2022-05-01, 01:13
Medlem
Hej Martin och som sagt var - Du är alltid så hjälpsam

Jag vet att tekniska förklaringar ofta får åtgärderna att låta mer tungrodda än de är och spontant känner jag att även detta kan var lite i överkant för mig. Men jag ska ge det en chans.

Klickade på första länken och rutan bara blinkade till och försvann men det var väl bara för att jag inte har gjort den den pekningen.

Sedan skriver du om mallar. Vet inte säkert var du menar och kan inte nu kontrollera ditt exempel med Mästarnas mästare då rutan alltså bara blinkar till och försvinner. Med risk för att jag missförstått dig Martin men jag är inte ute efter några mallar eftersom jag ofta behöver göra egna anteckningar i filnamnet. Klippa och klistra i kombination med att använda delar av URL:en som underlag för mitt eget filnamn är allt jag behöver. Ingen automatik. Det krånglar bara till det. Programmen kan inte veta vad jag tänker och vad jag vill anteckna.

När man samlar på sig sådana enorma mängder datafiler som jag gör är information A & O. En feletiketterad eller för vagt etiketterad fil är en förlorad fil. Den kommer man aldrig hitta tillbaka till i en sådan volym som den kommer försvinna i.

Men stort tack för att du gett dig tid till att försöka hitta en lösning för mig. Hoppas hinna titta på det i morgon.

Allt gott käre broder och jag önskar dig en riktigt trevlig fortsättning på helgen
Citera
2022-05-01, 04:36
Medlem
Martin24s avatar
@SRKP Tack! Jag ska försöka förklara så enkelt som möjligt. Om du dubbelklickar direkt på yt-dlp.exe så blir det bara så som du skrev, att rutan bara blinkar till någon sekund och sen försvinner. Det är för att yt-dlp är ett program som körs via kommandotolken (det svarta fönstret). Det är inget "vanligt" program med knappar och menyer. Det funkar inte att starta det på "vanligt" sätt (dubbelklicka på exe-fil).

Det absolut enklaste är om du har yt-dlp.exe och bat-filen i samma mapp, då behöver du inte hålla på med PATH alls om du tycker det är krångligt.

Öppna sen bat-filen, dubbelklicka inte direkt på den utan öppna den istället med Notepad eller vilken texteditor som helst.

Nu ser du vad filen innehåller, du behöver bara använda min fil som en exempelmall för du ska förstå hur du ska göra. När du vill ladda ner en serie behöver du bara byta ut inne i bat-filen (jämfört med min mall):

1. Avsnittslänkarna.
2. Namnet på filerna, det som står längst till höger, viktigt är att filnamnen står inom citattecken.
3. Som jag skrev tidigare, byt också ut -N 20 mot -N 10 eller -N 8 annars kan det uppstå problem med nedladdningen.

Sen när du redigerat färdigt bat-filen så den innehåller allt du vill ladda ner är det bara att spara och stänga filen. Sen dubbelklickar du direkt på bat-filen, då kommer nedladdningen att starta eftersom yt-dlp.exe ligger i samma mapp.

Jag vet att du vill kunna skriva anteckningar i filnamnen och exakt det kan du göra! Du kan alltså döpa varje filnamn inne i bat-filen till precis vad du vill innan själva nedladdningen startar.

Jag tror du fixar detta! Har du någon mer fråga så ska jag svara.
Citera
2022-05-01, 14:53
Medlem
BackToHegels avatar
Man kan också ta sig in i kommandotolken, det är inte så farligt. Det är ett textbaserat gränssnitt, som användes innan de grafiska användargränssnitten blev standard.

Du har ett program, i detta fall yt-dlp.exe som anropas med ett antal argument. Har man ett kommandofönster öppet, och befinner sig i samma mapp/katalog där filen yt-dlp.exe ligger så kan man köra:

yt-dlp.exe https://www.youtube.com/watch?v=f14nv3uf2ik

Du har då kört programmet yt-dlp.exe med ett argument, länken till youtube-klippet ovan. Klippet laddas ner, standardinställningar används eftersom länken till klippet är det enda argumentet.

