige.

Precis innan stängningsdags märkte reportageteamet upp ett antal köttfärspaket med små klisterlappar på förpackningens undersida. Vikten på köttfärsen och färgen på klisterlapparna noterades, för att exakt kunna avgöra om det verkligen var samma köttfärspaket som återkom i köttdisken dagen efter.

Nån som jobbat på ICA som kan berätta mer? Hur stort är det här? Är det mer man fuskar med på ICA, händer detta i alla matbutiker?

Läs mer och ett tag till / Se hela programmet från den 5 december

Här hängs ICA-handlarna ut som gängledare

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...01&lpos=lasMer

Eller sök på SVT.se / Uppdrag granskning

.
Citera
2007-12-05, 22:11
Medlem
jävla uppdrag gransknings, det är felaktigt och det är ju inte första gången UG gör ett repotage som är felaktigt
Citera
2007-12-05, 23:45
Medlem
Lukatar inte gammal köttfärs jävligt dåligt då?
Citera
2007-12-05, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av degan
jävla uppdrag gransknings, det är felaktigt och det är ju inte första gången UG gör ett repotage som är felaktigt

Vad var felaktigt?
Citera
2007-12-06, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av degan

Verkar ju lite märkligt att erkänna om man nu anklagats felaktigt :-)
Citera
2007-12-06, 14:24
Medlem
Tammers avatar
Hoppas butiksägarna får rejäla straff, och att detta fusk tas upp till debatt i riksdagen. Särskilt med tanke på allt tal om bidragsfusk od, där man gärna jagar fattiga människor som försöker fuska till sig några hundralappar. Här handlar det om folk som tjänar tiotals miljoner, och ändå gör så här. Motbjudande. Den hederlige företagaren, finns han..?
Citera
2007-12-06, 17:50
Medlem
När jag jobbade på en mindre ICAbutik under sommarloven under skolåren var det standard att märka om den köttfärs som inte sålts under dagen. Dock var man lite mer finessrik där, man malde ner den tillsammans med den köttfärs man malde till nästa dag, så de översta paketen varje dag innehöll lite blandat dagsfärskt och gårdagens rester.

Brukar aldrig handla köttfärs om jag är inne tidigt i en butik. De gamla las åtmistone högst upp i högen där jag var.
Citera
2007-12-06, 17:55
Bannlyst
Om nån missat det så tål det att upprepas; Detta sker i alla butiker som packar kött själva.
Citera
2007-12-06, 17:58
Medlem
Vad spelar det för roll lägg ner. Kött är kött, protein är protein och näring näring. Så länge jag inte blir sjuk eller dör av det så bryr jag mig inte.
Citera
2007-12-06, 18:02
Medlem
Skiftnyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bantning
Så länge jag inte blir sjuk eller dör av det så bryr jag mig inte.

Är det inte det som är hela grejen?
Gammal köttfärs=mycket bakterier=risk att bli sjuk
Citera
2007-12-06, 18:03
Medlem
MrTambourineMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bantning
Vad spelar det för roll lägg ner. Kött är kött, protein är protein och näring näring. Så länge jag inte blir sjuk eller dör av det så bryr jag mig inte.
Kunde inte ha uttryckt det bättre själv.
Citera
2007-12-06, 18:05
Medlem
Bengrots avatar
Tycker att det är lite taskigt att ICA hängs ut när det här är utbrett i hela branschen. Har en polare som är föreståndare för en Konsumbutik och han säger att de gör precis likadant. Det handlar om att få bort den grå färgen som uppstår ganska snabbt på köttfärs. Egentligen inget större problem om man bara ser till att färsen blir ordentligt upphettad vid tillagning.

Man bör dock se upp med köttfärs under sommarens rötmånadperiod. Har man otur kan man bli riktigt sjuk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in