Citat:
Tidigare NHL- och landslagsspelaren Anders Hedberg sprider detta rykte i Malcolm Dixelius dokumentär CCCP Hockey. Igor Larionov kommenterar det i ganska vaga ordalag i samma dokumentär ("Jag blev erbjuden en spruta men jag tackade nej"). Jag undrar om det inte mest är avundsjuka. KLM-femman genomgick ju ett rent militärt träningsprogram; i kombination med extrem talang så känns det inte så konstigt att de snabbt blev överlägsna.
Haha, spekulationerna om hur det egentligen gick till i Sovjet borde egentligen ha vederlagts många gånger tidigare. Så du tror att det var "ren" idrott som försiggick i det statskontrollerade Sovjet? Inte en reell chans, särskilt när idrott blandades ihop med politik. När antidoping-personer som Hedberg uttalar sig är det från kompetens och inte från avundsjuka, vad skulle Hedberg vara avundsjuk på dem överhuvudtaget? Winnipeg Jets slog CCCP 1978 och var det enda klubblaget som gjorde det. Han är en av hockeysveriges största karaktärer vars bravader har glömts bort av moderna hjältar som Peter Forsberg (som hade samma agent som Hedberg).
En spelare som Hedberg, som tackar nej till landslagsspel för att slutföra studier. Som har en extremt, nej makaber, genuint genomgående karriär som hockeyspelare samt inom sportsmanagement skulle vara avundsjuk på några som på något outgrundlig fysiologiskt sätt ökar muskelmassa med en oskälig mängd muskler?