Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-10, 13:54
  #6757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zamarcand
Nu bytte jag VPN och då gick det bättre i alla fall till slutet av nedladdningen

Vilken VPN hade du, och vilken bytte du till, och vad kostar de - man brukar ju inte vilja byta så där rakt av om man måste slanta för dem?
Citera
2017-01-10, 14:08
  #6758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubbelubbe
Vilken VPN hade du, och vilken bytte du till, och vad kostar de - man brukar ju inte vilja byta så där rakt av om man måste slanta för dem?

På min huvuddator körde jag i det här fallet först Hola Unblocker som är gratis men faktiskt fungerar ganska bra. Sen gick jag över till Hide My Ass som kostar ungefär 60 kronor i månaden.

På min andradator har jag StrongVPN som jag inte kommer ihåg vad den kostar, betalade för några år i förskott för ganska länge sedan. Den är inte alls lika flexibel som Hide My Ass.

Jag har alltså haft de två betaltjänsterna ganska länge, det inget jag drog igång igår.
Citera
2017-01-10, 22:59
  #6759
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Y-Sophie
Det är enbart med svtplay-dl --remux fungerar.
Har du installerat svtplay-dl genom brew? Isåfall behöver du uppdatera lite andra saker först.
Installera Xcode (Uppdatera/Installera om)
Kör kommandot
Kod:
sudo xcode-select -s /Applications/Xcode.app/Contents/Developer
Installerar du beta kör du
Kod:
sudo xcode-select -s /Applications/Xcode-Beta.app/Contents/Developer
Sedan kör du
Kod:
brew update && brew upgrade
För att uppdatera svtplay-dl och andra paket du använder dig utav.

Stort tack för alla tips, men jag kommer tyvärr inte vidare med detta och skulle därför väldigt gärna ta emot ytterligare tips på hur jag kan komma runt de problem som uppstår.

När jag körde [brew update && brew upgrade] fick jag som sagt följande felmeddelande:

Error: /usr/local must be writable! (förstår inte varför det skulle vara något skrivskyddsproblem, jag märker inte av några andra problem med att spara ned filer lokalt?)

När jag sedan körde [sudo xcode-select -s /Applications/Xcode.app/Contents/Developer] och skrev mitt användarlösenord som efterfrågades fick jag följande felmeddelande:

xcode-select: error: invalid developer directory '/Applications/Xcode.app/Contents/Developer'

Jag har installerat svtplay-dl, youtube-dl samt ffmpeg, men förmodligen har jag som du misstänker äldre versioner (finns det något kommando för att kolla vilken version man har installerad?) och skulle vilja/behöva uppdatera alla tre -- men jag verkar alltså fastna på märkliga felmeddelanden som jag inte kommer runt... Finns det några andra kommandon jag kan köra?

Mvh
Citera
2017-01-10, 23:04
  #6760
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmW
Stort tack för alla tips, men jag kommer tyvärr inte vidare med detta och skulle därför väldigt gärna ta emot ytterligare tips på hur jag kan komma runt de problem som uppstår.

När jag körde [brew update && brew upgrade] fick jag som sagt följande felmeddelande:

Error: /usr/local must be writable! (förstår inte varför det skulle vara något skrivskyddsproblem, jag märker inte av några andra problem med att spara ned filer lokalt?)

När jag sedan körde [sudo xcode-select -s /Applications/Xcode.app/Contents/Developer] och skrev mitt användarlösenord som efterfrågades fick jag följande felmeddelande:

xcode-select: error: invalid developer directory '/Applications/Xcode.app/Contents/Developer'

Jag har installerat svtplay-dl, youtube-dl samt ffmpeg, men förmodligen har jag som du misstänker äldre versioner (finns det något kommando för att kolla vilken version man har installerad?) och skulle vilja/behöva uppdatera alla tre -- men jag verkar alltså fastna på märkliga felmeddelanden som jag inte kommer runt... Finns det några andra kommandon jag kan köra?

Mvh
Låt mig gissa har du nyligen uppdaterat till MacOS men installerat brew innan detta i OSX? Alternativt att du har uppdaterat till El Capitan då man introducerade SIP.
Du är inte den första som har detta problemet.
Länk till en tråd
Från den tråden bör du köra detta kommandot
Kod:
sudo chown -R $(whoami) /usr/local`
Dessa kommandon kommer printa vilka versioner du har.
Kod:
svtplay-dl --version
youtube-dl --version
ffmpeg -version
__________________
Senast redigerad av S.Y-Sophie 2017-01-10 kl. 23:22.
Citera
2017-01-11, 12:10
  #6761
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubbelubbe
Finns inga länkar i det inlägg jag länkade till - klarar du inte ens av att klicka på en länk för att kolla innan du sprider ut felaktig info?

Skärp dig!

I inlägget jag länkade till framgår dessutom tydligt och klart att - och VART - man ska kolla både efter programmet och dess uppdateringar, nämligen i användaren umans231's signatur i hans inlägg.
Signaturer visas bara för inloggade sedan ett par dagar tillbaka, så jag skulle rekommendera att samtliga som läser i tråden: användare som icke-användare att man helt enkelt går in på projektetshemsida:
uwtd.me
__________________
Senast redigerad av S.Y-Sophie 2017-01-11 kl. 12:14.
Citera
2017-01-13, 18:09
  #6762
Medlem
Än en gång, tack Uman för ett fantastiskt jobb! Jag lyckas inte använda Playback eller Svt-kanaler2.1_beta för att spela in från Svt24. När jag försöker, spelas Svt2 in istället. Finns det någon lösning för detta?
Citera
2017-01-13, 19:54
  #6763
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandgubben
Än en gång, tack Uman för ett fantastiskt jobb! Jag lyckas inte använda Playback eller Svt-kanaler2.1_beta för att spela in från Svt24. När jag försöker, spelas Svt2 in istället. Finns det någon lösning för detta?

De fungerar om du skriver in barnkanalen i Playback då SVT24 tar över när Barnkanalen slutar för dagen kl. 21:00.
Citera
2017-01-13, 21:02
  #6764
Medlem
Tack så mycket för hjälpen!
Citera
2017-01-13, 21:25
  #6765
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupsu
De fungerar om du skriver in barnkanalen i Playback då SVT24 tar över när Barnkanalen slutar för dagen kl. 21:00.

Ha, det var ju faktiskt rätt Festligt!

Men det vore enklare om du kodade in t ex:

Skriv 1 för Svt1,
Skriv 2 för Svt2.

osv osv.
Citera
2017-01-13, 23:54
  #6766
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Y-Sophie
Låt mig gissa har du nyligen uppdaterat till MacOS men installerat brew innan detta i OSX? Alternativt att du har uppdaterat till El Capitan då man introducerade SIP.
Du är inte den första som har detta problemet.
Länk till en tråd
Från den tråden bör du köra detta kommandot
Kod:
sudo chown -R $(whoami) /usr/local`
Dessa kommandon kommer printa vilka versioner du har.
Kod:
svtplay-dl --version
youtube-dl --version
ffmpeg -version

Stämmer, jag gick ganska nyligen från sista Yosemite till nuvarande Sierra, och hade installerat alla verktyg (svtplay-dl, youtube-dl, ffmpeg) under Yosemite...

När jag kör [sudo chown -R $(whoami) /usr/local] får jag följande felmeddelande:

Illegal variable name.

Jag kanske måste göra något mer innan jag kör detta kommando, skall kolla igenom sidan du länkade till (provade förhoppningsfullt att köra kommandot direkt :-).

