• 1
  • 2
2007-11-29, 17:54
Medlem
Tänkte investera i en lagringsdisk, maxpris 1000 kr.
Jag prioriterar kvalitet och hållbarhet framför storlek.

Finns det någon bra disk, som åtminstone håller de närmaste fem åren?
Min erfarenhet med hårddiskar hittills är att de går sönder efter cirka 1-2 års användande (Seagate Barracuda), och jag vill för en gångs skull ha en som funkar längre och därmed ger kvalitet för pengarna (samt att jag inte måste bygga upp min 40 gb musiksamling igen på grund av att hårddisken slutar fungera).

Det är lustigt förövrigt, hur de Barracuda-diskar jag har köpt genom åren har gått sönder väldigt snabbt, medans min 7 år gamla Compaq Presario tuffar på som om ingenting har hänt. Är dagens hårddiskar bräckligare?
Citera
2007-11-29, 18:01
Medlem
sommarlovs avatar
Ingen kan svara på din fråga nu, vänta några år och se vilka som höll.

Du ser ju själv att Compacen höll bra!

Men allvarligt talat, alla moderna diskar har en SMART-funktion, ha ett övervakningsprogram som kommunicerar med disken, så du blir varnad vid problem.
Citera
2007-11-29, 18:04
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Men allvarligt talat, alla moderna diskar har en SMART-funktion, ha ett övervakningsprogram som kommunicerar med disken, så du blir varnad vid problem.
Men allvarligt talat, smart kan man inte lita på för fem jävla öre i praktiken.

TS, kolla på hårddiskar avsedda för servrar.
Citera
2007-11-29, 18:07
Medlem
project_xs avatar
En tanke bara, hur pass välventilerat är chassiet? Vad har du för temps på dina hårddiskar?

Lägre temp = mindre risk för utslitning = längre livslängd

Kolla upp det i första hand, hårddiskar brukar vanligtvis inte gå sönder efter 1-2 år.

Sen kan jag rekommendera att prova några andra hårddiskar, nämligen Samsung Spinpoint-serien. Mycket fina diskar, då dom har låg ljudnivå och väldigt kalla. Jag har iofs inte haft mina mer än ett år, men jag känner många som har varit nöjda med dom, och att dom har hållt väldigt länge!
Citera
2007-11-29, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ingen kan svara på din fråga nu, vänta några år och se vilka som höll.

Du ser ju själv att Compacen höll bra!

Likaså höll min gamla IBM i över tio år, och min Packard Bell som jag använder som surfdator har hållit i nio år. Varken nätaggregat eller hårddisk eller något annat har gått sönder.

tjabooooo: Server-diskar har jag inte råd med, skall det vara så svårt att få tag på en hårddisk som håller i fem år, med tanke på att hårddiskarna förr i tiden höll hur länge som helst?

Project_X:
Jag har aldrig nyttjat hårddisk-kylning specifikt. De diskar jag har haft som gått sönder har legat omkring 41 grader enligt SpeedFan.
Kan det vara så att diskarna förr i tiden, särskilt de med 5200 rpm, var svalare och därmed höll längre?
Citera
2007-11-29, 18:15
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitamin_skurk
Project_X:
Jag har aldrig nyttjat hårddisk-kylning specifikt. De diskar jag har haft som gått sönder har legat omkring 41 grader enligt SpeedFan.
Kan det vara så att diskarna förr i tiden, särskilt de med 5200 rpm, var svalare och därmed höll längre?

Okej, det kan ju kanske vara värt att satsa på hårddisk-kylning också? Något i stil med denna. Jag har för närvarande ingen hårddisk-kylning (förutom dubbla 80mm fläktar som blåser på hårddiskarna), men ändå ligger de på 31-32 grader konstant.

Det kan ju vara så att 5200 rpm hårddiskar håller längre, rent teoretiskt borde dom det...
Citera
2007-11-29, 18:16
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitamin_skurk
Server-diskar har jag inte råd med, skall det vara så svårt att få tag på en hårddisk som håller i fem år, med tanke på att hårddiskarna förr i tiden höll hur länge som helst?
Finns ju barracuda es/es.2 till exempel som inte är så fasligt dyra.
http://www.multitronic.se/index.php?prod=ST3320620NS

http://www.seagate.com/www/en-us/pro.../barracuda_es/
Citera
2007-11-29, 18:19
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av project_x
men ändå ligger de på 31-32 grader konstant.
Fullt acceptabelt, har en seagate som pendlat mellan 35-45grader i 1.5år och funkar finfint.
En seagate 7200.10 har en specifierad "operation temp" på 0-60grader så ska rätt mycke till för att få problem.
Citera
2007-11-29, 18:28
Medlem
Ni menar hursomhelst att en hårddisk som går sönder efter 2 år inte är normalt trots allt? I sådana fall kan det ju vara jag som har otur, vilken livslängd är ni vana vid vad gäller hårddiskar? Med eller utan kylning?
Citera
2007-11-29, 18:35
Medlem
tjaboooos avatar
2år är ingen ålder på en hårddisk.
Seagate 7200.10 har en beräknad MTBF(Mean Time Between Failure) på 700.000 timmar.

Men det finns vissa saker som kan döda en hårddisk, onormalt hög temperatur men även vibrationer men även hur hårdisken används.
En hårddisk som står på nonstop 12timmar slits MINDRE än en som startar/stannar/startar/stannar....
Temperaturförändringarna i sej är skadliga.

EDIT:
Seagate kör ju 5års garanti på sina hårddiskar vilket torde indkera att dom litar på vad dom tillverkar.
Citera
2007-11-29, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
2år är ingen ålder på en hårddisk.
Seagate 7200.10 har en beräknad MTBF(Mean Time Between Failure) på 700.000 timmar.

Men det finns vissa saker som kan döda en hårddisk, onormalt hög temperatur men även vibrationer men även hur hårdisken används.
En hårddisk som står på nonstop 12timmar slits MINDRE än en som startar/stannar/startar/stannar....
Temperaturförändringarna i sej är skadliga.

EDIT:
Seagate kör ju 5års garanti på sina hårddiskar vilket torde indkera att dom litar på vad dom tillverkar.

Tack, detta var väldigt intressant läsning.
Gällande mina diskar som dog efter 2 år, så dog den ena redan efter ett år.
Jag har måhända varit oförsiktig när jag installerat diskarna, på lappen står det ju något om att dom är känsliga som vinglas. Jag har snarare behandlat dom som tegelstenar. Skjutit in dom med en del kraft (slädar), lagt ner dom ganska bestämt (utan att drämma dom i golvet).

Vibrationer vet jag inte, men ibland råkar jag sparka till datorn när jag sitter ner, så att den både får en smäll och börjar gunga lite.

Några temperaturförändringar eller temperaturer långt över normalt har dock inte förekommit.

Vad är normal levnadsålder för en 10,000 RPM-HDD då?
Citera
2007-11-29, 19:04
Medlem
emriks avatar
fixa bara bra kylning åt dom och kasta inte in dom i väggen när du blir sur så ska det nog gå bra du kan ju köpa en wd re2 om du vill ha en kvalitetsdisk. dom ska hålla iaf. dock så håller väl alla diskar minst 5 år vad du än köper om du nu inte behandlar dom mycket illa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in