Man kan använda flera argument, ifall man vill specificera vilken kvalitet man vill ha, ifall subtitles ska med osv osv.

För en manual kan du köra

yt-dlp.exe --help

En batch-fil är en lista på kommandon. Kan vara trevligt att använda en sån som Martin24 föreslår. Man kan även skapa en konfigurationsfil som innehåller de inställningarna man vill använda, så man slipper använda alla argument varje gång. Innehållet i min config t.ex.

-o '%(title)s.%(ext)s'
--write-sub
--sub-lang en,sv
--convert-subs srt
--merge-output-format mkv
--embed-subs
Citera
2022-05-01, 18:43
Medlem
GranApples avatar
JDownloader https://jdownloader.org/jdownloader2 har funkat sen evigheter vilket är varför jag inte förstår mig på varför det ska krävas andra program. Och det bör noteras att JD är nästan lika gammalt som YT.
Senast redigerad av GranApple 2022-05-01 kl. 18:45.
Citera
2022-05-01, 22:28
Medlem
Tack Martin!

Och jättesnällt att du orkar fortsätta lära ut till denna träskalle. Ska titta närmare på din lösning senare. Tjorvat till sig just nu.

Tack Back!

Låter dock lite avancerat för mig. Enkelhet och flexibilitet är A & O. Men jag lägger tipset bakom örat för som det är nu går det bara inte. Jag kan t.o.m. acceptera att bara ladda ner ett program åt gången bara jag har möjlighet att själv från början bestämma namn på filen.

Och tack GranApple!

JDownloader låter så bekant. Undrar om jag inte tidigare bekantat mig med det. Men går det verkligen att själv ange filnamn där? Ska definitivt kolla upp det igen.

Stort tack till er båda två. Och vi får kanske anledning att diskutera vidare när jag hunnit kolla upp.
Senast redigerad av SRKP 2022-05-01 kl. 22:30.
Citera
2022-05-02, 00:28
Medlem
GranApples avatar
Citat:
JDownloader låter så bekant. Undrar om jag inte tidigare bekantat mig med det. Men går det verkligen att själv ange filnamn där? Ska definitivt kolla upp det igen.

Jo, det går att döpa om både filer och mappar innan de laddas ner. Den funkar lite som en bittorrent klient.
Citera
2022-05-02, 17:53
Medlem
Jag har nu laddat ner JDownloader efter att ha försökt lurats klicka på mängder av andra länkar som ett som ska ge mig en annan sökmotor.

Använde detta program i krissituationer för 5-6 år sedan och jag hatade det verkligen. Min uppfattning var att det var ett program som försökte vara intelligent och tänka åt mig. Det brukar i regel inte bli bra.

Jag tycker inte det verkar lätt att skriva in egna filnamn. Hur gör man då? Så snart jag kopierar en URL så känner programmet av det. Men jag kan sen inte se själva URL:en som jag vill kopiera ur. Eller har jag missat något?

Jag vill kunna se URL:en, kunna kopiera in delar av namnet i det filnamn jag själv väljer. Jag vill enkelt kunna få upp nya rutor för nya filnamn att fylla i så man snabbt kan klistra in senare avsnitt av program jag redan redan fyllt i och sedan bara skifta avsnittsnummer.

Det finns så många funktioner så jag inte ser skogen för alla träd. Upplever inte programmet som intuitivt.
Senast redigerad av SRKP 2022-05-02 kl. 18:27.
Citera
2022-05-02, 19:04
Medlem
Det verkar som att jag inte ens kan installera den ordentligt. Rutor som ska öppnas bara blinkar till och försvinner. Förmodar att det är ffmpeg-problem. Hittar inte någon användbar instruktionsfilm.
Citera
2022-05-02, 19:35
Medlem
Martin24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SRKP
Det verkar som att jag inte ens kan installera den ordentligt. Rutor som ska öppnas bara blinkar till och försvinner. Förmodar att det är ffmpeg-problem. Hittar inte någon användbar instruktionsfilm.

Här är JDownlader sidan med versionen utan adware: https://jdownloader.org/jdownloader2

Jag testade ett avsnitt av Mästarnas mästare igen i JD och det går att byta namn innan nedladdningen startar om du markerar filen och trycker F2. Men det stora problemet var att ljudet laddades inte ner över huvud taget, endast videon. Det var ju inte så jättebra...

Undertexten kom inte heller med, men det hade jag inte trott på förhand heller.

Så det bästa är nog om du försöker använda yt-dlp ändå. Det är inte speciellt svårt även om man är ovan. Jag har beskrivit så noga hur man ska göra så det ska nästan inte gå att misslyckas hoppas jag.
Citera
2022-05-07, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
Vet inte vilket program du kör. Men finns ett chrometillägg som heter privatkopiera. Du får då en länk som du klistrar in i terminalen som då använder sig av ffmpeg.

Där kan du nog ställa in det mesta. Du kan ju öppna flera terminalfönster/processer åt gången tippar jag.

https://chrome.google.com/webstore/d...bidhmgdf?hl=sv

https://stefansundin.github.io/privatkopiera/

Din inlägg borde fan klistras på något vänster! Klockrent! Så jäkla smidigt med det där chromeinlägget. Jag är inte helt ovan med att jobba med terminal-program, men orka lista ut alla olika relevanta parametrar till ffmpeg! Detta gjorde att jag gick från att inte ha något installerat (vare sig chrometillägg eller ffmpeg) till att jag hade ett antal "Släng Dig i Brunnen" nedladdade, på bara ca tio minuter. Stort tack för att du lyfte fram detta chrometillägg!
Citera
2022-05-08, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av standardpapper
Din inlägg borde fan klistras på något vänster! Klockrent! Så jäkla smidigt med det där chromeinlägget. Jag är inte helt ovan med att jobba med terminal-program, men orka lista ut alla olika relevanta parametrar till ffmpeg! Detta gjorde att jag gick från att inte ha något installerat (vare sig chrometillägg eller ffmpeg) till att jag hade ett antal "Släng Dig i Brunnen" nedladdade, på bara ca tio minuter. Stort tack för att du lyfte fram detta chrometillägg!

Finns även för Firefox.

https://stefansundin.github.io/privatkopiera/
Citera
2022-05-26, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martin24
Kolla denna post

Hej. Har fram till idag använt en gammal fullt fungerande version av programmet "uwtd_20201028" för att slippa ladda ner den nya som mest verkar krångla för folk. Men nu fick jag felmeddelanden i den så laddade ner den nya. Och den funkar för Svtplay. Men jag vill ladda ner URplay-avsnitt också och då måste man ju ladda ner subtitles separat. Eftersom subtitles-filerna inte sammanfogas automatiskt med .mp4-filen så startade jag tidigare en tråd i uwtd-forumet om hur man sammanfogar dessa och någon (förmodligen du) hjälpte mig genom att instruera mig och ange vilka kodord man skulle skriva så till å med en idiot som jag fattade.

Nu är såklart tråden borttagen av någon. Den hette "srt-och-mp4-blir-separata-filer-nar-jag-valjer-vill-du-hamta-undertext". Så jag skulle försöka logga in för å starta en likadan tråd men det gick ju såklart inte heller trots att jag använde mitt nya login skapat nyligen.

"Your access to this site has been temporarily limited by the site owner

Your access to this service has been temporarily limited. Please try again in a few minutes. (HTTP response code 503)"

Så, problemen staplas minst sagt på varann. Ett tips - avaktivera den där koefficienten som gör att användare blockeras automatiskt vid fler än sju dagars inaktivitet. Aktivera mitt konto, användarnamn hjkgjskf2 och förklara för mig hur jag i umans program sammanfogar .srt-fil med nedladdad .mp4-fil.

EDIT: Jag hittade koden och den ska tydligen vara följande:

ffmpeg -i jarn1.mp4 -vf subtitles=jarn1.srt jarn1sub.mp4

Problemet är att jag inte kan skriva in den i det svarta fönstret i uwtd-programmet, vilket jag har för mig gick tidigare. Inte ens med äldre versionen lyckas jag. Hur var det man skulle göra?
Senast redigerad av ggr 2022-05-26 kl. 08:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in