När jag kör de olika versionsnummerkommandona får jag följande resultat:

- svtplay-dl: 0.30.2016.02.08
- youtube-dl: 2016.03.06
- ffmpeg: ffmpeg version 3.0 Copyright (c) 2000-2016 the FFmpeg developers
built with Apple LLVM version 7.0.2 (clang-700.1.81)
configuration: --prefix=/usr/local/Cellar/ffmpeg/3.0 --enable-shared --enable-pthreads --enable-gpl --enable-version3 --enable-hardcoded-tables --enable-avresample --cc=clang --host-cflags= --host-ldflags= --enable-opencl --enable-libx264 --enable-libmp3lame --enable-libxvid --enable-vda
libavutil 55. 17.103 / 55. 17.103
libavcodec 57. 24.102 / 57. 24.102
libavformat 57. 25.100 / 57. 25.100
libavdevice 57. 0.101 / 57. 0.101
libavfilter 6. 31.100 / 6. 31.100
libavresample 3. 0. 0 / 3. 0. 0
libswscale 4. 0.100 / 4. 0.100
libswresample 2. 0.101 / 2. 0.101
libpostproc 54. 0.100 / 54. 0.100

Jag förmodar att jag har för gamla versioner av alla tre och måste uppdatera, men för att kunna göra det måste jag väl först uppdatera brew (vilket jag alltså har problem med, se tidigare inlägg) -- känns lite som moment 22 här... :-)

Mvh
Citera
2017-01-14, 08:53
  #6767
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmW
Stämmer, jag gick ganska nyligen från sista Yosemite till nuvarande Sierra, och hade installerat alla verktyg (svtplay-dl, youtube-dl, ffmpeg) under Yosemite...

När jag kör [sudo chown -R $(whoami) /usr/local] får jag följande felmeddelande:

Illegal variable name.

Jag kanske måste göra något mer innan jag kör detta kommando, skall kolla igenom sidan du länkade till (provade förhoppningsfullt att köra kommandot direkt :-).

När jag kör de olika versionsnummerkommandona får jag följande resultat:

- svtplay-dl: 0.30.2016.02.08
- youtube-dl: 2016.03.06
- ffmpeg: ffmpeg version 3.0 Copyright (c) 2000-2016 the FFmpeg developers
built with Apple LLVM version 7.0.2 (clang-700.1.81)
configuration: --prefix=/usr/local/Cellar/ffmpeg/3.0 --enable-shared --enable-pthreads --enable-gpl --enable-version3 --enable-hardcoded-tables --enable-avresample --cc=clang --host-cflags= --host-ldflags= --enable-opencl --enable-libx264 --enable-libmp3lame --enable-libxvid --enable-vda
libavutil 55. 17.103 / 55. 17.103
libavcodec 57. 24.102 / 57. 24.102
libavformat 57. 25.100 / 57. 25.100
libavdevice 57. 0.101 / 57. 0.101
libavfilter 6. 31.100 / 6. 31.100
libavresample 3. 0. 0 / 3. 0. 0
libswscale 4. 0.100 / 4. 0.100
libswresample 2. 0.101 / 2. 0.101
libpostproc 54. 0.100 / 54. 0.100

Jag förmodar att jag har för gamla versioner av alla tre och måste uppdatera, men för att kunna göra det måste jag väl först uppdatera brew (vilket jag alltså har problem med, se tidigare inlägg) -- känns lite som moment 22 här... :-)

Mvh
Testa att köra:
Kod:
brew doctor
Om de returnerar något kommando så kör de.
Att uppdatera Brew bör du kunna hitta ytterligare information om baserat på den information jag gett dig, vidare diskussioner kring detta i den här tråden tenderar till att bli OT. De versioner du har av svtplay-dl och youtube-dl kan du själv se dateringen på, det är nästan ett år gamla så du behöver uppdatera eller installera om brew för att du ska kunna uppdatera dessa paket.
Citera
2017-01-14, 16:23
  #6768
Medlem
Då tråden är gammal och länkarna inte fungerar så undrar jag om det finns något sätt att ladda ner klipp från dessa underbara sidor?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback