Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-14, 09:37
  #7657
Medlem
Någon med tips för meriterande sommarjobb/internship man kan få redan efter 2:an? Har tidigare haft jobb liknande kassabiträde (på den nivån) men känner att det inte riktigt tar mig närmare drömmen om MBB. Går i ett av topp-universiteten ifall det spelar roll...

Tips och erfarenheter sökes!
Citera
2018-10-18, 10:18
  #7658
Medlem
Hej! Läst stora delar av tråden, men ännu inte hittat ett bekräftat svar så tänker att jag lika gärna kan ställa frågan (även fast den kanske kan komma att kännas oerhört självklar för majoriteten här).

Jag gick tidigare i år ut gymnasiet med ca 22,1 i meritvärde och har även 1,8 i HP med i ryggsäcken. Min plan är att välja Indek HT19 på CTH (samt eventuellt kombinera med HHG), nå toppbetyg och skaffa mig fördelaktiga meriter vid sidan om (precis som många andra I:ares ambitioner). Stort fan av problemlösning och matematik så tror det är en linje som kommer passa utmärkt. Min fråga iallafall grundar sig i hur pass vass man behöver vara på engelska för att landa ett internship/jobb på MBB eller något annat högt ansedd konsult-liknande företag? Hur stor del av utbildningen är på engelska? Sker alla intervjuer och efterföljande arbete på engelska?

Under gymnasie-tiden var engelskan mitt i särklass tuffaste ämne. Försöker mata mig med engelska nyheter/podcasts etc och känner väl att jag är någorlunda på att förstå (läsa/lyssna) men desto sämre på att kommunicera (i huvudsak prata). Bör jag spendera resterande tid innan terminen startar till att utveckla min engelska eller är det något jag bör komma in i automatiskt med tidens gång?

Mvh
Citera
2018-10-18, 14:45
  #7659
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12tre
Hej! Läst stora delar av tråden, men ännu inte hittat ett bekräftat svar så tänker att jag lika gärna kan ställa frågan (även fast den kanske kan komma att kännas oerhört självklar för majoriteten här).

Jag gick tidigare i år ut gymnasiet med ca 22,1 i meritvärde och har även 1,8 i HP med i ryggsäcken. Min plan är att välja Indek HT19 på CTH (samt eventuellt kombinera med HHG), nå toppbetyg och skaffa mig fördelaktiga meriter vid sidan om (precis som många andra I:ares ambitioner). Stort fan av problemlösning och matematik så tror det är en linje som kommer passa utmärkt. Min fråga iallafall grundar sig i hur pass vass man behöver vara på engelska för att landa ett internship/jobb på MBB eller något annat högt ansedd konsult-liknande företag? Hur stor del av utbildningen är på engelska? Sker alla intervjuer och efterföljande arbete på engelska?

Under gymnasie-tiden var engelskan mitt i särklass tuffaste ämne. Försöker mata mig med engelska nyheter/podcasts etc och känner väl att jag är någorlunda på att förstå (läsa/lyssna) men desto sämre på att kommunicera (i huvudsak prata). Bör jag spendera resterande tid innan terminen startar till att utveckla min engelska eller är det något jag bör komma in i automatiskt med tidens gång?

Mvh

Arbetet är i stort sett bara på engelska. Intervjuerna kan också vara på engelska. Kör ett utbytesår under studierna så kommer du säkert in i engelskan.
Citera
2018-10-18, 20:21
  #7660
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12tre
Under gymnasie-tiden var engelskan mitt i särklass tuffaste ämne. Försöker mata mig med engelska nyheter/podcasts etc och känner väl att jag är någorlunda på att förstå (läsa/lyssna) men desto sämre på att kommunicera (i huvudsak prata). Bör jag spendera resterande tid innan terminen startar till att utveckla min engelska eller är det något jag bör komma in i automatiskt med tidens gång?

Egentligen behöver du inte oroa dig alls. Så fort du börjar läsa stora mängder facklitteratur på engelska kommer du komma in i språket utan problem. Ännu bättre om du under utbildningen fixar ett relevant extrajobb där du använder engelska dagligen (vilket man gör inom t.ex. finansjobb). Det är liksom en vanesak.

Citat:
Ursprungligen postat av Bullhunter
Arbetet är i stort sett bara på engelska. Intervjuerna kan också vara på engelska. Kör ett utbytesår under studierna så kommer du säkert in i engelskan.

Är så klart en fördel att köra utbyte, men knappast ett krav. Under min utbildning fick jag tyvärr prioritera bort utbyte pga. jobbrelaterade skäl, men har aldrig haft några problem med intervjuer som hålls på engelska eller att jobba på engelska. Språket sitter när man fått in vanan att arbeta på engelska.
Citera
2018-10-18, 23:39
  #7661
Medlem
Tack Bullhunter & Pontiac-Garage för kloka svar :)
Citera
2018-10-19, 08:25
  #7662
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullhunter
Arbetet är i stort sett bara på engelska. Intervjuerna kan också vara på engelska. Kör ett utbytesår under studierna så kommer du säkert in i engelskan.

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Är så klart en fördel att köra utbyte, men knappast ett krav. Under min utbildning fick jag tyvärr prioritera bort utbyte pga. jobbrelaterade skäl, men har aldrig haft några problem med intervjuer som hålls på engelska eller att jobba på engelska. Språket sitter när man fått in vanan att arbeta på engelska.
Av ren nyfikenhet, är det vanligt förekommande i dessa branscher ni nämner att man som svenakar även pratar engelska med varandra? att intervjuer hålls på engelska kan man ju på ett sätt köpa då det också kan ses som ett test på kandidatens förmåga att uttrycka sig.

Men annars? har stött på detta i vissa större företag där det går ut tex mejl och alla som är mottagare såväl som avsändare är svensk men ändå skriver man på engelska....detta känns SJUKT meningslöst och pretentiöst på något sätt
Citera
2018-10-19, 09:52
  #7663
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Av ren nyfikenhet, är det vanligt förekommande i dessa branscher ni nämner att man som svenakar även pratar engelska med varandra? att intervjuer hålls på engelska kan man ju på ett sätt köpa då det också kan ses som ett test på kandidatens förmåga att uttrycka sig.

Men annars? har stött på detta i vissa större företag där det går ut tex mejl och alla som är mottagare såväl som avsändare är svensk men ändå skriver man på engelska....detta känns SJUKT meningslöst och pretentiöst på något sätt

När jag enbart träffar andra svenskar pratar jag svenska. Ofta är det ju dock ngn icke svensktalande som deltar på möten eller småpratar över en kaffe, och då kör vi engelska. Möten där enbart svenskar deltar och där protokoll etc inte för kör vi på svenska. Ser ingen anledning att svenskar skulle prata på engelska om ingen annan deltar i konversationen.

Vad gäller mejlen på engelska vill man hålla dörren öppen för att vidarebefordra.
Citera
2018-10-27, 23:36
  #7664
Medlem
Tja, har skummat igenom tråden lite och har fortfarande lite funderingar. Ska till hösten nu börja plugga indek på nån av de 4 stora, kommer in på alla av dem. Vad jag har förstått så är KTH det ställe som har bäst framtidsutsiker, stämmer det eller hur stor skillnad är det emellan de olika skolorna.

Har också funderingar på hur mycket inriktningarna man läser spelar roll när man sedan ska ut i arbetslivet, har som mål att efter utbildningen att bli luma på nåt företag. Även om sannolikheten är liten för det så undrar jag ändå vad som står sig bäst när det gäller skola/inrikningar för att bli det.

Tack på förhand!
Citera
2018-11-01, 17:26
  #7665
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tdevs
Tja, har skummat igenom tråden lite och har fortfarande lite funderingar. Ska till hösten nu börja plugga indek på nån av de 4 stora, kommer in på alla av dem. Vad jag har förstått så är KTH det ställe som har bäst framtidsutsiker, stämmer det eller hur stor skillnad är det emellan de olika skolorna.

Har också funderingar på hur mycket inriktningarna man läser spelar roll när man sedan ska ut i arbetslivet, har som mål att efter utbildningen att bli luma på nåt företag. Även om sannolikheten är liten för det så undrar jag ändå vad som står sig bäst när det gäller skola/inrikningar för att bli det.

Tack på förhand!

Som tidigare nämnts så är det ganska jämnt mellan de fyra stora om du vill bli konsult, möjligen att Chalmers är lite svagare.

Vill du hålla dörrarna öppna för IB så är Lund och KTH de säkraste korten, de har en del placement i London.
Citera
2018-11-02, 06:34
  #7666
Medlem
Jag tänkte höra om det är någon som vet av erfarenhet om CSN drar veckor från gymnasiepotten eller högskolepotten när man läser Asienkunskap? Jättetacksam för svar!
Citera
2018-11-03, 00:35
  #7667
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassler2000
Jag tänkte höra om det är någon som vet av erfarenhet om CSN drar veckor från gymnasiepotten eller högskolepotten när man läser Asienkunskap? Jättetacksam för svar!

De drar från gymnasiepotten. Dessutom skrivs lånet från basåret av med 10% per år du fullföljer på programmet med garantiplats. D.v.s. om du fullföljer utbildningen behöver du bara betala tillbaka 50% av lånet från basåret.
Citera
2018-12-13, 23:26
  #7668
Medlem
Till de som pluggar på Chalmers. Vet ni hur det funkar om man inte klara poängkravet första årskursen - termin 1 (det står att man riskerar förlora sin plats om man inte får 15 hp)? Förlorar man sin plats direkt eller finns det något man kan göra?

Utöver det, funkar det att gå om ett år om man hamnar efter för mycket? Eller hur gör man i så fall?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback