Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-12-05, 18:55
  #1
Medlem
Så här är dets avatar
Var kommer allt daltande med människor i samhället från? Tanken slog mig idag när jag stod och handlade mat. Jag hade köpt några liter mjölk och några bananer. Jag hade bråttom så jag tog kassan med minst kö, fast framför mig stod en kärring med en fullastad kundvagn och en andedräkt som var ett rökmoln. På bandet låg det både cigaretter, tidningar och lite mat. Jaha! tänkte jag och såg min tid försvinna medan hennes aftonbladet och cigaretterna gled förbi kassörskan och pep.

När allt var inslaget och hon skulle betala visade sig att damen inte hade behagat att utrusta sig med varken pengar eller kort, eller jo, lite pengar hade hon men knappast så att det räckte. Sedan stod hon där med sin dotter, krånglade och stal min dyrbara tid. Kassörskan fick ropa på flera olika människor innan kärringen fick lämna ifrån sig alla sina prylar och gå därifrån. Sedan fick jag betala och gå därifrån. Kassörskan sa till och med "jaha, nu fick du vänta extra länge".

Jämt skyller man på samhället - det är samhället som delar ut så låga bidrag och det är alla möjliga utgifter som blir dyra. Men med ett vanligt jobb kan man faktiskt leva mycket gott i dagens Sverige. Socialmorsor kan rent av hålla käften för de går bara och plockar ut sitt bidrag en gång i månaden så att de kan köpa sina cigaretter. Saker som jag aldrig skulle köpa trots att jag har råd. Jag lever dessutom bra, och utan att snåla speciellt mycket så kan jag även spara undan lite pengar varje månad. Är det någon högre makt i samhället som tycker om mig och hade förbannat kärringen i affären idag, eller var det bara hennes oförmåga att ta eget ansvar som gjorde sig påmind? Jag gissar på det sistnämda. Om man har dåligt med pengar, varför röker man och varför köper man tidningar då? Är det samhället som tvingar alla patrask att röka sönder sin hals och göra slut på sina pengar? Nej, de själva gör det egna valet att unna sig tidningar och cigaretter. Jag vill inte döma rökare och folk som har glädje av aftonbladet, men de som gnäller för att de inte får ekonomin att gå ihop i slutet av månaden, och sedan handlar de cigaretter och annat skräp så att de står härliga till, De gör mig irriterad.

Sedan tycker man synd om dessa patrask. Människan i affären idag borde ha varit medveten om att hon hade lite pengar och sedan gjort en överslagsräkning för att inse att de inte räcker. Varför tar hon inte sitt ansvar och avstår tidningen, slutar röka och köper billigare mat? En gubbe berättade för mig en gång att när han slutade röka så la han pengarna som han rökte upp i en skål varje dag. När skålen blev full gick han till banken och satte in pengarna. Efter ett tag gick han och köpte ett hus för pengarna. Han slutade röka på sjuttiotalet och när husköpet skedde vet jag inte, men kan man köpa ett hus för cigarettpengar så borde minsann socialbidragen vara oförskämt höga. Hur kan man påstå att arbetslösa har dålig ekonomi? Deras generösa bidrag borde åtminstone räcka till en Thailandresa om året och samtidigt ge dem ett gott liv under resten av året. Varför ska man dalta med människor som inte förmår sig att ta ansvar för sina liv? Jag stör mig inte på höga bidrag för jag lever som sagt var gott trots höga skatter, då kan jag faktiskt unna de arbetslösa och sjukskrivna ett drägligt liv. Men de som inte försöker att ta sitt ansvar och klara sig på sitt bidrag, de ska inte ha ett enda öre av min lön!

Sluta rök, kärringar och göbbar! Fatta att mycket pengar inte betyder obegränsat med pengar.
Citera
2007-12-05, 19:08
  #2
Medlem
Lommis avatar
Japp har dom råd att röka 1 paket om dagen och går på socialbidrag så får dom ut minst 16500 kr för mycket att leva på varje år.

Det lustiga med rökare är att dom aldrig har pengar med dom har fan alltid i 100 % av fallen cigg
Citera
2007-12-05, 20:22
  #3
Medlem
Bronco68s avatar
Haller helt med. Själv tjänar jag mycket bra, men star ända och dividerar med mig själv varje vecka om jag skall köpa tidsskriften "Der Spiegel" för 3,50 € eller ej. Jag kan ju faktiskt läsa den när jag är pa puben. Cigarretter skulle jag aldrig drömma om att köpa, likasa läsk eller godis (förutom nan enstaka gang).

I Sverige har det tyvärr gatt sa överstyr att folk helt enkelt anser att de har rätt till vissa grejor oavsett om det har pengar att köpa dem för eller ej. Jag tror att det beror pa att egenansvaret nästan helt har försvunnit. Man känner sig helt enkelt inte ansvarig för sina egna handlingar eller sig själv. Det är en väldigt oroväckande utveckling, som dessvärre haller pa att förstärkas mer och mer.

Principen maste vara att varje människa i första hand maste ta hand om sig själv. När man kan ta hand om sig själv kan man börja ta hand om andra enligt principen hjälp till självhjälp. Det är ju samma sak som när det blir trycknedgang i ett flygplan och andningsmaskerna faller ner. Enligt anvisningarna skall man först ta pa sin egen mask innan man hjälper andra pa med deras mask. I samhället maste det fungera pa samma vis.
Citera
2007-12-05, 20:34
  #4
Medlem
m4ver1cks avatar
Håller med dig om att folk måste ta ansvar över sina egna liv. Samtidigt är det samhällets ansvar att hjälpa de som inte kan det så att dom åtminstone kan leva drägliga liv.

Sen är din observation om damen helt baserad på dina fördomar.
Det kan ju mycket väl ha varit så att hon har jobb tjänar bra med pengar osv, eller att hon går på socialen men ändå sköter sin ekonomi och får det att gå ihop så pass bra att hon kan köpa cigg, bara det att hon hade råkat glömma kort och pengar hemma den gången. En sak händer väl oss alla nån gång?
Citera
2007-12-05, 20:45
  #5
Avstängd
Du är en riktig medmänniska!

Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Var kommer allt daltande med människor i samhället från? Tanken slog mig idag när jag stod och handlade mat. Jag hade köpt några liter mjölk och några bananer. Jag hade bråttom så jag tog kassan med minst kö, fast framför mig stod en kärring med en fullastad kundvagn och en andedräkt som var ett rökmoln. På bandet låg det både cigaretter, tidningar och lite mat. Jaha! tänkte jag och såg min tid försvinna medan hennes aftonbladet och cigaretterna gled förbi kassörskan och pep.

När allt var inslaget och hon skulle betala visade sig att damen inte hade behagat att utrusta sig med varken pengar eller kort, eller jo, lite pengar hade hon men knappast så att det räckte. Sedan stod hon där med sin dotter, krånglade och stal min dyrbara tid. Kassörskan fick ropa på flera olika människor innan kärringen fick lämna ifrån sig alla sina prylar och gå därifrån. Sedan fick jag betala och gå därifrån. Kassörskan sa till och med "jaha, nu fick du vänta extra länge".

