Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-17, 13:53
  #1681
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheContender
Hej (igen) !

Jag startade en tråd angående mitt problem jag har fått på min Lenovo Thinkpad där ljudet har försvunnit utan någon uppenbar anledning. Och jag kan inte få det att fungera igen!

Detta började för några dagar sedan nu. Jag var aktiv på den fram tills 23.45 något sådant och gick och lade mig. Då fungerade allting.

När jag sedan kom tillbaka hem efter ett par ärenden under dagen så hade ljudet slutat att fungera.

Jag har gjort tester på ljudenheten där jag har "Realtek High Definition Audio" och den påstår då under testen att "enheten fungerar korrekt". Men det gör den inte alls!

Det enda jag ser och märker fungera är "in-ljudet" då enhten reagerar på min röst om jag pratar med den.

Jag har systematiskt försökt att hantera den här situationen.

Har gått igenom och provat alla ljudenheter. Får bara upp att allt fungerar men hör ändå NADA.
Har självklart kollat så ljudet är på!
Har ominstallerat hela Realtek ifrån grunden.
Har uppdaterat Windows 10 och gått över alla bitar jag kan komma på så jag har det senaste uppdaterat.
Jag har tom re-bootat hela skiten och nollställt datan för att göra den helt fräsch - ifall någon skit kan ha kommit in på den.

Men ändå så fungerar inte det här jädra REALTEK AUDIO!

Jag märkte en sak dagarna innan detta hände. Och det var att ljudet brusade lite ifall det var så att jag hade ljudet inställt på hög volym i någon app. Tror det var Youtubes. Så den sänkte jag ner till kanske 30% och använde mig generellt utav huvudsystem ljudet. Då försvann bruset och ljudet lät bra igen.

Jag satt och drack ett glas vatten brevid datan och spillde kanske 10 ml vatten över tangenterna. Bara ytligt så sätt och detta torkade jag försiktigt av och sedan fungerade allt normalt igen.

Tills då 12 h senare....

Vad tror ni har hänt?

Och vad ska jag göra?

Datan sas komma i nyskick och jag köpte den från ett datareparationsföretag i Polen för 1732 kr.

Finns det något mer jag kan göra egentligen?
Kanske det finns ett annat ljudenhetessystem än REALTEK som är bättre?
Eller är skiten sabbad?

Nu har jag ansträngt mig väsentligt mer för att beskriva allt jag kan komma på och jag ber moderatorn om ursäkt om tråden kom i fel forumsrum sist. Tycker det här problemet är ganska stressigt och vill lösa det!

Ha det och tacksam för hjälp!

Se hur det fungerar i felsäkert läge.
Citera
2024-03-17, 16:12
  #1682
Medlem
StonedMonkeys avatar
Lenovo har en jävla funktion där man stänger av/sätter på mute på en knapp på tangentbordet, har för mig att det brukar vara F2, har man kommit åt den syns inte det i Windows utan det ser ut som ljudet är på även fast det inte är det
Citera
2024-03-17, 17:55
  #1683
Medlem
Jag har säkert kommit åt den där JÄWELA F1 är det! Men inte fasen kommer ljudet tillbaka om jag trycker på f1 igen?

Jädra skräp det här!
Citera
2024-03-17, 21:46
  #1684
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheContender
Jag har säkert kommit åt den där JÄWELA F1 är det! Men inte fasen kommer ljudet tillbaka om jag trycker på f1 igen?

Jädra skräp det här!
Om du klickar på "volymen" nere i högra hörnet får du upp volymen. Där ser man även vilken utenhet ljudet är ställt till.

Har du ställt in nåt konstigt där? Typ nåra hörlurar som inte är inkopplade eller nåt sånt knasigt? (enheten finns ovanför aktuell volym).
Citera
2024-03-17, 22:03
  #1685
Medlem
Nej till högra hörnet är ju de sedvanliga pilarna?

Och när jag trycker "upp" på dem så står det 100%. Ändå stendött! Blir så less på detta. Är ju sinnessjukt att den här jädra Lenovon säcka ihop ifrån några droppar vatten jag direkt torka av. För nu har jag provat allt.

Har testat nu under 6 månader att två gånger köpa en ny dator för en billig peng. Först var det en Chromcast och den var kanon tyckte jag. Men sedan hände det där med jag spillde "några droppar vatten" på den. Och är ju jättesmå mängder vi pratar om 5-10 ml max...

Har ställt de upp och ner och vädrat dem rejält men ändå förblir de FUCKED UP.

Jag lever på min dator i princip jämt men ett bra tips på något vettigt kvalitetsmässigt vore väl egentligen super! Och gärna ändå prisöverkomligt.
Citera
2024-03-18, 07:43
  #1686
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheContender
Nej till högra hörnet är ju de sedvanliga pilarna?

Och när jag trycker "upp" på dem så står det 100%. Ändå stendött! Blir så less på detta. Är ju sinnessjukt att den här jädra Lenovon säcka ihop ifrån några droppar vatten jag direkt torka av. För nu har jag provat allt.

Har testat nu under 6 månader att två gånger köpa en ny dator för en billig peng. Först var det en Chromcast och den var kanon tyckte jag. Men sedan hände det där med jag spillde "några droppar vatten" på den. Och är ju jättesmå mängder vi pratar om 5-10 ml max...

Har ställt de upp och ner och vädrat dem rejält men ändå förblir de FUCKED UP.

Jag lever på min dator i princip jämt men ett bra tips på något vettigt kvalitetsmässigt vore väl egentligen super! Och gärna ändå prisöverkomligt.
Du läser inte, alternativt förstår inte det som skrivs.

Som jag påpekade, om du klickar upp ljudvolymen står det ju en utenhet ovanför aktuell volym. Har du kollat att du har rätt utenhet där?
Citera
2024-03-20, 17:09
  #1687
Medlem
Jodå jag både läste och förstod.

Och nu står det FX Audio Enhancer. För jag testade att byta till den ifrån den förra.

Och det är exakt samma.

Skräp att den pajja så lätt. :-(

Löser det nu med att jag kopplar om den via tv:n så jag kan ha ljudfiler och sevärt på där och sedan skriver och joxar med det via laptopen samtidigt.

Tacksam för alla som försökt hjälpa mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback