Flashback bygger pepparkakshus!
2007-11-28, 21:48
Medlem
pslays avatar
God afton!

Köpte i veckan ett U3-minne av märket SunDisk Cruzer. Anledningen till detta var för att jag ville prova autorun-funktionen på den här typen av minne. Efter att ha följt en guide om att skriva över cd-emuleringsdelen av minnet så lyckades jag få det att funka. Dock så finns det en irriterande detalj som jag tänkte höra med er om. Efter att ha satt i minnet så startar mitt test-program automatiskt MEN samtidigt som det exekveras så öppnas även grundenheten i utforskaren. För att förtydliga:

Anta att CD-emuleringen läggs till som enhet M: och den övriga delen av usb-minnet på enhet L:, samtidigt som M: autostartas (vilket jag vill) så öppnas enhet L: i utforskaren (vilket jag inte vill).

Tänkte höra med er om det går att kringgå detta utan att göra några användarspecifika ändringar i datorns operativsystem (winXP home i detta fallet).

/Pslay
Citera
2007-11-28, 22:03
Medlem
Zibris avatar
Grejen med U3 är att den, förutom själva usb-minnet, som man i windows inte kan köra autorun ifrån, simulerar en optisk enhet, som man kan köra autorun ifrån. Men det tar inte bort det faktum att usb-minnet är en egen enhet. Alltså har det sina egna egenskaper, och du kan inte ändra det, mer än vad du kan ändra det för alla andra usb-enheter. Vilket man iofs kan. Tror jag. :P
Citera
2007-11-28, 22:12
Medlem
pslays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Grejen med U3 är att den, förutom själva usb-minnet, som man i windows inte kan köra autorun ifrån, simulerar en optisk enhet, som man kan köra autorun ifrån. Men det tar inte bort det faktum att usb-minnet är en egen enhet.

Jo, det vet jag

Citat:
Alltså har det sina egna egenskaper, och du kan inte ändra det, mer än vad du kan ändra det för alla andra usb-enheter. Vilket man iofs kan. Tror jag. :P

Det var detta jag undrade över, frågan är om det går, precis som du säger
Citera
2007-11-29, 10:55
Medlem
http://www.flashback.org/showthread.php?t=464863
Citera
2007-11-29, 11:16
Medlem
pslays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fonsan
http://www.flashback.org/showthread.php?t=464863

Ja, det var ju en intressant tråd, snyggt jobbat. Men min fråga besvaras inte i den heller.
Citera
2007-11-29, 11:21
Medlem
DaVajjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pslay
Ja, det var ju en intressant tråd, snyggt jobbat. Men min fråga besvaras inte i den heller.

Jag har ingen kännedom om U3, men du kan nog berätta för mig om minnet är uppdelat, dvs partionerat, sådan att du har en partion till den emulerade CDn, och en partion till det klassiska USB-minnet?

Isåfall borde det bara vara att radera formateringen på den klassiska biten, visst, du kan inte nyttja det minnet på din USB-sticka när det är så förstås, men den lär inte dyka upp som en enhet då den saknar formatering.
Citera
2007-11-29, 11:37
Medlem
pslays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaVajj
Jag har ingen kännedom om U3, men du kan nog berätta för mig om minnet är uppdelat, dvs partionerat, sådan att du har en partion till den emulerade CDn, och en partion till det klassiska USB-minnet?

Isåfall borde det bara vara att radera formateringen på den klassiska biten, visst, du kan inte nyttja det minnet på din USB-sticka när det är så förstås, men den lär inte dyka upp som en enhet då den saknar formatering.

Detta var en mycket bra idé

Det verkar vara två separata partitioner, ja. Provade att formatera den klassiska usb-enhetspartitionen, men eftersom det enbart går att göra detta i FAT32 så kvarstår problemet. Kanske skulle kunna funka ifall man krypterar hela partitionen dock, ska prova, återkommer med resultat.

EDIT:

Det fungerade utmärkt efter att ha krypterat partitionen, vilket innebär att Inget filsystem alls även borde fungera. Men eftersom jag ändå hade tänkt kryptera den här delen av minnet så är det här helt perfekt, tack för hjälpen!

/Pslay
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in