Jämt skyller man på samhället - det är samhället som delar ut så låga bidrag och det är alla möjliga utgifter som blir dyra. Men med ett vanligt jobb kan man faktiskt leva mycket gott i dagens Sverige. Socialmorsor kan rent av hålla käften för de går bara och plockar ut sitt bidrag en gång i månaden så att de kan köpa sina cigaretter. Saker som jag aldrig skulle köpa trots att jag har råd. Jag lever dessutom bra, och utan att snåla speciellt mycket så kan jag även spara undan lite pengar varje månad. Är det någon högre makt i samhället som tycker om mig och hade förbannat kärringen i affären idag, eller var det bara hennes oförmåga att ta eget ansvar som gjorde sig påmind? Jag gissar på det sistnämda. Om man har dåligt med pengar, varför röker man och varför köper man tidningar då? Är det samhället som tvingar alla patrask att röka sönder sin hals och göra slut på sina pengar? Nej, de själva gör det egna valet att unna sig tidningar och cigaretter. Jag vill inte döma rökare och folk som har glädje av aftonbladet, men de som gnäller för att de inte får ekonomin att gå ihop i slutet av månaden, och sedan handlar de cigaretter och annat skräp så att de står härliga till, De gör mig irriterad.

Sedan tycker man synd om dessa patrask. Människan i affären idag borde ha varit medveten om att hon hade lite pengar och sedan gjort en överslagsräkning för att inse att de inte räcker. Varför tar hon inte sitt ansvar och avstår tidningen, slutar röka och köper billigare mat? En gubbe berättade för mig en gång att när han slutade röka så la han pengarna som han rökte upp i en skål varje dag. När skålen blev full gick han till banken och satte in pengarna. Efter ett tag gick han och köpte ett hus för pengarna. Han slutade röka på sjuttiotalet och när husköpet skedde vet jag inte, men kan man köpa ett hus för cigarettpengar så borde minsann socialbidragen vara oförskämt höga. Hur kan man påstå att arbetslösa har dålig ekonomi? Deras generösa bidrag borde åtminstone räcka till en Thailandresa om året och samtidigt ge dem ett gott liv under resten av året. Varför ska man dalta med människor som inte förmår sig att ta ansvar för sina liv? Jag stör mig inte på höga bidrag för jag lever som sagt var gott trots höga skatter, då kan jag faktiskt unna de arbetslösa och sjukskrivna ett drägligt liv. Men de som inte försöker att ta sitt ansvar och klara sig på sitt bidrag, de ska inte ha ett enda öre av min lön!

Sluta rök, kärringar och göbbar! Fatta att mycket pengar inte betyder obegränsat med pengar.


Det är konstigt att det finns så mycket hat i vårt samhälle när människor är så förstående som du... "Kärringen" kanske var sjuk? Hur många friska skulle medvetet utsätta sig för förnedringen att hamna i en kassakö full med folk och tvingas gå därifrån utan varor?
Citera
2007-12-05, 20:51
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Var kommer allt daltande med människor i samhället från? Tanken slog mig idag när jag stod och handlade mat. Jag hade köpt några liter mjölk och några bananer. Jag hade bråttom så jag tog kassan med minst kö, fast framför mig stod en kärring med en fullastad kundvagn och en andedräkt som var ett rökmoln. På bandet låg det både cigaretter, tidningar och lite mat. Jaha! tänkte jag och såg min tid försvinna medan hennes aftonbladet och cigaretterna gled förbi kassörskan och pep.

När allt var inslaget och hon skulle betala visade sig att damen inte hade behagat att utrusta sig med varken pengar eller kort, eller jo, lite pengar hade hon men knappast så att det räckte. Sedan stod hon där med sin dotter, krånglade och stal min dyrbara tid. Kassörskan fick ropa på flera olika människor innan kärringen fick lämna ifrån sig alla sina prylar och gå därifrån. Sedan fick jag betala och gå därifrån. Kassörskan sa till och med "jaha, nu fick du vänta extra länge".

Jämt skyller man på samhället - det är samhället som delar ut så låga bidrag och det är alla möjliga utgifter som blir dyra. Men med ett vanligt jobb kan man faktiskt leva mycket gott i dagens Sverige. Socialmorsor kan rent av hålla käften för de går bara och plockar ut sitt bidrag en gång i månaden så att de kan köpa sina cigaretter. Saker som jag aldrig skulle köpa trots att jag har råd. Jag lever dessutom bra, och utan att snåla speciellt mycket så kan jag även spara undan lite pengar varje månad. Är det någon högre makt i samhället som tycker om mig och hade förbannat kärringen i affären idag, eller var det bara hennes oförmåga att ta eget ansvar som gjorde sig påmind? Jag gissar på det sistnämda. Om man har dåligt med pengar, varför röker man och varför köper man tidningar då? Är det samhället som tvingar alla patrask att röka sönder sin hals och göra slut på sina pengar? Nej, de själva gör det egna valet att unna sig tidningar och cigaretter. Jag vill inte döma rökare och folk som har glädje av aftonbladet, men de som gnäller för att de inte får ekonomin att gå ihop i slutet av månaden, och sedan handlar de cigaretter och annat skräp så att de står härliga till, De gör mig irriterad.

Sedan tycker man synd om dessa patrask. Människan i affären idag borde ha varit medveten om att hon hade lite pengar och sedan gjort en överslagsräkning för att inse att de inte räcker. Varför tar hon inte sitt ansvar och avstår tidningen, slutar röka och köper billigare mat? En gubbe berättade för mig en gång att när han slutade röka så la han pengarna som han rökte upp i en skål varje dag. När skålen blev full gick han till banken och satte in pengarna. Efter ett tag gick han och köpte ett hus för pengarna. Han slutade röka på sjuttiotalet och när husköpet skedde vet jag inte, men kan man köpa ett hus för cigarettpengar så borde minsann socialbidragen vara oförskämt höga. Hur kan man påstå att arbetslösa har dålig ekonomi? Deras generösa bidrag borde åtminstone räcka till en Thailandresa om året och samtidigt ge dem ett gott liv under resten av året. Varför ska man dalta med människor som inte förmår sig att ta ansvar för sina liv? Jag stör mig inte på höga bidrag för jag lever som sagt var gott trots höga skatter, då kan jag faktiskt unna de arbetslösa och sjukskrivna ett drägligt liv. Men de som inte försöker att ta sitt ansvar och klara sig på sitt bidrag, de ska inte ha ett enda öre av min lön!

Sluta rök, kärringar och göbbar! Fatta att mycket pengar inte betyder obegränsat med pengar.

Precis, åka till Thailand, för att man slutade att röka, och så kommer det en tsunamivåg och tar ens liv istället för tobaken
Citera
2007-12-05, 22:29
  #7
Moderator
Strix m/94s avatar
Det...

...soosefiering. Förr hävdade man sina intressen genom att framhäva sin goda sido, sina meriter. Numera hävdar man sina intressen genom att visa på hur synd det är om en, hur "kränkt" man är och hur illa "samhället" har behandlat en, varför man önskar få pengar ur den gemensamma kassan, till vilken man mycket sparsamt har bidragit. Människor anpassar sig efter vad som är framgångsrikt och comme il faut. Sosseri, alltså.
Citera
2007-12-05, 22:54
  #8
Medlem
Andolorias avatar
Finns bara ett sätt, rösta SD. Resten av politikerna kommer köra Sverige i botten. Alla andra argument för att rösta annat än SD är relativt oviktiga i sammanhanget. Möjligen möjligen då inte jordens miljöproblem. Men om vi blir ett bajssamhälle så kommer det inte finnas någon vilja eller för den delen pengar till annat än att bidraga till jordens alla lyckosökare som varje dag väller in i Sverige.

Istället för att disskutera nivån på invandringen satt våra kära politiker i TV för en tid sedan och klurade på hur de skulle skaffa fler bostäder för att mottaga horderna som förväntas komma 2008.
Citera
2007-12-05, 23:14
  #9
Medlem
Bulawayos avatar
Slicka uppåt, sparka nedåt!

Eller så kan du vara glad för att du begåvats med mer än alla dessa trasiga människor du ser ner på så mycket
Citera
2007-12-05, 23:29
  #10
Medlem
Aristotélēss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andoloria
Finns bara ett sätt, rösta SD. Resten av politikerna kommer köra Sverige i botten. Alla andra argument för att rösta annat än SD är relativt oviktiga i sammanhanget. Möjligen möjligen då inte jordens miljöproblem. Men om vi blir ett bajssamhälle så kommer det inte finnas någon vilja eller för den delen pengar till annat än att bidraga till jordens alla lyckosökare som varje dag väller in i Sverige.

Istället för att disskutera nivån på invandringen satt våra kära politiker i TV för en tid sedan och klurade på hur de skulle skaffa fler bostäder för att mottaga horderna som förväntas komma 2008.
Sen när ville SD göra något åt bidragsmorsorna?
Det är ju knappast invandrare som är den större delen av bidragskakan,
och även om SD lyckades skicka ut dom så skulle pengarna ändå bara
"återinvesteras" i de förstnämndas "välfärd".

Främlingsfientliga sossar löser lika lite som au naturel.
Citera
2007-12-06, 07:33
  #11
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoinone
Det är konstigt att det finns så mycket hat i vårt samhälle när människor är så förstående som du... "Kärringen" kanske var sjuk? Hur många friska skulle medvetet utsätta sig för förnedringen att hamna i en kassakö full med folk och tvingas gå därifrån utan varor?

Det är inte alls konstigt att det finns så mycket fördomar och förakt i ett samhälle är byggt på kollektivt ansvar, alltså ett ansvar som ingen vill ta. Om man går in i en affär så vet man alltid om man har mycket pengar i plånboken eller ej. Därefter gör man en överslagsräkning för att se om det är rimligt att handla så mycket. Borde man inte ha lärt sig det när man har levt i 40 år? Enligt mig är det att alldeles rimligt krav så därför är det inte ett dugg synd om henne, hon satte sig själv i situationen och får därför ta konsekvenserna.

Citat:
Ursprungligen postat av Andoloria
Finns bara ett sätt, rösta SD. Resten av politikerna kommer köra Sverige i botten. Alla andra argument för att rösta annat än SD är relativt oviktiga i sammanhanget. Möjligen möjligen då inte jordens miljöproblem. Men om vi blir ett bajssamhälle så kommer det inte finnas någon vilja eller för den delen pengar till annat än att bidraga till jordens alla lyckosökare som varje dag väller in i Sverige.

Istället för att disskutera nivån på invandringen satt våra kära politiker i TV för en tid sedan och klurade på hur de skulle skaffa fler bostäder för att mottaga horderna som förväntas komma 2008.

Alla svenska politiker kommer att köra Sverige i botten. SD vill utvisa alla invandrare, och vad får vi kvar då? Jo, de slöa och odriftiga människorna som inte har flyttat till ett annat land.

Jag är emot dagens form av invandring för den bygger på att man tar hand om varenda flykting. Invandrare är de driftiga människorna som tog sig hit, och har de lyckats byta land så borde de vara företagsamma. Men samhällsdaltandet drabbar även dem och några språkliga krav finns inte, och inte några krav om försörjning. Om man slutar dalta och låter folk ta vara på sig själva så tror jag att invandringen är mycket gynnsam för Sverige. Jag struntar fullständigt i moskébyggen och andra muslimska grejer om människorna som går dit lever ett hederligt liv och lär sig svenska.

Men nu är det inte invandring som vi ska snacka om. Alla lata rasister som knappt kan förmå sig att skaffa ett arbete får gå någon annanstans och gnälla. Jag hatar slöa datanördar som lever på bidrag också
Citera
2007-12-06, 08:54
  #12
Avstängd
nja

Om vi skulle köra ut invandrare som går på socialbidrag så skulle kommunerna spara ofantligt med pengar. Sen är svenska socialbidragstagare ofta missbrukare. Hur många invandrare har missbruk eller är pga missbruk kroppsliga sjukdomar oförmögna att ta arbete?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback