Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-11-30, 09:56
  #13
Medlem
Sgt John Keels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Risk är fantastiskt.

Ett tips, ta alltid Australien-kontinenten först och utgå därifrån.

Och exakt hur bra fungerar det om tre spelare sätter alla sina arméer i Australien? Jo de blir enormt försvagade. Det är mycket ett psykologiskt spel att ta Australien.

/Adrian
Citera
2007-11-30, 09:57
  #14
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tevildo
Nej, jag håller med tidigare uttalande. Risk är ett barnspel baserat på ren tur. Jag skulle inte ens placera Risk bland strategispelen, utan snarare tillsammans med Yatzy och Fia med knuff - dvs: turspel utan något som helst djup.
Då har du troligen missförstått hela spelet, det är ju ett av dom bästa i just stategigrenen. Finns ju otal varianter o snabba vändningar i spelet, o just du själv styr mkt av förloppet.
Citera
2007-11-30, 10:05
  #15
Medlem
zapios avatar
Fantastiskt spel! Kommer ihåg när jag och min gamla kompis spelade förut när jag var yngre, vi kanske spelade 50 ggr, och jag tror jag inte vann inte en enda gång , fick hela tiden otur med träningarna, misstänker smått att han fuskat med tärningarna då han alltid fick grymma siffror och jag tvärtom.

Trots det tycker jag att det är roligt
Citera
2007-11-30, 10:12
  #16
Medlem
Hur brukar ni spela risk? Jag har spelat på två olika sätt, det ena är att man kan anfalla från alla länder där man har soldater varje gång det är ens tur och den andra varianten att man bara får välja ett land anfalla ifrån. Det senare tycker jag fungerar mycket bättre och spelet blir mycket roligare.
Citera
2007-11-30, 10:16
  #17
Medlem
No_fears avatar
Risk är roligt men det kan ibland bli lite enformigt det brukar alltid bli att nån ta Nordamerika nån tar afrika och nån tar australien, och antingen den som har afrika eller nordamerika har tagit sydamerika, och det är alltid fullt krig i europa och asien som sällan nån lyckas hålla.

visst ibland får man ut en massa armeer och drar in i nån annans kontinent men oftast kan man inte hållaen bra offensiv där plus försvara sin egen kontinent.

Sammanfattningsvis så brukar vi ge oss utan nån egentligen har vunnit, oftst så går man ihop med nån annan och utplånar nån skrattar åt den personen som gråter om att man inte får göra pakter och sen plockar man undan och gör nåt annat.

Eller urartar det sig annorlunda för er när ni spelar????
Citera
2007-11-30, 11:00
  #18
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Då har du troligen missförstått hela spelet, det är ju ett av dom bästa i just stategigrenen. Finns ju otal varianter o snabba vändningar i spelet, o just du själv styr mkt av förloppet.

Hur kan man missförstå ett tärningsslag menar du? "Ah, tre sexor - jag vann!" Strategispel innehåller lite eller ingen tur, det är det som är hela poängen med dem.

Risk kan möjligen vara en stunds tidsfördriv utan tankemöda, men strategi? Nja.

Du har säkerligen rätt i att man kan modifiera reglerna så att det blir ett strategispel av det, men då spelar man knappast längre Risk (med en brasklapp om att jag inte har koll på nyare utgåvor).
Citera
2007-11-30, 12:30
  #19
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tevildo
Hur kan man missförstå ett tärningsslag menar du? "Ah, tre sexor - jag vann!" Strategispel innehåller lite eller ingen tur, det är det som är hela poängen med dem.

Risk kan möjligen vara en stunds tidsfördriv utan tankemöda, men strategi? Nja.

Du har säkerligen rätt i att man kan modifiera reglerna så att det blir ett strategispel av det, men då spelar man knappast längre Risk (med en brasklapp om att jag inte har koll på nyare utgåvor).
Det gäller ju att pioritera styrkorna rätt, o visst, lite hemmaregler har vi haft, men ändock ett förbannat bra strategispel enligt mig.
Satt ofta hela helger med långa slag om herraväldet, blir nästan sugen på en omg nu.
Citera
2007-11-30, 12:55
  #20
Medlem
Draqos avatar
Såg den här tråden och tänkte bara tipsa om Conquerclub.com där man spelar risk på nätet. Det som är roligt är att det finns i dagsläget över 60 kartor att spela på, och det utvecklas nya hela tiden så det blir aldrig enformigt som när man kör på den klassiska spelplanen för jämnan. Risk är ju ändå bäst som brädspel, men om man får för mycket abstinens och tröttnar lite på den gammla klassiska kartan är det helt klart värt att testa.

Att Risk skulle handla om tur är bara skitsnack visst tur är en faktor (precis som i t.ex. poker) men faktorer som psykologi, strategisk placering av trupper, alliansbyggande, defensiva eller offensiva strategier etc. är alla faktorer som kräver strategiskt tänkande.
Citera
2007-11-30, 13:14
  #21
Medlem
Frostnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Då har du troligen missförstått hela spelet, det är ju ett av dom bästa i just stategigrenen. Finns ju otal varianter o snabba vändningar i spelet, o just du själv styr mkt av förloppet.

Som sagt, du har mycket att upptäcka om du anser att det är bra strategi i RISK.


För övrigt slå inget Diplomacy i ren strategi, inga tärningar och det enda slumpmomentet är vilken nation du blir.
Citera
2007-11-30, 13:29
  #22
Avstängd
Lemasives avatar
Schack > risk


anyday baby
Citera
2007-11-30, 22:40
  #23
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draqo
Att Risk skulle handla om tur är bara skitsnack visst tur är en faktor (precis som i t.ex. poker) men faktorer som psykologi, strategisk placering av trupper, alliansbyggande, defensiva eller offensiva strategier etc. är alla faktorer som kräver strategiskt tänkande.

Min fetmarkering.

Försvaret vilar.
Citera
2007-12-01, 00:21
  #24
Medlem
Simaõs avatar
Jag har aldrig spelat ett parti RISK utan att någon har blivit förbannad/ledsen och fått alltihop att sluta i tragedi.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback