Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-03, 20:38
  #1489
Medlem
Har försökt förstå din post nu i fem minuter, men jag känner mig bara som en förvirrad dyslektiker.
Citera
2016-08-04, 01:00
  #1490
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av housemannen
bara när man kopplar in den gröna kabeln (hörlurkabeln) i det röda mic-uttaget och gör ljud i själva hörluremuffen?
Du kan alltså använda hörluren som mikrofon när den är ansluten till röda uttaget?

Bara som kommentar för de som kanske tycker det här verkar helmysko så är det faktiskt fullt möjligt att använda vissa högtalare/hörlurar som mick.

Jag anar att du har ett headset med 4-polig kontakt, och du trycker in den i ett ljudkort med 3-polig receptor. Isåfall blir det fel, på nåt sätt.

Du behöver i det fallet splitta ut headset'ets 4-poliga kontakt till en trepolig för hörlursuttaget och en 2(eller byglad 3)-polig för mickuttaget.

Innan du shoppar en sådan adapter, tänk på att det finns minst 2 olika, de är kopplade på olika sätt. Köper du fel adapter funkar det liks förbålt inte. Bästa är kanske att ta med headset'et in till nån lokal datorfirma och säga att du vill ha en adapter för det till en vanlig hemmadator med separata mick(röd) och hörlurs(grön) kontakter.
Citera
2016-08-04, 09:44
  #1491
Medlem
DickeFixs avatar
Om jag förstår dig rätt så fungerar det när du använder hörluren som signalkälla men inte när du använder mikrofonen. Felet ligger med största sannolikhet i ljudkortet. Antingen beror det på att inimpedansen eller förstärkningen är för låg på ljudingången på ljudkortet.

Hörluren har lägre utimpedans (mindre än 100Ohm) än mikrofonen som kan ha impedanser allt fån 500Ohm till 100 kOhm. Ljudingången på kortet bör därför ha hög impedans 47kOhm eller mer för att det ska funka med alla typer av mikrofoner. Annars blir signalnivån väldigt låg.

Se också till att du slagit på mikrofonförstärkaren om det finns någon sådan på ljudkortet Control Panel/Sound/Recording/ och välj sedan ljudkortets microfoningång. Se om du hittar en tab som heter "Levels" så kan det finnas en inställning som heter "Microphone Boost". Om det inte hjälper skulle jag tro att mikrofonförstärkaren på ljudkortets ingång är trasig vilket skulle ge det symptom som du beskriver
Citera
2016-11-09, 16:17
  #1492
Medlem
eshkoshkas avatar
Är det ett externt ljudkort som behövs om man t.ex. vill spela upp ljud från två olika flikar i Chrome till två olika högtalare? Dottern kollar på en hel del barnprogram via datorn och jag skulle vilja ha möjlighet att också kolla på något via webben fast då ska ljudet på den fliken strömma via lurarna.

Har provat chevolume men den kan inte separera flikar eller webbläsare.
Citera
2017-03-04, 20:14
  #1493
Medlem
wendelinens avatar
Hej. Har något konstigt som nyss börjat, har jag lågt på det jag lyssnar på så går ljudet upp och ner, sänks liksom och försvinner, nästa ljud som kommer boostar då upp så de kommer upp i vanlig volym igen för någon sekund innan de går ner igen. Headsetet är inget fl på, testade i telefonen.

Tex: När jag spelar så är de nästan som mutat till jag drar ett vapen eller nåt som låter då kommer enviroment-ljudet någon sekund och blir samma sen igen.

Samma med spotify, lyssnar jag rätt lågt hör jag det.

Drivrutiner? Vad kan det vara? Mycket konstigt.
Citera
2017-03-05, 19:49
  #1494
Medlem
Choklad-Mackas avatar
Jag har lånat en ljudbok på bibblo. Vill dra över filerna från cd till hårddisk för att kunna lyssna då jag lämnat igen skiten. Hur gör jag? Har windows 7.
Citera
2017-03-15, 11:00
  #1495
Medlem
jjflashs avatar
windows 10 corsair sp 2500

Har köpt en ny dator nu kan jag inte få högtalarna att fungera med W 10
laddat ner drivisar men w 10 säger att det inte stöder den filen. Nån som vet nåt hur jag ska göra
Citera
2017-05-10, 03:03
  #1496
Medlem
EpicureNo2s avatar
Ljudproblem, knaster och sprak

Drabbades av ett besvärligt ljudproblem förra året. Kunde sitta och koppla av framför datorn när högtalarna plötsligt exploderade ut brus med högsta möjliga volym. Blev förstås chockad, och jag var tvungen att snabbt få tyst på eländet. Speciellt nattetid då det kunde störa grannarna. Det hände slumpmässigt.

Jag bytte ut ljudkortet, ett ASUS Xonar, mot mitt lite äldre Creative X-Fi, senaste drivrutinerna, men felet kvarstår. Nu börjar dock ljudet spraka och knastra minutrarna innan "chocken" på högsta volym kommer, och kortet stänger då av ljudet precis när det händer, så det går att leva med.

Felet verkar alltså inte sitta i ljudkortet, även om det blev en liten förbättring efter bytet. Knastret kommer med när jag använder Audacity och spelar in ljud via "What you hear". Hittar inget speciellt i händelseloggen. Kör Windows 7. Hur går jag bäst vidare med felsökningen?

Exempel: https://minfil.org/O0i7Eabeb1/Ljudstorning.mp3
__________________
Senast redigerad av EpicureNo2 2017-05-10 kl. 03:12.
Citera
2017-05-10, 08:49
  #1497
Medlem
Prova med andra högtalare/sladdar?
Citera
2017-05-20, 21:04
  #1498
Medlem
Har försökt söka men får inga träffar på mina ordval. Iallafall så bytte jag ut lite datordelar igår, gpu, cpu, moderkort, nätagg, ram och nu "mutas" spotify och vlc om jag t.ex. startar civilization V. Ljudet funkar igen om jag tabbar ur 3gånger och get fokus åt vlc/spotify.
Har även problem i FL Studio där jag inte får något ljud från plugins som kommer från 3rd party.
Har googlat och svaren jag fått är att det är spelens mjukvara som gör det, men jag har ju bara ändrat hårdvaran. Min hårddisk är fortfarande densamma. Känns som att detta är en funktion i moderkortet?
Har ett asus Z270F.
Citera
2017-06-08, 18:40
  #1499
Medlem
Darwins avatar
Win10 Ljudproblem; knäpp och knaster vid nätaktivitet.

Jag har Windows 10 och har senaste månaden eller så märkt av att ljudet i Youtube och mp3-musik knäpper och knastrar(har dock inte märkt av det i spel).

Knastret är oftast ganska lågt och diffust och märks ibland inte, men det verkar som det hör ihop med hög- eller viss nätaktivitet; om jag t.ex. öppnar Expressen så knastrar det ofta till (men inte alltid), och om jag har igång Vuze så är det påtagligt. Sen vid hög nätaktivitet så knastrar det(oftast) loss ordentligt om jag kör Youtube eller mp3-musik samtidigt.

Jag kör på moderkortets inbyggda ljud och nätverk (Asus z170 pro gaming) och har prövat att installera andra drivrutiner för ljudet utan effekt.

Någon som har en idé vad det kan bero på?
Citera
2017-06-08, 21:02
  #1500
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Jag har Windows 10 och har senaste månaden eller så märkt av att ljudet i Youtube och mp3-musik knäpper och knastrar(har dock inte märkt av det i spel).

Knastret är oftast ganska lågt och diffust och märks ibland inte, men det verkar som det hör ihop med hög- eller viss nätaktivitet; om jag t.ex. öppnar Expressen så knastrar det ofta till (men inte alltid), och om jag har igång Vuze så är det påtagligt. Sen vid hög nätaktivitet så knastrar det(oftast) loss ordentligt om jag kör Youtube eller mp3-musik samtidigt.

Jag kör på moderkortets inbyggda ljud och nätverk (Asus z170 pro gaming) och har prövat att installera andra drivrutiner för ljudet utan effekt.

Någon som har en idé vad det kan bero på?

Har läst om något liknande kan inte hitta länken nu men från minnet så var lösningen på problem att stänga av port scanningen i antivirusprogrammet/Brandväggen .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback