Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-01, 00:54
  #25
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deMaru
Kände bara för att skapa en tråd då jag ändå inte kan sova.

Alla har väl spelar risk? Om någon här inte gjort det gör det, bästa strategispelet man kan köra me sina polare. Det är så härligt med vänhatiska känslor och antisemitiska uttal då man blir attackerad.

Jag har många bra minnen av risk. Vore f.ö kul om dom kom ut med nya spelplaner tex över Europa eller dylikt.

Mvh/sömnlös

Hate to rain on your parade, men RISK är allmänt känt i brädspelskretsar som dåligt, tråkigt och endimensionellt (och det är ett omdöme jag håller för sant).

Om du verkligen gillar RISK så kan jag rekommendera:

History of the world (Avalon Hill) - Spelet som är allt risk VILL vara.

Civilization (gärna advanced civ) - tar sina modiga timmar att spela men är grymt bra

Britannia - Börjar med romerska invasionen och slutar ungefär vid slaget vid Hastings, alla spelare har ett gäng folkslag som får sina 15 minuter i rampljuset när de försöker invadera ön.
Citera
2007-12-02, 01:08
  #26
Medlem
Draqos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tevildo
Min fetmarkering.

Försvaret vilar.

Haha ok, du har en poäng.
Citera
2007-12-02, 01:34
  #27
Medlem
Rastapappans avatar
Risk eller General brukar vara jävligt kul.
Citera
2007-12-02, 01:35
  #28
Medlem
Alldeles för ojämna uppdrag i Risk tyvärr, vilket leder till att den som har turen att få ett bra uppdrag vinner. Samma sak med Monopol. Det är alldeles för mycket tur och för lite skicklighet.

Dessutom är det alldeles för lätt att hålla Oceanien...
Citera
2007-12-02, 01:36
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tevildo
Hur kan man missförstå ett tärningsslag menar du? "Ah, tre sexor - jag vann!" Strategispel innehåller lite eller ingen tur, det är det som är hela poängen med dem.

Risk kan möjligen vara en stunds tidsfördriv utan tankemöda, men strategi? Nja.
Precis! Håller med till hundra procent. Folk som tror att Risk är strategi vet inte ett skit.
Citera
2007-12-05, 09:16
  #30
Medlem
Prometeuss avatar
Vilka husregler kör folk med? Vore kul med lite tips på hur man livar upp risk.
I min krets brukar vi köra med att en enhet bara kan attackera "ett steg", på så vis blir det alltid bråk om "buffertzoner", och man slipper de stora pendlingarna i spelet som blir när nån får in korttrupper.
Citera
2007-12-06, 04:01
  #31
Medlem
Risk är ett fint spel, då största strategin är att föreslå strategier åt de andra som gynnar en själv . Är väl ett rätt roligt spel att spela ibland, med samma personer som man alltid spelet med, blir lite nostalgi då. Dock var det något år sedan sist :/. Men nog har det sina brister allt då det inte inriktar sig till allt för gammal åldersgrupp så är det kanske lite väl okomplicerat.

Vi brukar köra utan nå mål, världsherravälde är det som gäller. Vet inte om vi kör så mycket efter regelboken. Vet egentligen inte vad som står där eftersom vi alltid kört på det här sättet.
Om vi är tex 4 pers så kör vi med 50 arméer/gubbar var. 3 pers = 60-70 arméer var. Vi delar ut alla korten.
Sen ska man då sätta ut minst en gubbe på varje land man fått. Alla har sina kort upp-o-ner vända som man sedan placerar sina gubbar på. Så ingen vet vilken kontinent man försöker satsa på.
Vi brukar oftast även ha en maxgräns på 10 gubbar per land (innan själva spelet börjat), annars blev det alltid att någon satte alla sina fria gubbar i Australien. Nåja sen när alla bestämt var dom ska placera sina gubbar så är det bara att lägga ut dom.
Spelet börjar, så då gäller det sen att försöka plocka någon kontinent.
Enligt reglerna så får man väl x antal gubbar som är lika med antalet land man besitter delat med 3 varje ny runda?
Vi kör iaf att man bara får gubbar för kompletta kontinenter + kortkombinationer.
Sen när det är ens tur så får varje gubbe gå upp till ett steg per runda och det måste alltid finnas en gubbe på varje land man äger.
Så eftersom man inte kan göra nå stora "osynliga" anfall så gäller det att vara lite diplomatisk och övertala de andra att göra saker som gynnar en själv. Är nog rätt stor del av spelet .

Blev lite långt å kanske lite rörigt men men
Citera
2007-12-06, 23:34
  #32
Medlem
roccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kotan
Risk är ett fint spel, då största strategin är att föreslå strategier åt de andra som gynnar en själv . Är väl ett rätt roligt spel att spela ibland, med samma personer som man alltid spelet med, blir lite nostalgi då. Dock var det något år sedan sist :/. Men nog har det sina brister allt då det inte inriktar sig till allt för gammal åldersgrupp så är det kanske lite väl okomplicerat.

Vi brukar köra utan nå mål, världsherravälde är det som gäller. Vet inte om vi kör så mycket efter regelboken. Vet egentligen inte vad som står där eftersom vi alltid kört på det här sättet.
Om vi är tex 4 pers så kör vi med 50 arméer/gubbar var. 3 pers = 60-70 arméer var. Vi delar ut alla korten.
Sen ska man då sätta ut minst en gubbe på varje land man fått. Alla har sina kort upp-o-ner vända som man sedan placerar sina gubbar på. Så ingen vet vilken kontinent man försöker satsa på.
Vi brukar oftast även ha en maxgräns på 10 gubbar per land (innan själva spelet börjat), annars blev det alltid att någon satte alla sina fria gubbar i Australien. Nåja sen när alla bestämt var dom ska placera sina gubbar så är det bara att lägga ut dom.
Spelet börjar, så då gäller det sen att försöka plocka någon kontinent.
Enligt reglerna så får man väl x antal gubbar som är lika med antalet land man besitter delat med 3 varje ny runda?
Vi kör iaf att man bara får gubbar för kompletta kontinenter + kortkombinationer.
Sen när det är ens tur så får varje gubbe gå upp till ett steg per runda och det måste alltid finnas en gubbe på varje land man äger.
Så eftersom man inte kan göra nå stora "osynliga" anfall så gäller det att vara lite diplomatisk och övertala de andra att göra saker som gynnar en själv. Är nog rätt stor del av spelet .

Blev lite långt å kanske lite rörigt men men

vi kör också alltid med världsherravälde o egna regler
det ska ligga prestige i det, 30 armeer var från början och
man får inte attackera hur länge man vill utan bara en gång
när det e sin egen runda.. har fattat det som att det är en
rätt sällsynt regel som drar ner tempot enormt men vi brukar
köra hela kvällar o har inte bråttom så va fan
Citera
2007-12-08, 11:04
  #33
Medlem
Vill ni spela Risk on-line kan jag rekommendera www.conquerclub.com, man får spela upp till 4 partier samtidigt gratis, och de har massor av alternativa kartor och regler.

De har runt 20,000 medlemmar så det är inget problem att hitta någon att spela med.
Citera
2007-12-08, 11:18
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tevildo
Hur kan man missförstå ett tärningsslag menar du? "Ah, tre sexor - jag vann!" Strategispel innehåller lite eller ingen tur, det är det som är hela poängen med dem.

Risk kan möjligen vara en stunds tidsfördriv utan tankemöda, men strategi? Nja.

Du har säkerligen rätt i att man kan modifiera reglerna så att det blir ett strategispel av det, men då spelar man knappast längre Risk (med en brasklapp om att jag inte har koll på nyare utgåvor).

Jag skulle knappast räkna in risk till ett av de tyngre strategispelen som har gjorts, men om du anser att alla spel som innehåller mycket tärningsslag inte bör klassificeras som strategispel tycker jag att du har en märklig definition.

Ett spel som liknar Risk är annars Axis & Allies som isåfall enligt din definition inte heller skulle vara ett strategispel.
Citera
2007-12-08, 12:15
  #35
Medlem
LadyTieras avatar
Jag tycker risk är lite hypat...hellre Imperium då
Citera
2007-12-12, 23:18
  #36
Medlem
schack är det bästa spelet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback